Så femdubblade han lunchgästerna – dagen innan julafton!

Har du ett företag? Hur många av dina kunder har du kontaktinformation till? Om du inte har några, är det dags att börja samla! Av Marie Hagberg

Pelle Johansson, VD för Hagabadet i Göteborg, har cirka 50 000 e-postadresser. Just nu är han aktuell med boken ”Från Biskopsgården till Stureplan” och räknar med bra försäljning, delvis tack vare det stora antalet adresser.
Han brukar gå runt i Haga i Göteborg där det finns massor av mysiga butiker och fråga ägarna hur stora adressregister de har. Svaret är oftast ”Det har jag inget utan kunderna brukar komma ändå.”

Men ponera att du har en restaurang. Du kanske har 200 lunchgäster om dagen. Det är 1 000 personer i veckan, 4 000 i månaden och 48 000 per år! Tänk dig att att du skriver till dem att ”Kom och hjälp oss nu under den värsta tiden sedan andra världskriget!”. Men det har de flesta aldrig reflekterat över. Det är tragiskt att så många restauranger står tomma på grund av covid-19, suckar Pelle Johansson.

Hagabadets restaurang får ingen lämna utan att de har lämnat sin kontaktinformation. Så hans bästa tips är att fixa ett kundregister, som skapar värde för kunden.

– Du kan ju inte bara ställa en skål och säga ”Lägg ditt visitkort här”. Du får ordna tävlingar och roliga aktiviteter för kunderna. Lotta ut tio luncher mot att de lägger sitt visitkort där eller hitta på något annat. Vad som är viktigt inom marknadsföring är att göra. Alldeles för många tänker för mycket.

Restaurangchefen gick omkring en hel kväll i kycklingdräkt
Tidigare år hade Hagabadets restaurang som mest sålt 14 luncher dagen innan julafton. Då sa Pelle Johansson till restaurangchefen att de skulle ha 50 som mål det här året. Restaurangchefen svarade att det är omöjligt.

Då skickade de sms till alla. De berättade att det tidigare rekordet var 14 lunchgäster och att det är omöjligt att nå 50. Samt frågade ”Vill du vara med och hjälpa oss att slå det?”. Dessutom la de till att restaurangchefen hade lovat att om det skulle bli 50 personer, skulle han klä sig i en kycklingdräkt på nästa personalfest. Gästerna kom bara för det, berättar Pelle Johansson och lägger till: “Det behöver inte vara så svårt. Folk vill hjälpa till och de tycker att det är kul när man gör roliga saker.” Det slutade med att de sålde 70 luncher och att restaurangchefen gick omkring en hel kväll i kycklingdräkt!

Pelle Johanssons bästa marknadsföringstips är att, oavsett vad du håller på med, ska du tänka ”Vad borde jag ha gjort under covid-19? Jo, kommunicerat med mina kunder.”
– Det är inte försent än, påpekar han. Det kommer att komma en tid då vi behöver kommunicera med de gäster vi har. Så skapa ett kundregister.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

X