Tuesday, April 16, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemEntreprenörslivKrönikaKrönika - Hur bra...

Krönika – Hur bra är du på att återkoppla?

Alla gånger jag har intervjuat människor om nätverkande får jag så många varierande tips. Gå själv så du inte fastnar med en kompis, kom tidigt för det är svårare att komma in när alla är igång och samtalar, förbered en hisspitch och ett par frågor att ställa för att inleda ett samtal.

Av: Maria Östlund

En sak som alla nämner är att återkoppling. Hör av dig ganska snart efter ni träffats. Då har den andra personen samtalet färsk i minnet och ni kan ta vid där ni slutade. Det spelar ingen roll om man står på en mässa, går på ett mingel, kontaktar någon via LinkedIn eller springer på en intressant person på tåget. Bestäm innan ni skiljs åt när ni ska höras eller ses och se till att göra det.

Många som går på mingel är blyga, de vet inte hur de ska närma sig andra människor. De står vid sidan av och väntar på att någon ska börja prata med dem. Ingen bra taktik. Just prata har jag inga problem med. Jag kan snacka med vem som helst om vad som helst. Jag är genuint nyfiken och intresserad av andra människors stories. Många av de jag möter kommer jag troligtvis inte ha nytta av i mitt företagande (man vet aldrig), men jag får ändå energi, inspiration och nya idéer av att prata med andra. Jag brukar inte ha något mål och syfte när jag nätverkar, utan tänker att det får bli som det blir. Det jag ofta slås av är hur genuint snälla, intresserade och villiga att hjälpa till många i den här världen är.

Nu kommer vi till mitt issue. Tyvärr är jag inte bäst på att återkoppla. Istället är det hela tiden en jakt efter nya intressanta stories, nya människor att utforska. Men jag börjar förstå de som säger att återkopplingen är bland de viktigaste faktorerna när man nätverkar. Oavsett om man är ute efter nya kunder, sälja eller bara inspiration. Det är när man möts igen och igen relationen fördjupas. Det är då man verkligen förstår den andra personens utmaningar och behov. Det är då man kan hjälpa på riktigt. Det är då man är beredd att köpa den andra personens tjänster och produkter. Det är då man bygger ett ömsesidigt förtroende.

Jag tror att det är viktigt att hela tiden rannsaka sig själv som företagare. Vilka styrkor och brister är det man besitter. Återkoppling är en av mina svagheter jag kommer jobba på till hösten. Väntar med spänning på vad det leder till.

  

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X