Thursday, March 28, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemInspirationIntervjuHobbyn växte till ett...

Hobbyn växte till ett mikrobryggeri

Två gamla högstadiekompisar med ett gemensamt intresse för öl. Från att först ha kokat i kastruller och gått över till ett litet hobbyverk brygger Kim Karman och Patrik Määttänen nu 400 liter öl i veckan. Snart finns lättöl från deras mikrobryggeri Lillebrew på en restaurang i Halmstad. Och så fort skatteupplaget kommer går det stora marknadsföringståget.

Kim Karman parkerar på uppfarten till huset i Stockholmsförorten Tyresö och Patrik Määttänen öppnar garageporten. I det lilla utrymmet ryms ett bryggverk på 400 liter, två jäsningstankar och längs väggarna står trälådor med de 1109 ölflaskor de tappade upp under helgen.
– Nu är det fullt, vi måste få ut allt. Det går inte att ha någonting på lager, säger Kim.
Utanför står ångpannan som de eldar i när de ska brygga sin öl.
– Det är Kims mammas garage, vi fick använda det om vi byggde ett förråd till henne, berättar Patrik.
Kollegorna konstaterar att de redan vuxit ur garaget. De försöker hitta en lokal där de även kan ha en brew pub för att kunna bjuda in potentiella kunder på provsmakning.
– Förr var man tvungen att ha mat om man serverar alkohol, nu får man ha provsmakningar utan varmkök, säger Kim. 

Bryggeriet Lillebrew grundades för två år sedan, men det har tagit lång tid att bygga och fixa allt för att de skulle kunna starta produktionen.
– Anledningen till att det har tagit så lång tid är att vi båda har två barn, jag jobbar heltid och Kim jobbar offshore. Hade situationen varit annorlunda hade det gått fortare, men jag tycker att det är bra att det har tagit så lång tid. Istället för att rusa fram har vi koll på allt och slipper få Skatteverket i hasorna.
De började brygga på ett litet hobbyverk på 30 liter för att sätta smakerna. Efter mycket testkörande började de, för några månader sedan brygga i bryggverket, som rymmer 400 liter.
– Jag hittade bryggverket bakom en lada i Finland. Det hade då stått där i tio år, vi fick det mot att vi skulle använda det. Efter att vi spolat ut det var det som nytt, säger Patrik.
– Då beslutade vi oss för att testa, fortsätter Kim.

Själva bryggprocessen tar en dag sen ska det jäsa två veckor på tank och sedan ytterligare två veckor på flaska. Det är då kolsyran bildas.
– Skulle vi även ha kolsyretrycket färdigt på en gång hade det varit ytterligare en investering. Vi tar det löpande, säger Patrik.

Inte svårt, men tidskrävande

Att skaffa de tillstånd som krävs upplever de inte som svårt, men tidskrävande.
– Nu väntar vi på skatteupplag för alkoholtillverkning. Än så länge får vi bara sälja lättöl.
Han berättar att just lättöl, folköl och alkoholfri öl går bra.
– Marknaden är booming. Jag tror att det beror på alkohollagstiftningen och att folk inte vill ha någonting starkare när de är ute och knallar på stan.
Kim går in för att hämta glas och öppnar upp en flaska The Doctors Brew, som de har tagit fram tillsammans med restaurangen Jajamän i Halmstad. Doften av citrongräs är slående och ölen smakar riktigt friskt.
– De ville ha en öl anpassad till fisk och skaldjur. Det är så kul när kunden vill vara med och påverka vad som serveras hos dem, säger Patrik.
– I Stockholm är det utbrett med mikrobryggerier, många restauranger har bara sån öl. Där är det inte lika utbrett. Hoppas att skatteupplaget blir klart snart så vi kan få ned vår egen öl också, fortsätter Kim.

Även om Lillebrew är i uppstartsfasen har de även fått kontakt med Stadshuskällaren som är intresserade av att köpa starköl.
– Det är kul att vi redan fått den förfrågan. Så fort skatteupplaget är klart börjar stora marknadsföringståget. Jag har hört skräckexempel på folk som har fått vänta upp till åtta månader. Vi har väntat två, säger Patrik.
Han berättar att de främst kommer att marknadsföra sig via sociala medier.
– Än så länge har allt fallit oss i knät, först och främst gäller det att förvalta de kontakter vi fått. Vi kommer också försöka få ut ölen på lokala krogar, då kommer det bli mycket word of mouth.

Lillebrew har två olika produkter i sortimentet. Häll, en amerikansk pale ale och indiska pale alen Beardslap.
– Vi har delat ut öl till polare, som fungerat som fokusgrupper. De sticker inte under stolen med om de tycker att något är dåligt, säger Patrik.
– Det är viktigt att ha folk omkring sig som säger vad de tycker och tänker, fortsätter Kim.
Fler produkter är på g, närmast ligger en veteöl som börjar bli riktigt bra.
I framtiden hoppas de båda kunna säga upp sig och leva på sitt mikrobryggeri.
– Jag jobbar på oljeplattform och är borta två veckor i sträck, sen är jag ledig en månad. Jag hade gärna sluppit åka från mina barn, säger Kim.
– Det är bra att ha den målbilden, jag vill också kunna leva på det här och kunna plocka ut en skälig lön.

Vad är viktigast för att lyckas driva ett mikrobryggeri?

– I grund och botten är det att ha en vettig produkt man kan stå för. Och en förstående sambo för allt tar mycket längre tid än vad man tror, säger Patrik.
– Man måste också ha något att sticka ut med. Det behöver inte vara ölen i sig, det kan vara en annorlunda etikett eller kreativ marknadsföring, avslutar Kim.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X