Friday, March 29, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemEntreprenörskapTipsFöretagare – Retorik gör...

Företagare – Retorik gör skillnad

Aurora Cederholm driver eget företag och utbildar inom retorik, mänskliga rättigheter samt är yogalärare. Ord, åsikter, formuleringar intresserar henne. Och med retorik är det ytterligare dimensioner. Kropp, känslor, röst och vad du väljer att utrycka.

Det bästa med Auroras jobb, menar hon, är att se kunder växa och utvecklas. För vissa botas talängslan, andra får ett nytt kroppsspråk, en tredje finner en trygghet med den struktur som retoriken ger.
– En kund skulle nu i sommar hålla sitt tal till sin dotter på ett stort bröllop i Italien, hon var jättenervös innan, som många är, men det gick så väldigt, väldigt fint! Det gjorde mig mycket glad. Nu har jag annan kund som arbetar med mänskliga rättigheter och hedersproblematik. Det intresserar mig mycket. Ordvalen är värda att reflektera över här. Det finns inget hedersamt med hedersmord. Det handlar om feghet, borde heta feghetsmord. Maria-Pia Boethius reagerade på ordet heder i detta sammanhang. Ord är viktiga. Vi behöver benämna saker vid dess rätta valör, säger Aurora.

Varför har företagare nytta av att lära sig retorik?
– Retoriken gör skillnad om du övertygar eller inte. Så enkelt och så svårt är det.

 Vilka är de vanligaste retoriska misstagen företagare gör och vad ska man göra istället?
– Jag tycker kanske inte att en skall fokusera så mycket på misstagen. Stärk istället det som du är riktigt bra på, utveckla och förfina det. Öva mycket. Som Aristotoles så vackert utryckte det:  We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit.

Några fler konkreta retoriktips till företagare?
– Var dig själv. Våga ta fram olika dina inre olika persona beroende på sammanhang. Skaffa en bra kunskap om din publiks värderingar, åsikter och kunskaper. Ha publiken i fokus när du argumenterar. Välj argument som målgruppen finner attraktiva. Inte som du nödvändigtvis själv tycker om. Många gör ett misstag här. Skall du övertyga måste du sätta dig in i någon annans situation och argumentera på dennes villkor. Först då övertygar du.

- A word from our sponsors -

Most Popular

Föregående artikel
Nästa artikel

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X