Thursday, April 25, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemMarknadsföringSociala medierUpptäck möjligheterna med Instagram

Upptäck möjligheterna med Instagram

Sedan starten för sex år sedan har  lyckats attrahera 700 miljoner användare i hela världen. Alltså, ett utmärkt tillfälle att hitta människor som är intresserade och söker just det du har att erbjuda. Och du behöver inte vara professionell fotograf för att lyckas nå ut med ditt budskap i det visuella mediet.

Av de 700 miljoner människor som använder Instagram gör 400 miljoner det dagligen. 80 procent av alla Instagramanvändare följer företagssidor. Av dem har tre fjärdedelar klickat sig vidare för att hitta mer information om företaget. Och vi svenskar är flitiga användare.

– På Instagram finns det någonting för alla. Användarna är intresserade av allt från sport och resor till riktigt specifika saker. Ur ett företagarperspektiv är därför Instagram ett bra forum för att nå ut med sitt budskap, säger Jen Ronan, Head of Small Business i Europa, Afrika och Mellanöstern.

Att komma igång med ett företagskonto är enkelt, det tar bara 30 sekunder att lägga upp. Det man måste ha i åtanke är att Instagram är en visuell mediekanal, du måste hitta ett sätt att berätta din historia i bilder och filmer.

– Människor vill veta vem du är och vad du erbjuder. Dina följare ska med en gång förstå vad du vill få fram. Där ligger utmaningen, att få ut sitt budskap.

Förutom att följarna ska förstå vad du vill förmedla måste du fånga deras intresse. Men för att lyckas med det behöver du inte vara professionell fotograf.

– Det finns flera kreativa verktyg att använda sig av för att få foton och filmer att se professionella ut. Du kan ändra skärpan, ljuset och använda olika filter för att göra bilderna mer visuellt tilltalande. Du kan även klippa filmer direkt i appen.

Ha tydliga mål och följ upp

För att lyckas på Instagram måste du ha ett ett tydligt mål att fokusera på och mäta resultatet mot det uppsatta målet. Ha även en tydlig målgrupp och försök nå rätt människor när du är på jakt efter fler följare.   

– I början gäller det att inte vara rädd för att experimentera och testa olika saker. Skulle det inte fungera är det bara att radera inlägget. Och det som funkar får man försöka förbättra.

Samma sak gäller för hashtags, testa dig fram för att se vad som fungerar för just dig och din verksamhet.

– Hashtags kan användas på två olika sätt. Antingen använder man någonting populärt, som #travel, för att nå det communityt eller så använder man sig av hashtags för att bygga varumärket. Du kan antingen hashtagga ditt varumärke kontinuerligt eller skapa en specifik hashtag och bygga ett eget community kring den.

För att locka till sig fler nya följare kan man använda sig av andra plattformar. Berätta på Facebook att du skapat ett Instagramkonto eller vid exempelvis annonsering i tidningar.

– Se till att hela tiden ha ditt mål i fokus.

Skapa intresse med Stories

Under de senaste månaderna har intresset för Instagram Stories ökat.

– Stories är ett sätt att dela med sig av små ögonblick varje dag.  Inläggen dyker inte upp på följarnas konto och de försvinner efter 24 timmar. Småföretagare var bland de första att börja använda Stories. Här kan du berätta din historia på ett mer genuint och roligt sätt. Och det gillas av följarna. Det är även ett bra sätt att testa nya saker, eftersom inlägget försvinner efter ett dygn.

Jen berättar att under det senaste året har fokus legat på att möta småföretagarnas behov på Instagram och göra mediet enklare att använda.

– På sitt företagskonto kan man berätta vilken typ av verksamhet man driver, lägga till adress och hemsida. Vi har även lagt in en kontaktknapp. Man kan även se statistik och analysera vilka inlägg som fungerar för sin målgrupp.

Kan vi förvänta oss några nyheter under den närmsta tiden?

– Under det kommande halvåret är vårt huvudfokus att fortsätta utveckla verktyg för småföretagare och göra Instagram ännu enklare att använda. Vi jobbar på att öka värdet av att synas, men också med att få småföretagare att förstå värdet av att synas på Instagram.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X