Tuesday, April 23, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemFörsäljningUtöka din försäljning med...

Utöka din försäljning med hjälp av marknadsplatsen Amazon

Hur går det egentligen till om man vill sälja sina produkter på Amazon? Vi frågade experten Paul Linderoth som driver Amazonbyrån Byllagency. Det hela började med att Paul lanserade ett Private Label bolag på Amazon och insåg möjligheterna att hjälpa andra nordiska bolag nå framgång på Amazon. 

Är det svårt att öppna en butik på amazon?
– Det är inte svårt att öppna upp en butik på Amazon och börja registrera dina första produkter. Det vanligaste misstaget som företag gör är att de inte genomför en marknadsanalys baserad på data från Amazon, utan drar slutsatser utifrån vad som har fungerar tidigare t ex via deras egen webbutik eller via retailers. 

Det är viktigt att samla in data från Amazon för att kunna göra en korrekt utvärdering av vilka produkter som kommer fungera att sälja på Amazon. Delar som oftast ingår i en analys är att kartlägga sökvolym vs antal konkurrenter, olika prisnivåer, differentiering jämfört mot konkurrenters produkter, totala kostnad av att använda sig av Amazons marknadsplatser, undersöka hur pass konkurrensutsatt en produktkategori är. 

Genom att samla in underlag från Amazon och analysera den kan företag göra kvalificerade gissningar på hur pass sannolikt det är att just deras produkt kommer att lyckas på Amazon. 

Vad kostar det?
Det finns några olika kostnader och avgifter du bör vet om innan du börjar sälja på Amazon. 

Kostnad säljplan

Det finns två olika säljplaner på Amazon som har olika avgifter. Den första är en “Individuell plan” och den andra är en “Professionell plan”. Den individuella planen passar för dig som säljer under 40 artiklar i månaden. I denna plan tas det en kostnad på 10 SEK per såld produkt. 

Den professionella planen kostar 410 SEK/mån och är rekommenderad att använda om du säljer fler än 40 produkter per månad. Denna avgift är en fast avgift som är oberoende av hur mycket du säljer. 

Kostnad Amazon FBA vs FBM

Den finns två typer av modeller du kan köra som har olika kostnadsupplägg, Amazon FBA och Amazon FBM. Med en Amazon FBM modell står du för alla kostnader kopplat till logistik själv och lägger enbart upp din produktsida på Amazon, du blir själv ansvarig för att skicka ut produkter, hantera returer och kundservice.

Amazon FBA som är den i särklass vanligaste modellen, ta du del av Amazon exemplariska logistiksystem. Det enda du gör är att skicka in ett större parti produkter till deras “fulfillment center” därefter hanterar Amazon paketering, utskick, returer och kundservice. Amazon tar betalt för att skicka ut dina produkter, kostnaden beroende på storlek och dimensioner på produkt samt kostnad för att hantera ev returer. 

Kostnad försäljningsprovision
Amazon tar ut en försäljningsprovision för varje såld vara, den vanligaste provisionen ligger på 15%, dock finns det olika provisionsnivåer beroende på i vilken produktkategori du säljer. 

Kostnad annonsering
Den sista kostnaden du bör tänka på är Amazon annonsering via deras annonsplattform som är en vital del ifall du vill lyckas på Amazon, denna kostnad varierar beroende på produkt. Vanligtvis brukar kostnaden räknas på ca 10 till 20% på försäljningspriset.

Vad är det för för- och nackdelarna?

Det finns en hel del fördelar med Amazon några av de viktigaste skulle jag säga är: 

  Enkelt och snabbt sätt att öka din försäljning. Amazon är en av världens största marknadsplatser fördelat i flertal länder världen över. I och med att Amazon är en av de mest besökta marknadsplatserna i hela världen kan du kraftigt öka din försäljning och expandera till nya marknader.

  Ta del av Fulfillment by Amazon (FBA) och få alla fördelar med Amazons överlägsna logistiksystem som gör det smidigt och enkelt att lansera via Amazon. Amazon FBA är oslagbart när du ska expandera din verksamhet utan all huvudvärk med logistik och kundservice, framförallt när du lanserar på nya marknader/länder.

  Skapar förtroende. Amazon är ett stort företag som kunderna har förtroende för vilket reflekteras positivt på dina produkter och ditt varumärke. 

Det finns såklart nackdelar med Amazon, några av dessa skulle jag säga är:

  Amazon äger kundrelationen. Amazon håller hårt på kunden, det finns dock sätt att ta kontakt med kunden som är tillåtet inom Amazons regelverk.

  Inom vissa produktkategorier är det knivskarp konkurrens, det är därför viktigt att göra en ordentlig marknadsanalys för att utvärdera förutsättningarna för att lyckas på Amazon. 

  Amazon support och begränsade valmöjligheter, Amazon har ett tydligt regelverk som behöver efterföljas, vilket stundtals kan vara frustrerande.

Försvinner jag inte bland alla andra?
-Amazon är en av världens största produktkatalog. Den är även en av världens mest besökta marknadsplats med miljontals sökningar dagligen. Det viktiga att tänka på när du ska lansera på Amazon är att göra förarbetet och marknadsanalysen. Ifall du lanserar dina produkter på Amazon baserat på underlag som visar på potential kan du sälja till flera miljoner kunder i månaden.

Kan jag kombinera försäljning på Amazon med min befintliga webbutik?
– Ja, väldigt många kombinerar sin egen webbutik med marknadsplatser, inte enbart Amazon utan andra marknadsplatser också. Amazons marknadsplatser är ett bra sätt att nå ut till nya kunder, både på sin hemmamarknad såväl som på nya marknader.

Finns det hjälp att få för att snabbt komma igång?
– Det finns en hel det innehåll och kurser kring Amazon, främst från USA där det har funnits en längre tid. Jag skulle rekommendera att anlita en Amazonbyrå ifall du är helt ny på Amazon och är intresserad av att utvärdera dina produkters potential på Amazon. Byllagency har mångårig erfarenhet av att lansera och vidareutveckla produkter på Amazons marknadsplatser. Läs mer på Byllagency.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X