Tuesday, March 19, 2024
spot_img

Utvalt:

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine...
HemInspirationE-handel - Från 12...

E-handel – Från 12 till 120 miljoner på tre år

Två studerande 18-åringar startade E-handelsföretaget Proteinbolaget. De senaste tre åren har företaget ökat sin omsättning från 12 till 120 miljoner.
– Adam och jag är driftiga och har många bra idéer, men utan hjälp hade vi aldrig klarat det, säger Mårten Åkeson, vd och marknadsansvarig på Proteinbolaget.

Adam Gillberg och Mårten Åkeson tränade mycket och förstod att kosttillskott var en bransch på uppåtgående. De startade ett e-handelsföretag med lager i Adams föräldrars källare hemma i Karlskoga.
– Vi kunde inget om att starta en fysisk butik. Däremot kunde vi skapa en hemsida och kom igång väldigt snabbt, säger Mårten.

Under det första året hade de andra jobb vid sidan av. Men så kom dagen då det blev dags att välja. Satsa helhjärtat eller lägga ner?
– Vi bestämde oss för att satsa och öppnade en fysisk butik i Karlskoga där vi också hade vårt lager. 30 procent av våra produkter såldes i butiken och det täckte våra hyreskostnader.
Redan efter två månader var lagret för litet och de tvingades flytta till större lokaler – som de sedan växte ur.
– När vi kom så långt att vi skulle behöva anställa personal i butiken valde vi i stället att lägga de pengarna på webben, säger Adam.

Att driva företag hade de inte någon som helst erfarenhet av och 2015 kände de att de behövde hjälp. En släkting till Mårten rekommenderade dem att ta hjälp av en mentor som bland annat drivit företag i Kina.
– Det blev ett jättelyft! Strax efter det var vi med på ett e-handelsevent där vi träffade Patrik Rees på riskkapitalbolaget E-business partner. De gick in och köpte en del av vårt företag, säger Mårten.
– Då small det till på riktigt. Under 2016 ökade vår omsättning med 400 procent och vi gick från 4 till 15 anställda.

Med E-business partner i ryggen fick de en helt annan trygghet.
– När vi började hade vi bara vårt studiebidrag på 1 050 kronor i månaden som kapital. Då var det oerhört viktigt att våra investeringar gav något tillbaka. Det fanns inte utrymme att chansa. Nu hade vi plötsligt en styrelse och pengar i botten som gjorde att vi vågade anställa utan att vara hundra procent säkra på att det skulle fungera.
– Nu har vi fokuserade personer på alla poster i företaget och vi anställer bara personer som är bättre än vi på det de gör. Nu har vi också en riktig ledningsgrupp vilket är en stor skillnad mot när det bara var Adam och jag.

Med pengar i ryggen satsade de på marknadsföring och vågade binda kapital i lager.  De kom också upp med det egna varumärket GAAM som lanserade smaker på kosttillskott som inte funnits tidigare.
– Vi introducerade smaker som hallonbåtar och skumbananer. Det blev succé direkt, säger Adam.

På tre år har Proteinbolaget ökat sin omsättning från 12 till 120 miljoner kronor och 2018 fick de Dagens Industris pris som Årets Gasellföretag i Örebro Län.
– Vi är vana att springa fort. Förra året ökade omsättningen bara med 72 procent, något vi först inte alls var nöjda med. Men företaget har kommit in i en fas av förvaltning och förädling, och 72 procent är ju egentligen en väldigt bra tillväxt, säger Adam.

Logistiken

DB Schenker transporterar alla paket till ombud i Sverige. Varje dag parkeras ett tomt släp med paketburar utanför Proteinbolagets lager. Släpet fylls under dagen och transporteras sedan till DB Schenkers terminal i Örebro där paketen sorteras och skickas ut över landet.

Mårten Åkesons bästa råd till dig som ska starta eller just har startat ett företag:

Skaffa en mentor
I första hand för att få in erfarenhet från någon som gjort resan – inte för att få in pengar.

Dela med dig av företaget
Om man inte drivit ett företag själv behöver man hjälp av en styrelse för att fatta bra beslut och investerare som ger den finansiella trygghet man behöver. Det kostar att växa.

Visa att din idé fungerar
Det är lättare att få in kapital om man drivit företaget en tid och kan visa att det fungerar. Att bara ha en idé som man inte omsatt i praktiken gör det svårare att få någon att vilja satsa pengar på ditt företag.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...

Therese Olsson VD för Venture Cup Sverige.

Therese Olsson, är VD för Venture Cup Sverige. Det är en ideell...
X
X