Saturday, April 20, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemEntreprenörskapBli en framgångsrik affärsnätverkare

Bli en framgångsrik affärsnätverkare

För att bli en framgångsrik och duktig affärsnätverkare är det viktigt att kunna utbilda dina referenskällor i hur de kan hjälpa dig att skapa nya affärsmöjligheter. Du behöver kunna berätta vad ditt företag gör så att andra kan relatera till det.

Som företagare känner du säkert till principen att man måste kunna pitcha sin idé eller sitt företag under tiden det tar att åka upp i en hiss. Vilket oftast inte är mer är några sekunder. Det kan vara läge att ägna några minuter åt att fundera på var ditt företag står idag.

Dina kontakter måste veta exakt vad det är du gör – vilken typ av vara eller tjänst du tillhandahåller, hur du tillhandahåller den och på vilket sätt du gör detta bättre än dina konkurrenter.  Du behöver ha tänkt igenom vad du ska säga och själv känna dig trygg i dina formuleringar kring dina idéer eller tjänster.

Nu är ett perfekt tillfälle att utvärdera varför du gör det du gör. Här är några frågor som kan vara till hjälp för att sätta igång:

  • Varför gör du det du gör (förutom att tjäna in till ditt levebröd)?
  • På vilket sätt underlättar din verksamhet för kunden?
  • Vad är det du säljer? Och extra viktigt, vilka är fördelarna – snarare än de specifika egenskaperna – med dina eller ditt företags produkter/tjänster?
  • Vilka är kunderna? Vilken marknad agerar du inom? Var specifik. Se över de olika affärssegmenten och bestäm vilken nisch du vill fokusera på.
  • Vad är företaget bäst på, vilken är er kärnkompetens?
  • Hur väl står ni er i konkurrensen? Hur gör ni för att sticka ut och särskilja er från era konkurrenter?

Vill du veta mer om hur referensmarknadsföring fungerar eller hur du ska göra för att bli en framgångsrik affärsnätverkare, besök gärna BNI:s hemsida.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X