De vanligaste logistikmisstagen (och hur du undviker dem)

Om du någon gång har gått in i ett kommentarsfält på något av logistikföretagens Facebooksidor så vet du att tongångarna kan vara… how to put this? Bitska. Men ibland är det små detaljer som du själv kan tänka på för att slippa den där logistikilskan. Här listar vi de vanligaste misstagen och hur du undviker dem.

1. Fel adressuppgifter
Dubbelkolla alltid uppgifterna innan du skickar iväg din bokning. Felaktiga uppgifter är ett ganska vanligt misstag som ställer till det rejält. Ett bra tips är att du även lägger i extra kopior av adresslappen i varje kolli. Se till att du får med telefonnummer så att vi kan kontakta rätt person om något skulle ske med din sändning.

2. Etiketten är trasig och oläsbar
Sätt etiketten på sidan av kartongen så den inte skadas om något annat ställs på din kartong. Skadas etiketten kan det bli förseningar om vi inte kan läsa streckkoden. Vik inte heller streckkoden, den måste vara fullt läsbar.

3. Paketet är inte emballerat tillräckligt väl (eller smart)
Visste du att du faktiskt tjänar på att packa i mindre kartonger? Dels blir det förstås billigare och du slipper att betala för luft – men framförallt så är det säkrare. En för stor kartong kan göra att innehållet ges utrymme att röra på sig och tål därför stötar sämre. Genom att packa säkert hjälper du inte bara dina kunder att få sina varor hela och rena – utan även miljön genom att inte tvingas skicka samma vara två gånger.

4. Fel mått- och viktangivelser vid bokning
Se till att informationen om vikt och volym stämmer, vill det sig riktigt illa kanske godset inte får plats vid upphämtning om måtten är felaktiga. Det här är detaljer men tyvärr är de ofta orsaken till problem.

5. Inte koll på turlistan
Det är också bra att du kontrollerar turlistan. Hämtas och lämnas det varje dag på orten? Går det sändningar till hela landet varje dag? I regel hämtar DB Schenker samma dag om en bokning görs före klockan 12.00. Om upphämtning inte kan ske samma dag kontaktas du som kund och en ny upphämtningsdag bokas in.

Ytterligare hjälp på traven

Hur vill du boka din frakt?
Hos oss kan du och ditt företag skicka stort som smått, i Sverige, Europa och världen. Du kan boka enstaka sändningar direkt på webben eller be om en offert och bli avtalskund.
> Ny kund? Kom igång här

Logistikguide för småföretagare (PDF)
> Ladda ner “Logistikguide för småföretagare”

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

X