Thursday, April 25, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemFörsäljningAllt handlar om försäljning

Allt handlar om försäljning

Mikael Arndt är serientreprenören som alltid har något nytt spännande projekt på gång. Hans mission är att få alla att förstå hur mycket bättre deras liv blir om de börjar läsa böcker om försäljning, kollar in klipp på YouTube om försäljning, är inne och läser på säljsajter, lyssnar på föreläsningar i bilen, på bussen och på tunnelbanan. Mikael brinner helt enkelt för att lära ut hur viktigt det är att kunna sälja. Här berättar han om hur han stakade ut säljkarriären redan som litet barn och vem som inspirerade honom kring hans tänk att allt är möjligt.

Av Nina Jansdotter

Det första Mikael Arndt kommer ihåg som har med försäljning att göra är att han fick handla godis i sin farfars bageri för ”personalpris” när han var fyra eller fem år gammal. Han tjänade in pengarna han handlade för genom att lägga pappersformar för wienerbröd på bakplåtar.
– Jag fick ett öre per form vilket blev 35 öre per plåt. I den åldern höll jag ut i tre, max fyra plåtar innan jag tröttnade och ville handla godis för de intjänade pengarna. Det var då det slog mig att jag kunde tjäna pengar och att jag sedan även kunde förhandla upp värdet på det som jag tjänade in. På bara några sekunder gick det att dubbla plåtarnas värde.

Vid sju års ålder avancerade han till att få stå vid disken och sälja godis till andra barn som kom in och ville handla. Förutom att han i princip bodde på sina farföräldrars fik så var han nästan flipperspelsproffs i den åldern. Första gången någon sa till honom att han antagligen skulle bli affärsman var i tioårsåldern.
– Det var min sykunskapsfröken i skolan som sa det på grund av att jag hade startat en mindre ”fabrik” på våra lektioner. Vi var några grabbar som hade stora problem med både kreativiteten och kunskapen på de här lektionerna tills vi lärde oss att göra en enkel sak som till slut mynnade ut i en väggbonad.
Den kunskapen satte de i system och det var det enda de gjorde.  Sedan sålde de lotter till alla de kände och tjänade därmed pengar till godis och glass, som var det de mest fokuserade på.
– Jag var aldrig något ljus i skolan, men jag kämpade hårt för de betyg jag fick och min pappa försökte förklara för mig att världen var full av möjligheter och att jag kunde bli precis det jag ville.
Mikael trodde inte speciellt mycket på det då, men numera vet han att hans pappa satte en del griller i huvudet på honom som faktiskt fastnade och han önskar att han levde i dag och hade fått se allt kul som faktiskt har hänt genom åren. Han dog innan Mikael var tjugo år och det är nu han inser hur mycket han lärde sig av honom när det gäller försäljning och service under de första åren av livet.

Hårt arbete för lite pengar

Mikaels första jobb var på Fritidsresor och det är han tacksam för eftersom han fick en anställning där han lärde sig att arbeta väldigt hårt utan att tjäna alltför mycket pengar.
– Men, oj vad kul jag hade. Jag var näst yngst av 500 anställda på företaget och Eva Reinmüller, min bästa kompis, var yngst.
Hon lärde honom att det mesta i livet är förhandlingsbart och var de än var i världen och åt middagar komponerade hon om menyerna och fick precis vad hon ville ha, medan jag ofta satt och var halvt missnöjd med vad jag fick in på tallriken. En underbar tjej som verkligen kunde det där med service och försäljning, berättar Mikael med ett leende.
– Jag har lärt mig så mycket och fått vara med om så mycket kul. Jag har träffat mängder av sköna människor och gör det fortfarande varje vecka. Jag, lilla grabben från Botkyrka, som var en av Sveriges fattigaste kommuner, har föreläst om hur man säljer och når sina mål i allt från Södra Ryssland, Moskva, London, Bukarest och ända till Maputo i Moçambique.

Vad har varit det bästa men den resan du har gjort?
– Det bästa med den här resan, så här långt, har varit att följa alla de säljare som börjat sin karriär hos på Arndts Sales Academy oss och se dem lyckas i sina karriärer. Känslan att jag varit delaktig är grymt kul. Senast pratade jag med en kille som tog ett företag från 700 miljoner och lyfte försäljningen till 1,5 miljarder och sålde sedan företaget för 2,5 miljarder.

Han menar att det har varit magiskt att han har varit delaktigt i starten av den karriären och att nu få arbeta tillsammans igen i nya projekt. En av hans säljare som kom till Mikael när han var 19 år, som då jobbade på från en bensinmack, byggde precis sin sjunde skola i Afrika.
– Det är så häftigt att barn i Afrika nu går i skolan på grund av en kille som startade sin karriär hos mig. Att få möjligheten att påverka och att vara en del i unga människors start på sin karriär är rätt coolt. Att nu få göra det i många nya länder är så häftigt. I Sverige är ju mycket utbildning gratis men så är det verkligen inte i Spanien eller Sydafrika, som vi snart nu även skall starta vår verksamhet i.

Hur fick du idén till att starta en säljskola?
– Jag fick så många förslag på ungdomar som hade gått utbildningar som tyvärr inte var så duktiga. Dom var unga fantastiska ungdomar men de kunde tyvärr inte sälja och då tänkte jag att vi kunde göra det så mycket bättre. Jag har ju utbildat ungdomar i nästa 30 år och då tänkte jag att den biten som jag tycker har varit det absolut roligast är att få dom att växa, och att verkligen ge dom möjligheten att lyckas.
Han menar att de nu har valt att ”frossa i den biten” och att dra ut den första veckan, som de flesta får på ett företag till 5-6 månader, så att alla hinner få möjligheten att lyckas utan pressen på att de måste sälja.
De sätter däremot press på ett framgångsrikt beteende som att komma i tid, att läsa varje dag, att spela in sina samtal och analysera dom och att skriva ned sina mål varje dag och så vidare. Allt det här är något som alla kan göra och det i sin tur skapar grymma unga säljare.

Fokuserar på det ungdomarna kan påverka själva
Vidare förklarar Mikael att de har valt att fokusera på det som, enligt honom och hans erfarenhet, alla kan påverka själva och på att skapa ett framgångsrikt beteende. De startar till exempel varje dag med att alla skriver ned sina personliga mål och sedan kör de en tacksamhetsövning där de fokuserar på allt man är tacksam över i livet.
– Det går inte att var sur, grinig, orolig eller arg när man är tacksam. Det blir en underbar start på dagen som följs av någon övning som skapar energi som att man tränar pitchning på varandra.

De har även fyra timmars skarp träning i försäljning på riktiga kunder som de hjälper sina partners med. De tränar även presentationsteknik, genom att de gör ”bookreports”, där alla studenter läser en bok om försäljning och sedan presenterar den för alla andra studenter.
– De får då aktiv coachning av en av våra experter på det området. Vi lyssnar på fantastiska föreläsare, som tillhör de allra bästa vi har i Sverige samt även internationella föreläsare, som kommer till oss när de ändå är i Sverige. Nu i vår kommer det tre av de allra främsta brittiska föreläsarna som skall föreläsa om försäljning för våra studenter.

Utöver det har de till exempel ytterligare utbildningspass med experter på förhandlingsteknik, försäljning, NLP, presentationsteknik, LinkedIn och andra social medier. De hyr in sig på teatrar och fyller dom med folk så att de kan få riktigt fina bilder där våra ungdomar föreläser. Något som, enligt Mikael, är med och skapar deras “personal brand”.
– Kort sagt så ger vi våra ungdomar massor av kunskap i personlig utveckling och försäljning. Något som de kan använda oavsett vad de skall göra resten av sitt liv. Utöver det så erbjuder våra partners även våra ungdomar verkliga jobb och senast hade vi 35 studenter och 30 stycken fick arbete via oss och några valde att starta egna företag. Allt betalas med hjälp av våra företagspartners som är med och finansierar allt vi gör.

Varför det är så bra att kunna sälja?
– Allt handlar om försäljning i någon form. Vi skall förhandla våra löner och nya jobb. Vi säljer i så många situationer som man kanske inte tänker på, tillägger han. Man skall till exempel få sina barn att göra sina läxor och komma hem i tid på kvällarna. Kan man addera försäljning till sin kompetens blir man väldigt mycket mer värd. Är du till exempel snickare och kan sälja också kommer du bli värd mycket mer än en vanlig snickare. Är du IT-konsult är du värd mer om du också kan sälja.

Enligt Mikael är det så mycket enklare idag att få kunskap om försäljning än för bara några år sedan. Det mesta är gratis idag på internet. Du kan lyssna på de bästa föreläsarna i världen helt gratis varje morgon året runt. Hans tips till alla som vill bli duktiga på försäljning är att lyssna och läsa något varje dag. Utöver det är det ett måste att spela in minst ett säljsamtal varje dag och lyssna på för att få insikt i vad man gör bra och mindre bra.
– Det gör att man får kontinuerlig träning varje dag och det gör att man blir mycket duktigare än de flesta. Om man sedan skriver ned sina mål varje dag får man också ett fokus som kommer hjälpa en på alla plan i livet, avslutar Mikael Arndt.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X