10 tips för mer klirr i kassan

Med rätt strategi kan du få ditt företag att växa rejält. Och det behöver inte ens kosta mycket pengar.

Det finns många sätt för att lyckats växa som företag. Ett bolag bland många andra som vuxit är ABS Wheels Sweden, som på fyra år omsatt 84 miljoner kronor.Andy Lahdo är VD för företaget och delar här med sig av sina tio bästa tips på hur man lyckas med sin marknadsföring och ökar sina intäkter mot en mindre kostnad.

Andys tips för att öka intäkterna

  1. Skaffa hemsida. En hemsida kostar några tusenlappar med du syns online, vilket är oerhört viktigt i dag. Välj en design som passar ditt företag. I dag finns det mallade alternativ som gör att alla kan skapa sin egna hemsida för några hundralappar i månaden.
  2. Ha rätt innehåll. Lägg ner tid på din hemsidas innehåll och text. I vårt fall anlitade vi en copywriter som skrev om hela sajten och fick den mer “säljande”.
  3. Spionera. Håll koll på dina konkurrenter med hjälp av program som läser av andras hemsidor, exempelvis SEMrush. Hur gör dina konkurrenter för att synas? Vilka nyckelord använder de sig av? Vilka erbjudande erbjuder de?
  4. Erbjud gratis. Skapa något som du erbjuder dina kunder gratis. I vårt fall gjorde vi en däckkalkylator som räknar ut olika däckmått. Kalkylatorn kostade oss några tusenlappar och används i dag av tusentals personer.
  5. Skaffa omdömen. Se till att samla på dig omdömen från dina kunder. Publicera dem på sajten. Bra betyg från andra kunder väger alltid tyngre än dina löften. Har du inga kunder så börja med att leta samarbeten.
  6. Ha koll. Vad säger andra om ditt företag? Ta hjälp av program som söker igenom nätet efter ditt företagsnamn. Programmet Mention skickar dig en mejlnotis så fort någon nämner ditt företag, mot en kostnad från cirka 250 kronor i månaden. Google har en kostnadsfri variant som heter Google Alerts.
  7. Ge kommentarer. Besök artiklar som publicerats inom din nisch och kommentera. Var aktiv som företag på sociala medier. Det kräver tid men kostar ingenting och du skapar dig en närvaro i rätt sammanhang.
  8. Nyhetsbrev. Ett nyhetsbrev eller ett elektroniskt utskick med jämna mellanrum är viktigt. Hör du inte av dig till dina kunder så glömmer de bort dig. Hitta något positivt att dela med dig av. Vi brukar exempelvis mejla ut gratis tips inför varje däcksäsong.
  9. Marknadsundersök. Gör en marknadsundersökning som du sedan delar med dig av. Ta hjälp av ditt nyhetsbrev eller genomför en undersökning på Facebook. Resultatet kan du sedan använda dig av i marknadsföringssyfte.
  10. Lyhördhet. Viktigast av allt; lyssna på kunden! Kunden är ditt leverbröd och utan kunden har du ingenting. Se därför till att lyssna på din kund och hjälp dem alltid vid problem. En glad och nöjd kund återkommer alltid.  

Läs mer om ABS Wheels Sweden här.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
11

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

Håll dig uppdaterad!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och försäkra dig om att inte missa något!
PRENUMERERA