Friday, March 29, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemMarknadsföringVill du bli influencer?...

Vill du bli influencer? Gör så här för att tjäna pengar på dina följare

Influencern Nina Jansdotter har 30 000 kontakter bara på Linkedin. Företagen anlitar henne för att få fler besökare till sina hemsidor, sina event eller stärka sitt varumärke, med mera. Ta del av hennes tips här.

Nina Jansdotter är beteendevetare i grunden och numera betald influencer. Det innebär att företag anlitar henne för att öka spridningen på sitt budskap. För ett år sedan föreläste hon för en grupp yngre kvinnor som sa att de ville följa henne på Instagram. Nina Jansdotter förklarade att hon inte är så mycket där utan främst på Facebook och Linkedin. ”Aha, du är en oldfluencer, 50 +” svarade de då, berättar hon och skrattar gott.

– När jag kontaktar företag lyfter jag fram som en fördel att jag är något så ovanligt som en influencer, 50 +, med många kapitalstarka följare.

Hur blir jag en influencer?

– För det första krävs det att du har bra och etablerade kanaler, där du pratar med en målgrupp. Nu är det intressant för många företag att anlita micro-influencers. De har inte så många följare, men kan vara nischade mot en speciell målgrupp. De stora kändisarna har en brokigare följarskara.

– Även om jag inte är kändis tillhör jag dem som har mycket stora kanaler, berättar Nina Jansdotter. Exempelvis har jag 30 000 kontakter på Linkedin. Men jag har också många specifika kanaler för att kunna skräddarsy min målgrupp mer. Jag har grupper som vänder sig till jobbsökande, sådana som är intresserade av hälsa och flera grupper om mat, till exempel vegetarisk. När jag har ett samarbete med någon, når de en väldigt specifik målgrupp, som är intresserade av det företaget efterfrågar.

När du vill bli influencer behöver du skriva mycket om ett visst tema, för att det ska bli en tydlig nisch. Och för att du ska få följare som gillar det temat. Det är så de flesta framgångsrika influencers har börjat. De börjar utifrån att de är genuint intresserade av något. Det krävs för att de ska komma på nya vinklar på samma tema.

– Fundera över om du har något som engagerar dig som också skulle kunna intressera andra, uppmuntrar Nina Jansdotter. Nästa steg är att hitta något att ta betalt för. Du kan vara influencer för ditt höga nöjes skull men du kan också integrera ditt intresse med något du tjänar pengar på. Då kan du hålla på ännu mer! Och säga upp dig eller minska arbetstiden för att satsa på ditt intresse.

Olika sätt att ta betalt

Det finns väldigt många sätt att ta betalt som influencer. Du kan skriva ett inlägg om ett företag, produkt eller tjänst och ta betalt för det specifika inlägget. Prislappen beror ofta på hur många följare du har i en viss kanal. Det kan vara en blogg, på Instagram eller att du gör en film (Livestream) på Facebook där du packar upp varan. Det kan vara att du blir kontrakterad för tre månader och under den tiden ska göra ett visst antal inlägg, kommentarer och så vidare.

Något som börjar bli väldigt vanligt är att använda olika rabattkoder. Om du uppger koden ”Nina15” får följarna 15 % rabatt på något de köper. Och du får en slant för varje person som har angett den koden.

Det kan också vara en kombination. Ett pris för att skriva om företaget och därefter för varje köp som genomförs. Du kan också få betalt för att dra personer till ett evenemang eller köpt en viss biljett. Du kan skapa produkter själv, till exempel kurser. Då kan du med ditt namn dra in personer till kursen. Det är ett sätt att få betalt för att du har byggt upp ett namn och har förtroende för att du har en viss kunskap. Du kan skriva böcker och sälja som influencer. Du kan köpa in fysiska varor som du gillar och står för och sälja. Ha en liten butik i dina kanaler. Det finns många sätt.

Med idogt arbete har influencers byggt upp stora kanaler som andra kan ha nytta av att få synas i. Och det får så klart kosta.

I dag är det många som inte har jobb och vill hitta nya vägar. Det finns många företag som har produkter och tjänster som de vill sälja men inte har råd att anställa en marknadsförare eller säljare. Då kan de kan lägga ut provisionbaserade uppdrag på influencers som tipsar om deras grejer.

Men det är viktigt att du känner för varan eller tjänsten och att du tipsar med hjärtat. Annars känner följarna att det bara är något du prånglar ut för att du har får betalt. Det är inte bra för ditt långsiktiga varumärke och engagemang.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X