För att bli en framgångsrik och duktig affärsnätverkare är det viktigt att kunna utbilda dina referenskällor i hur de kan hjälpa dig att skapa nya affärsmöjligheter. Du behöver kunna berätta vad ditt företag gör så att andra kan relatera till det.
Som företagare känner du säkert till principen att man måste kunna pitcha sin idé eller sitt företag under tiden det tar att åka upp i en hiss. Vilket oftast inte är mer är några sekunder. Det kan vara läge att ägna några minuter åt att fundera på var ditt företag står idag.
Dina kontakter måste veta exakt vad det är du gör – vilken typ av vara eller tjänst du tillhandahåller, hur du tillhandahåller den och på vilket sätt du gör detta bättre än dina konkurrenter. Du behöver ha tänkt igenom vad du ska säga och själv känna dig trygg i dina formuleringar kring dina idéer eller tjänster.
Nu är ett perfekt tillfälle att utvärdera varför du gör det du gör. Här är några frågor som kan vara till hjälp för att sätta igång:
- Varför gör du det du gör (förutom att tjäna in till ditt levebröd)?
- På vilket sätt underlättar din verksamhet för kunden?
- Vad är det du säljer? Och extra viktigt, vilka är fördelarna – snarare än de specifika egenskaperna – med dina eller ditt företags produkter/tjänster?
- Vilka är kunderna? Vilken marknad agerar du inom? Var specifik. Se över de olika affärssegmenten och bestäm vilken nisch du vill fokusera på.
- Vad är företaget bäst på, vilken är er kärnkompetens?
- Hur väl står ni er i konkurrensen? Hur gör ni för att sticka ut och särskilja er från era konkurrenter?
Vill du veta mer om hur referensmarknadsföring fungerar eller hur du ska göra för att bli en framgångsrik affärsnätverkare, besök gärna BNI:s hemsida.