Thursday, April 25, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemEntreprenörslivKrönikaDen osociala sociala medierörelsen

Den osociala sociala medierörelsen

Jag gjorde ett inlägg på LinkedIn för en tid sedan. Inlägget skiljde sig från övriga inlägg som jag brukar göra i den meningen att det vände sig till alla de användare som inte brukar integrera med andra användare, där jag här uppmuntrade dem att göra just det. Integrera med inlägget, genom att trycka på gilla. 

Inlägget fick en oerhörd spridning, över 300 000 visningar. Jag blev lite förvånad över hur många människor som är där men bara läser mina och andras inlägg och inte skriver något själv. Jag visste att det var en del, men nu blev det väldigt tydligt.

Som beteendevetare har jag alltid varit intresserad av hur människor kommunicerar och beter sig, både utanför och på sociala medier, så detta var inget undantag. Varför väljer så många att delta på sociala medier, utan att på riktigt delta? Kan det handla om självkänsla eller att man känner att sin egen åsikt inte räknas? Eller handlar det om att de inte vill lägga den tiden det krävs för att hålla dialoger aktiva.

Samtidigt är majoriteten på sociala medier. Enligt Internetstiftelsens årliga statistik rör det sig om 83 procent av alla svenskar och det dagliga användandet har ökat från 63 procent till 65 procent. Samma statistik visar dock att färre postar, gillar och delar inlägg på exempelvis Facebook. Varför? Användandet ökar, men deltagandet minskar.

Vissa pratar i sin tur om ett socialt medieberoende, men jag ser ingen anledning till allt för stor oro. Sociala medier har blivit en del av livet, mycket av kommunikationen sker där och många kontakter leder i ett senare skede till möten i verkliga livet och i flera fall även samarbeten. Möjligheterna finns där, om man som användare är beredd att ta dem.

Majoriteten talar också sitt tydliga språk. Finns du inte på sociala medier missar du inte bara karriärmöjligheter och kontaktvägar, du missar också inbjudningar till sammankomster och annan viktig information.

Väljer du dessutom att integrera med andras inlägg – kanske till och med att skapa egna – kan du inte bara bidra till nya perspektiv i diskussioner, du kan också lära dig nya saker om dig själv som du inte visste att du kunde. Det kan stärka kunskaper, utveckla bekantskaper och i vissa fall leda till jobb; allt tack vare enkla interaktioner som att posta en kommentar på ett inlägg, eller dela en betraktelse i ett inlägg.

Ta denna krönika som exempel. Den började i all enkelhet med ett inlägg på LinkedIn. Det fortsatte med över 300 000 visningar och än har det inte tagit slut. Så till dig som är en tysta användare, nu undrar jag – vad blir ditt nästa inlägg?

Nina Jansdotter,
beteendevetare, karriärcoach och sociala medieexpert

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X