Friday, March 29, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemFörsäljningAI och försäljning

AI och försäljning

Han är en av Sveriges mest kända säljtränare och peppar dig till extraordinära resultat. Han är expert på att bygga företag som växer snabbt. Dessutom författare till 12 bästsäljande böcker om försäljning. Hans namn? Max Söderpalm. Just nu aktuell med den nya boken ”AI och försäljning”. Av Marie Hagberg

Boken är skriven för alla företagare, chefer samt de som vill framåt och göra fler goda affärer. Men vi börjar med att reda ut begreppet. AI står för ”artificiell intelligens” och handlar inte bara robotar och avancerade datorprogram, som många tror. Det som triggade Max Söderpalms nyfikenhet om AI, var när han fattade vad AI är och vad mycket det redan påverkar oss. Om 5-10 år kommer vi att bli påverkade av AI hela tiden, tror han.

– Det är ungefär som med med AI som med elektriciteten, förklarar Max Söderpalm. Om det är mörkt och du trycker på en knapp, då vill du att lampan ska tändas. Bara den tänds bryr du dig inte så mycket om hur tekniken bakom fungerar. När du frågar Siri (om du har en iPhone) om ett fotbollsresultat eller vad vädret är, då förväntar du dig att Siri ska svara. Siri är ett exempel på ett AI-program.  

Inspiration till att skriva boken kom efter en konferens där bland annat en människolik AI-robot intervjuades på scenen. Då öppnades en ny, väldigt spännande värld, som han kände att han måste skriva om. 

Exempelvis berättar han i boken om hur win-win har förändrats med tekniken. Tidigare innebar win-win att köpare och säljare skulle tjäna ungefär lika mycket och att det skulle vara en bra affär för alla. Och så är det fortfarande. Men vad är en bra affär nu? Jo, att kunden får hjälp exakt när hon vill ha det. Det är mycket mer bråttom i dag. Om någon har googlat in i din webshop, räcker det med att det är en grej de inte fattar, så googlar de till konkurrenten istället.

– Allt går mycket fortare idag, påpekar Max Söderpalm. Som säljare gäller det att verkligen vara på tårna. Det kanske är lite lättare att få in kunderna på ens hemsida men väl där måste vi ta hand om dem på ett helt nytt sätt. Det är bara en av väldigt många olika saker som skiljer sig nu, mot hur det var då. Vad skulle AI kunna hjälpa till med när det gäller sådant? frågar han sig.

Vanligt misstag
Det största misstaget när det kommer till AI är att säga att det inte påverkar oss och därför inte bry sig. Många företag har inte ens kommit igång med att få in AI-program. Så det första vi behöver göra för att lyckas, är att göra en en riktigt bra nulägesanalys. Ta reda på vad vi vill åstadkomma och var vi är nu.

– Säljträning kan förändras väldigt mycket med hjälp av AI, tipsar Max Söderpalm. I dag kan en säljchef som har tio innesäljare att coacha, bara lyssna på en säljare i taget. Det kommer snart komma applikationer som gör det möjligt att lyssna på alla samtidigt eller en del av vissa. Det kommer också snart vara möjligt att be datorn söka fram alla som säger ett specifikt ord eller ställer en viss fråga, utropar Max.

”Kan jag få se hur det gick för alla som ställde den frågan?” exemplifierar han. Det är hur häftigt som helst! Och naturligtvis kan det bli hur stort som helst. Antalet talsökningar bara ökar och ökar och ökar, så det dröjer nog inte länge innan de går om de vanliga skriftsökningarna.

Hur vanligt kommer AI att bli i säljsammanhang?

– Hur vanligt är AI i iPhonen i dag? frågar Max Söderpalm tillbaka. Tittar du ett antal år framåt kommer alla företag att som vill hänga med, ha någon typ av AI-system. De riktigt stora företagen satsar på det här. Det är en kapplöpning mellan USA och Kina. Det är en kapplöpning mellan Facebook, Google, Apple, IBM, Amazon och några till.

– Alla stora IT-företag konkurrerar med varandra. Det här är världskonkurrens på högsta tekniska nivå. Utvecklingen går så fort. Jag tror att Amazon hade 1000 anställda år 2016 som jobbade med olika AI-grejer. Två år senare var det 10 000. Siffrorna är galna och det är det som är så spännande. Då kanske det är bättre att åka med än att stå och ducka.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X