Thursday, January 23, 2025
Html code here! Replace this with any non empty raw html code and that's it.

Utvalt:

5 tips för att förenkla företagets ekonomi 

Är du ekonomiansvarig och trött på att jaga kvitton...

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...
HemInspirationRätt person på rätt...

Rätt person på rätt plats

Detaljerad och djup kunskap är centralt inom resebranschen,   och då fungerar det inte att ta in en vikarie utan bransch-kännedom. Därför startade Jannica Grönqvist bolaget Resebemanning för drygt två år sedan.

Resebemanning_1163_Starta & Driva ForetagJannica Grönqvist halkade in i resebranschen på ett bananskal direkt efter gymnasiet. Efter ett par år hamnade hon påTickets huvudkontor och här märkte hon snart att det sällan kom någon extraresurs om någon i personalen var sjuk. Övriga anställda fick bara mer att göra.
– Och så var det på resebyråer generellt. Det fanns ingen bemanningspool med kompetent personal som kunde rycka ut och släcka bränder, säger hon när vi träffas en tidig vårmorgon på ett kafé vid Slussen i Stockholm.
För några år sedan var hon med och startade upp en ny resebyrå. Det var egentligen en schweizisk koncern som etablerade ett dotterbolag i Sverige. Nu fick Jannica testa på hur det var att både starta och driva företag, under ganska lyxiga förhållanden då moderbolaget hade kapital för den nya svenska resebyrån.
– Men jag och Schweiz krockade, rent kulturmässigt. Jag slutade efter mindre än två år och resebyrån lades ned.
Vad skulle hon hitta på nu? Visst hade det varit roligt att starta en egen resebyrå, men marginalerna var väldigt små.
– Det är ofta en ganska olönsam affär. Jag funderade på att lämna branschen. Samtidigt var hela min bekantskapskrets inom resebranschen och det var verkligen detta jag brann för.
Då kom hon ihåg hur det hade varit på Ticket.
– Jag återvände till tanken om en bemanningspool för resebranschen, gick till Nyföretagarcentrum och träffade en rådgivare som också tyckte att det var en bra idé.

”Var lite modig! Gör bara, och gör det du är bra på. Fundera över vad du vill göra, egentligen. Följ din dröm! Jag väntade för länge, jag hann nästan bli 40 när jag startade det här”

Jannica drog igång företaget Resebemanning hemifrån. Hon började med att hyra ut sig själv i fyra månader. Som startkapital hade hon 60 000 kronor som hon hade sparat ihop.

Jannicas man hade sagt att hon fick ett halvår på sig, sedan behövde verksamheten vara igång. Det första hon behövde göra var att hitta kompetenta medarbetare, och redan efter ett halvår fick hon in det första uppdraget med uthyrd personal. Eftersom hon själv hade jobbat som konsult hade hon dragit in en egen lön, så pengarna var aldrig någon fara.

– Det gick lite långsamt i början även om kunderna var superpositiva. Men efter ett år började allt fler kunder att trilla in.

Var hittar du dina kandidater?
– De har bara kommit. Jag hade ju nätverket, men i och med att jag hade en snäv budget fick jag marknadsföra verksamheten billigt. Jag började annonsera i sociala medier, framförallt på Facebook, och det visade sig ganska snabbt att alla som jobbar i resebranschen är väldigt Facebookvänliga.

Plötsligt hade företaget väldigt många följare. Jannica ändrade bolagsform från enskild firma till aktiebolag och efter ett år rullade verksamheten på i allt snabbare tempo. Jannica ville växla upp för att växa och professionalisera verksamheten.

– Jag behövde en lokal och en ordentlig CV-databas och var tvungen att anställa personal.

Jannica rekryterade Carina Regn, en bekant som också hade lämnat resebranschen, och de flyttade till nya lokaler i Gamla Stan. Nu var det slut med att jobba hemma i köket och träffa potentiella konsulter på olika kaféer.

Men varför behövs ett särskilt bemanningsföretag för just resebyråer? Jo, resebranschen är mer komplicerad än vad de som står utanför kanske tror. På en resebyrå arbetar man i regel med en kund i butiken eller med biljetthantering i byråns back office, där till exempel strejker kan innebära att flygbiljetter måsta bokas om. Att hyra ut personer som arbetar direkt med sälj mot kunder i resebutiker var inte så efterfrågat som Jannica hade trott, eftersom kunderna ofta utvecklar goda relationer med lokala säljare.

Resebemanning-1_Starta & Driva ForetagDäremot var efterfrågan på kunnig personal stor på back office-sidan, inte minst hos de allt större nätbaserade resebyråerna som Seat24, Travel Partner, Flygstolen, Ticket, Resia och Resfeber. Dessutom efterfrågade resebyråerna hjälp med rekryteringen till nya tjänster och så småningom började Resebemanning att rekrytera fast personal. En annan anledning till behovet av bemanning är att affärsresebyråerna med jämna mellanrum vinner och förlorar kontrakt med stora företag, vilket innebär att de behöver en flexibel lösning för sin personalstyrka.

Det som är särskilt komplicerat inom branschen är hur man hanterar biljetter – i resebranschen kallas biljettexperter för biljettörer. Man måste snabbt förstå regler för en biljett och vägleda kunden i dess frågor om av- och ombokningar.

– Bara den här veckan har det ringt sju helt nya kunder som säger att de vill ha någon kompetent person så snabbt som möjligt, helst i förrgår. Då brukar vi gå ut via sociala medier och leta. Har vi ingen i vår databas så hittar vi dem snabbt i våra led. Tillströmningen är enorm. Sedan Carina började och jag har hunnit vara ute mer och marknadsfört oss så har det lyft. Nu vet folk i branschen vilka vi är. Vi har varit med i media och bland annat vunnit ett fint pris på Grand Travel Award där vi utsågs till Årets Nydanare.

Hur vill du utveckla verksamheten framöver?
– Vi har nischat in oss på resebyråer och researrangörer. Självklart kommer vi att satsa bredare framöver och då kommer flygbolagen, hotellkedjorna och flygplatserna att stå på tur. Men det viktiga är fortfarande att rätt person hamnar på rätt plats och att kvalitet alltid kommer före kvantitet.

Jannica Grönqvists affärsmodell är att tillgodose branschen med kompetent personal, i första hand uthyrningskonsulter. Ambitionen från hennes sida är att hyra ut personal under en så lång tid som möjligt.

– Vi vill vara lite av en arbetsförmedling för resebranschen och hitta långsiktighet i det vi gör.

Så fort någon registrerar sitt CV hos Resebemanning försöker de ta kontakt med kandidaten för att höra mer. Därefter är tydlighet honnörsordet. Man går igenom exakt vilka dagar som personen kan jobba, om man måste hämta på förskolan och självklart vad den här personen har för kompetens.

Resebemanning-2_Starta & Driva Foretag– Ibland har folk en dröm som vi kanske inte kan hjälpa dem med. Då försöker vi att tipsa och coacha, få dem i jobb helt enkelt. Vi har omkring 300 kandidater nu, men vi kommer nog aldrig att kunna hjälpa så många. Det här företaget ska alltid vara personligt och ingen är gladare än vi om folk får jobb, oavsett hur.

Vad har du för tips till andra entreprenörer?
– Var lite modig! Gör bara, och gör det du är bra på. Fundera över vad du vill göra, egentligen. Följ din dröm! Jag väntade för länge, jag hann nästan bli 40 när jag startade det här.

Livet kom emellan. Det var inte läge att starta tidigare. Efter småbarnsåren och ett senare liv som ensamstående där Jannica pendlade mellan Norge och Stockholm var det inte läge att dra igång.

– Men när privatlivet blev stabilt så kunde jag slå till. Så igen: följ din dröm och gör det du är bra på!

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

5 tips för att förenkla företagets ekonomi 

Är du ekonomiansvarig och trött på att jaga kvitton och dessutom...

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin app Hummy,...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...
X
X