Kerstin Muhlow lanserar global tävling för VR & AR-utvecklare

Kerstin Muhlow med sitt team på ImmersiveUnity lanserar nu en global tävling där VR & AR- utvecklare inspireras att skapa innehåll med koppling till FN:s 17 hållbara mål. VR står för virtual reality och AR för augmented reality. Här berättar hon hur hon kom in på denna nisch, samt vad hon och hennes team har för långsiktigt mål och vision.

Kerstin har sedan 90-talets jobbat med olika IT- projekt. Hon läste på Lunds Ekonomihögskola när internet slog igenom och Framfab utvecklades i Lund, vilket var speciellt då det var en väldigt hypad anda kring IT och den nya ekonomin.

– Jag var som en svamp när det gällde allt som hade med Internet att göra och hamnade på Ericssons IT avdelning i Lund och sedan på LM Ericsson Corporate Marketing och Business development i Stockholm, där jag arbetade med webb och ericsson.com.

Hon tycker IT är kul och spännande på många plan. Speciellt globala change management-projekt. När Virtual och Augmented Reality kom tyckte hon helt enkelt att det var en intressant teknik. Hon förstod också att det kommer påverka framtiden och alla branscher. 2017 började hon arbeta upp ett globalt nätverk, med människor som arbetar med VR & AR.

Nätverket växte och idag har hon över 30 000 VR & AR – utvecklare i sitt nätverk och en räckvidd till ca 1,5 miljoner i VR & AR industrin via social media. Det har utvecklats till ett informellt nätverk och nu är det dags att mer officiellt öppna upp en Global VR & AR utvecklar-community som heter ImmersiveUnity i Augusti.

Här kan utvecklare inom detta område mötas och presentera sina tekniska profiler och sina projekt samt ta del av nyheter. ImmersiveUnity blir också en matchmaker mellan utvecklare och näringslivet gällande kompetens inom denna nisch.

– Innan vi öppnar communityn i augusti så lanserar vi en tävling, under contest.immersiveunity.com

Om själva tävlingen
Tävlingen som utlyses inspirerar VR & AR utvecklare att skapa innehåll med koppling till FN:s 17 hållbara mål. Det finns även kategorier för innovativ spelutveckling och arkitektur, som kommer öppnas senare i höst.

-Vi erbjuder företag och organisationen att utlysa inspirerande tävlingar till vårt globala nätverk, som består av 30 000 utvecklare och på så sett erhålla många olika innovativa ideér och lösningar på deras idé, säger Kerstin entusiastiskt.

De väljer sen ut en vinnare att fortsätta arbeta med. Det fungerar som ett unikt ”Online VR & AR test lab” med en helt unik och fantastisk resurspool. Vi har utvecklare från 53 olika länder i världen kopplat till oss, tillägger hon.

Vem kan vara med?
– Alla enskilda VR & AR utvecklare varsomhelst i världen, studenter, freelanzers och startups. Det är både enskilda utvecklare och team som kan vara med.

Vad är det roligaste med att arbeta med detta projektet?
– Det roligaste är att vi jobbar globalt och att det innefattar nya spännande teknologier, som kommer att påverka alla och alla branscher i framtiden samt att det engagerar utvecklare i hela världen.

Kerstin vill även lyfta fram att det är ofantligt roligt att de redan har utvecklare från 53 olika länder, som har anslutit sig till deras nätverk, att det är inspirerande att jobba med människor från hela världen och att utvecklarna hjälps vi åt för att driva tekniken framåt och även göra världen bättre. Utvecklare bidrar med kunskap och kompetens från alla världens hörn.

– Det är riktigt kul! Det är också roligt att kunna erbjuda hela världen något så unikt som ett ”Online VR & AR test lab”. Vi erbjuder företag och organisationer i hela världen att inkomma med sina idéer och vi har utvecklare från hela världen som gärna utvecklar och ger förslag på de idéer som inkommer.

Vad utmanar?

– Det är det globala som utmanar. Det är en också en utmaning att få samhället och företag att ta till sig den nya tekniken, som ännu är i sin linda. Det är fortfarande förhållandevis dyrt för privatpersoner att köpa utrustning och det gör också att det stora genombrottet ännu inte kommit, men det kommer.

Vad är ert långsiktiga mål?
– Att bli ett av världens största VR & AR utvecklar nätverk, men det är vi troligtvis redan och ett VR & AR kompetens matchmaking och utvecklings/produktionsbolag.

– Hennes mål är att arbeta mycket med partnerskap, lägger hon till. Hon vill utveckla verksamheten genom bra och nära partnerskap med till exempel universitet och Science parks, IT bolag, film- och spelbolag.  Målet är också att utveckla allt mer spännande, nya och innovativa co-creation aktiviteter inom nätverket, det vill säga med utvecklarna själva.

– Jag tror det finns en mycket stor och spännande kraft i det. Målet är också att uppmärksammas av någon part för att erhålla större gemensam finansiell styrka och kapacitet för global expansion, avslutar Kerstin

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

X