Svensk startup skapar ett Tinder för småföretagare

Daniel Cedergren har en bakgrund som affärskonsult inom datadriven affärsutveckling, där han har arbetat med att utveckla sina klienters kundrelationer B2B och B2C. Här berättar han om startupen BizNet och vad de har för framtidsplaner för att hjälpa småföretagare med att skapa en digital mötesplats för att lösa deras största dilemma.  

Senast kommer Daniel från en tech startup där han hjälpte deras kunder med att bli datadrivna, genom att med deras lösning samla rätt data, analysera och agera på rätt sätt i kundrelationer. Han har arbetat med kunder som ICA, Länsförsäkringar, The Absolut Vodka Company, Telenor, TUI och Bangkok Bank i Thailand.

– Jag sa upp mig från mitt välbetalda jobb som affärskonsult och driver just nu BizNet där vi nu utvecklar nästa generations digitala mötesplats för småföretagare. BizNet är som Tinder, fast för småföretagare med fokus på tillväxt, både i sitt nätverkande, men också nya kunder och uppdrag.

Daniel har tidigare bakgrund som entreprenör på 90-talet och arbetade som DJ, artist promoter, exekutiv producent och bokningsbolag. Där arbetade han med svenska artister som Timbuktu, Petter, Ken Ring, Eye-N-I och Melinda Wrede för att nämna några.

– Jag var också med och grundade och arrangerade Sveriges första välgörenhets motionslopp “Miljösprånget” 2011. Loppet genomfördes med Svenska Naturskyddsföreningen i samarbete med Sita, Norrenergi, Vitamin Well och Solna stad.

Hur idén med BizNet kom till

Idén kom till när Daniel arbetade som affärskonsult och då han märkte att hans klienter efterfrågade hjälp som det företaget han jobbade på då, inte erbjöd, men som de kunde ha erbjudit om de hade haft den rätta kompetensen i deras nätverk.

I vårt fall handlade det om närliggande områden inom marknadsföring, till exempel grafisk design, copy, performance marketing. Istället för att kunden gått ut och efterfrågat på stan kunde vi enkelt hjälpt kunden med den servicen och på så sätt utvecklat vår kundrelation ett steg till.

Daniel förklarar att han alltid har trott på styrkan och värdet av att hjälpa varandra. En grupp som han tror behöver hjälpa varandra mer i nätverk är småföretagarna, som är mer utsatta än större företag som ofta har en större organisation runt dem. De har också frågat och lyssnat till småföretagare vad de vill kunna få ut av ett nätverk. Det mest kritiska problemet att lösa är uppdrag och nya kunder, upptäckte de då.

– Vi har själva varit flitiga användare av både LinkedIn och Facebook och har tröttnat på att gilla och kommentera andras inlägg. Vi tror att nätverkande är djupare än så och sett att det finns en hel del gap att fylla här för att nätverkande ska ge dig tillväxt i det sociala och i din yrkesprofession. Det vi framförallt funderat på är den tiden som behöver läggas ned för att nätverka på LinkedIn och Facebook utan att få ut något egentligt värde.

BizNet tog en mer utvecklad form när Daniel kontaktade sin tidigare studiekompis från universitetet Gabriel Wärmby och frågade om han ville vara med på resan som Co-founder/CPO. Han sa självklart ja och från september förra året har de arbetat med affärs och produktutveckling, budget, tjänstedesign, kravställning, satt upp en hemsida, haft dialoger med investerare och andra intressenter. Just nu utvecklar de en första version av plattformen.

Vem vänder sig appen till?

– Den vänder sig till uteslutande till småföretagare med 0-10 anställda så kallade “mikroföretag”.

Var är ni i processen idag?

– Vi är i ett utvecklingsskede där vi nu utvecklar en första version av tjänsten som vi vill gå ut till marknaden med under Q4 i år. Men först behöver vi beta-testa den i en större skala och vi letar därför efter småföretagare som kan tänkas att vara med och testa i ett unikt och spännande projekt med global potential och skalbarhet i tjänsten.

Varför är nätverkande viktigt för företagare?

Jag tror egentligen att nätverkande är viktigt för alla människor oavsett sysselsättning. Dock tror jag att företagare, speciellt småföretagare är mer utsatta och har stor nytta av att befinna sig i nätverk eftersom det är svårt att bedriva företag i Sverige idag. En småföretagare ska både sälja och leverera sina tjänster samtidigt och det är inte helt okomplicerat, sedan har vi ju allt administrativt som ska göras.

Om småföretagare i större utsträckning skulle samarbeta mer inom sina nätverk skulle vi få ett helt annat företagsklimat i Sverige idag tror Daniel, tillägger han. Traditionellt nätverkande tar tid och det vill de ändra på med vår digitala tjänst. Det ska gå fort och de ska hjälpa sina användare att hitta rätt kontakter för att bygga sina nätverk. Här är relevans och data nyckeln tror de.

Vad skiljer ni er från nätverkande till exempel på LinkedIn och Facebook?

För det första är vår idé anpassat för småföretagare, inte några andra yrkesgrupper, vilket både LinkedIn och Facebook är. Det gör att vi enklare och snabbare kan bygga och utveckla en mötesplats med fokus på en yrkesgrupp. För det andra är det inte en annonsplattform där vi använder våra nätverkande användares data och säljer vidare till tredje part, vilket både Facebook och LinkedIn gör.

Det gör att de får bort bruset från plattformen och kan fokusera helt på nätverkande, samarbete och att skapa värde för användare. För det tredje så matchar de småföretagare mot varandra likt Tinder gör i sin datingtjänst, vilket gör att de kan ge sina användare mer relevanta kontakter när de bygger sina nätverk. Det är något som varken Facebook eller LinkedIn gör eftersom de vill att användare ska ha så många som möjligt i sitt nätverk, som de kan rikta annonser till, vill han lyfta fram.

En annan viktig skillnad som skiljer deras koncept mot LinkedIn och Facebook, menar han, är att de hjälper sina användare att ta kontakt med varandra på olika sätt för att lära känna varandra och skapa samarbeten, där de istället använder användarens data för att rekommendera Call-to-actions.

– Vi kommer också utveckla en marknadsplats för att kunna dela uppdrag inom nätverket och på samma sätt där matcha rätt person med rätt uppdrag för samarbeten och att nyttja potentialen av ditt nätverkande. På sikt ska även större företag kunna köpa tjänster av BizNets användare via en marknadsplats, säger Daniel

Vad har ni för kortsiktiga – och långsiktiga mål och visioner?

– Våra kortsiktiga mål är att bli klara med en första version och komma ut med på marknaden i Sverige. Vårt långsiktiga mål är att förändra nätverkande från grunden för målgruppen där fokus ligger på tillväxt i din affär, i det sociala samt utbyte av erfarenheter. Vi tror och hoppas att vi får möjlighet att demokratisera nätverkandet så att den kommer alla småföretagare till del.

De ser en stor skalbarhet att fortsätta utveckla tjänster inom dessa områden och har redan en massa planer. De har också som långsiktigt mål att finnas globalt eftersom småföretagare är den vanligaste företagsformen i världen med cirka 584 000 000 företag.

– Visionen är självklart att vara platsen där småföretagare bygger aktiva och starka nätverk för att skapa nya affärsmöjligheter och utbyta kunskap med varandra, avslutar Daniel.

Av Nina Jansdotter

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
11

Föregående artikel

Vikten av att nätverka

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

X