Närvaro i sociala medier

Ska du vara aktiv i sociala medier och bygga ditt och ditt företags personliga varumärke, så krävs det att du har något att posta.  Gärna då att det är ett budskap som är varierat och ger andra något, så att du inte tröttar ut dina följare bara med reklam eller med samma typ av inlägg hela tiden. Vilket kan vara en utmaning ibland. Här ger Nina Jansdotter, karriärcoach och influencer, lite tips och trix kring hur du kan komma igång med skapandeprocessen, kring att ta fram bra content till sociala medier.

Många frågar mig om hur man hittar på bra grejer att lägga ut.  Eller att det dessutom ibland känns som om de skriver något ut i tomma intet, utan att veta om eller vem som kommer att läsa det och det känner jag igen.

Ibland liknar jag den känslan med att ropa i skogen, utan att få svar. När du börjar använda sociala medier kan det lätt kännas så, innan du har byggt upp ett större nätverk och har samlat erfarenheter om hur vissa inlägg når längre än andra. Det brukar bli lättare efter hand, då du har kommit igång och fått respons. Fortsätt att skriv, även om det känns som att du skriver rakt ut i nätrymden utan att någon läser.

Visualisera personen framför dig

Ett knep för att bättre igång med sin kommunikation är att du föreställer dig någon framför dig och att du skriver som om du talar till hen. Visualisera hens ansikte framför dig. Antingen kan det vara någon du känner som till exempel en kund som du gillar och som du vet gillar dig tillbaka. Det kan också underlätta processen att titta på ett foto av personen du tänker på. Eller så ser du bara en bild av en människa framför dig. Någon som tittar intresserat tillbaka och väntar på att du ska lägga ut något nytt. Hitta någon eller hitta på någon som får förkroppsliga personerna du vill nå med ditt inlägg. Tala som om du talar till någon enskild, än till en stor massa av anonyma följare.

Fundera över din idealföljare, eller idealkund. Vad har hen för värderingar, önskningar och preferenser? Vad håller din idealkund vaken om nätterna, det vill säga vilka problem har hen, som du skulle kunna hjälpa till att lösa med hjälp av dina tjänster eller produkter? Skriv om sådant och utgå alltid från sådant som du brinner för själv, istället för något som du tror är en smart säljstrategi. Ge tips och råd. Bjud på dig själv och din kompetens.

Minska kraven på perfektion

Fyll dig själv med känslan av att det finns någon eller några som väntar på ditt nästa inlägg och som gillar dig och det du gör. Då brukar det gå lättare, även de dagar då det känns trögt att komma med något nytt. Släpp samtidigt på kraven att all din närvaro i sociala medier måste ge något. Ingen får superrespons varje gång de lägger ut en status.

I slutändan är det din totala närvaro i sociala medier som räknas och inte en och annan enskild status. När du har för höga krav brukar kreativiteten och skrivarglädjen få svårare att infinna sig. Testa dig fram till vilken typ av kommunikation som passar dig bäst. Gillar du inte att skriva, kanske livestream kan vara något för dig. Våga testa.

Läs mer i boken Nå ut med Facebook, av Nina Jansdotter, Whip Media.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Föregående artikel

Kraften i sociala medier

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

X