Wednesday, April 24, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemEntreprenörskapHjälp andra och få...

Hjälp andra och få bensinen betald

I en stor tom skåpbil på väg till Göteborg kläckte Erik sin affärsidé. Folk som kör kan hjälpa folk som vill ha saker levererade och samtidigt tjäna in bensinpengarna samt spara på miljön. I dag driver han BagHitch, där han kopplar ihop förare med folk som behöver hjälp med olika transporter.

_MG_7180_Starta & Driva ForetagFörra året satt Erik Wallin i sin hyrda skåpbil på väg från Stockholm till Göteborg för att hämta en moped som han köpt på Blocket.
– Som nybliven pappa hade jag blivit mer miljömedveten så det kändes inte bra att köra med så mycket tom yta över. Det måste man kunna utnyttja, det måste ju finnas hundratals andra som också handlar på Blocket och Tradera och behöver transportera saker.

Där och då föddes idéen som skulle utvecklas till BagHitch. Idén går ut på att folk som ska köra någonstans och har plats över kan ta med sig saker som personer behöver få transporterade. På så sätt kan man täcka bensinkostnaderna och samtidigt göra miljön en tjänst.
– Jag blev tvungen att stanna bilen och spela in ett voice memo för att inte tappa tankarna.

Direkt när Erik kom hem skrev han en affärsplan. När han bollade idéen med vänner var reaktionen “det måste ju finnas, det är ju en självklar marknad”.
– Jag fick mycket positiv input från alla, utom mina föräldrar. De ville inte utsätta sin son för en sån risk och undrade om det verkligen var rätt väg att gå.

Erik kände att idéen var så pass bra att han ville satsa och tog kontakt med tre stycken utvecklare. Efter ett par månader var den tekniska plattformen utvecklad.
– Då hade jag fortfarande kvar min anställning inom livsmedelsbranschen så det blev långa dagar. Jag bestämde att när någon annan än jag själv vill investera pengar, då säger jag upp mig.

I våras fick han sin första investerare och lämnade då sitt arbete för att satsa på BagHitch på heltid, trots att familjen väntar tvillingar nu i höst.
– Man måste ha work-life balance, det är skönt att vara helt dedikerad på en plats för att kunna ha fullt fokus även hemma.

”Crowdshipping växer sig allt starkare som fenomen, många kommer att haka på. Då är det bra att vara först”

Förutom från användare av hemsidan har han fått positiv respons från både Blocket och Tradera.
– Jag är i dialog med Blocket och Tradera om samarbeten. De har båda identifierat att den största utmaningen för mer nöjda kunder är effektiva transporter av det man vill köpa. Allt från enkla, billiga transportalternativ där köpare och säljare inte behöver åka till terminaler långt från där de bor till en tydlighet vad totalkostnaden kommer att bli inklusive att få hem varan. Jag är säker på att BagHitch i framtiden kommer hjälpa Blocket och Tradera till fler avslut och mer nöjda kunder, det kommer att bli spännande.

BagHitch kommer att, i samarbete med VTI och studenter från KTH, mäta de positiva effekterna av crowdshipping. Hur man kan öka kapaciteten för bilar på väg och hur det kan bättra förutsättningarna för andrahandshandeln.
– Crowdshipping växer sig allt starkare som fenomen, många kommer att haka på. Då är det bra att vara först.

Erik har träffat Jessica Rosencrantz, vice ordförande i Trafikutskottet, vid ett par tillfällen.
– Hon är en modern politiker och förstår möjligheterna med delningsekonomi. Vi har gemensamt talat om att skapa ett seminarium i Riksdagen för att sprida kunskap om delningsekonomi, med fokus på transporter. Detta kommer förhoppningsvis att äga rum under hösten. Även Uber har kontaktat mig för att diskutera hur vi kan skapa ett intresse för delningsekonomi hos politiker.

De stora fördelarna är att delningsekonomi både ökar intäkter för privatpersoner och skapar fler arbetstillfällen.
– Har vi en bra dialog med proaktiva politiker kan Sverige bli ett föregångsland med att skapa företag inom delande, ett exempel kan vara tydliga regelverk med vad som gäller och skapa förutsättningar för ökat delande. Då kan Sverige fortsätta succén som IT-nation med nya framgångsföretag som Skype, Spotify och Pricerunner.

Han tycker att fallet där en kvinna stoppades från att hyra ut sin lägenhet via Airbnb är helt fel.
–Det är hotellbrist i många svenska städer, då är det bra att utnyttja den lediga kapaciteten i stället för att bygga fler hotell. Den ytan kan istället användas till grönområden eller permanenta bostäder.

Har du stött på några hinder i din bransch?
– Transport av gods är fortfarande i sin linda, vi får inte så mycket uppmärksamhet. Fokus ligger på transporter av personer. Taxifacket har målat ut UberPOP som simpel svarttaxi. Det är olyckligt, systemet är säkert med rating och spårbarhet av bilar.

Erik tror att delningsekonomi kommer att förändra samhället. Bara man omfamnar den i stället för att svartmåla aktörerna.
– Det är en folkrörelse, där tillgänglighet är viktigare än ägande. Om man kan låna av varandra i stället för att köpa allt ökar resurserna. Då kan man köpa det man verkligen vill ha istället.

Som egenföretagare måste man vara bra på multitasking, där visar Erik goda kunskaper. Samtidigt som vi pratar chattar han med en person i Landskrona som vill skicka en fåtölj till Malmö.
– Det är så roligt att ha direktkontakt med kunder. Det är många som testar den här tjänsten för första gången, då gäller det att ha en närvarande kundtjänst.

I dag växer BagHitch med ett par medlemmar om dagen och hittills har ett hundratal objekt levererats av olika förare.
– De som testat tjänsten berättar för sina kompisar att det fungerar så det blir mer och mer ett självspelande piano.

Att bygga en väl fungerande teknisk plattform har varit det mest utmanande för Erik, då han själv inte är tekniskt bevandrad.
– Jag har haft olika team, det första var duktigt, sen kunde det inte fortsätta. Jag hittade en annan lösning som jag trodde skulle vara bra, men vi hade kommunikationssvårigheter. Det är svårt att hitta duktigt tekniskt folk i Sverige som inte kostar skjortan.

Till hösten står jobb med kundinströmning och att göra sidan mer mobil på agendan. Erik kommer även arbeta för att få in fler investerare så att han har råd att satsa ordentligt.
– Jag har en bakgrund inom sälj och marknadsföring så jag känner mig van inom det området. Att driva folk till sidan och och träffa partners är roligt.

Även om Erik lämnat en trygg tjänst med bra lön trivs han bra med att själv kunna bestämma över sin egen tid.
– Skulle det inte fungera alls kan jag alltid gå tillbaka till livsmedelsindustrin. Jag tror inte att jag kommer vara utfryst, snarare tvärtom. Som arbetsgivare skulle jag uppskatta om någon testat sin idé, även om den inte fungerar. Det är ett tecken på drivkraft.

Eriks främsta tips till folk i uppstartsfasen är att våga satsa.
– Värdera inte det du har, värdera det du kan få som entreprenör. När jag lämnade mitt jobb citerade jag Avicci i avskedstalet: “one day you will leave this world behind so live a life you will remember”.


Så fungerar det
På baghitch.com sammankopplas förare med dem som behöver någonting levererat. Man kommer själv överens om pris, upphämtnings- och avlämningsplats. Någon dag efter körningen får föraren det belopp man kommit överens om minus BagHitch kostnader, som ligger på 12 procent. På sidan kan man även lämna omdöme om varandra, för att bygga förtroende. Vid alla körningar ingår en transportförsäkring.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X