Wednesday, April 24, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemMarknadsföringSociala medierHur du hanterar "ubåtarna"...

Hur du hanterar “ubåtarna” på Facebook

De flesta av oss som företagare som är aktiva i sociala medier har nog någon gång varit med om att ha träffat på någon eller några som i princip aldrig har kommenterat eller gillat något inlägg vi har gjort och sällan skriver något själva på Facebook, LinkedIn eller någon annan social plattform. Ändå visar det sig av vår stora förvåning när vi träffar dem och de ändå verkar ha total kontroll på allt vi gör, vilka vi möten vi har varit på och så vidare. Jag brukar kalla dem ubåtar. De finns där under ytan och har koll, men vi ser dem inte. Hur ska man som företagare förhålla sig till dessa är en fråga som jag har fått ibland.

Av Nina Jansdotter

För det första är det värt att påminna sig själv om att många av ens vänner, till och med de flesta som är med på Facebook, inte är så aktiva som du är med att kommunicera öppet, men däremot  läser de mycket ändå. Vi har ju olika syften med vår närvaro på Facebook och andra sociala plattformar och det måste få vara helt okej.

Många kommenterar mycket sällan andras statusar, men läser ändå det mesta. För ett par år sedan när jag var med i radio kallade jag denna Facebook-typen lite skämtsamt för ubåtar, vilket jag redan nämnt. En annan benämning är ”smygare”.  Om du har en gillasida för ditt företag och kollar statistiken där ser du att generellt sett får man mycket fler visningar än personer som interagerar och det är ju så klart lite trist på ett vis för vi är ju sociala varelser som vill prata med varandra. Dessutom får man större spridning på sina inlägg när man lyckats få till mer interaktivitet så det är värt att lägga lite krut på att försöka få med sig i alla fall en och annan av de tysta följarna, anser jag. En del av de jag coachar tycker att det kan vara lite ”läskigt” att man skriver för så många som inte ger respons tillbaka men detta får man vänja sig vid om man ska vara mer offentlig. Då kan man vara tacksam för att man då och då träffar på en del live som uttrycker på andra sätt än att de trycker på gillaknappen, att de gillar det man skriver genom att de lägger tid på att följa en.

Alla vill inte lägga den tiden det tar att vara synligt aktiv
Det är ju ett faktum att det tar väldigt mycket tid att vara aktiv på Facebook om man ger sig in i många diskussioner. En del vill inte lägga den tiden, men de har ändå för vana att scrolla igenom flödet och läsa statusarna som kommer upp där, det behöver inte vara konstigare än så. Du kan, som sagt, också välja att känna sig smickrad över att de faktiskt är intresserade av dig och det du gör. Att du får den bekräftelsen av dem när du ses att de på håll engagerar sig i dig och ditt företag och att de berättar att de följer dig. Motsatsen hade väl ändå varit värre. Att ingen bryr sig? Det kan ju vara skönt att veta att det du gör intresserar. Du ställer frågan, vad det står för och det kan du ju bara få exakt svar på om du frågar personen eller personerna i fråga. Det är ju också ett alternativ att du gör nästa gång de kommenterar något du gjort när ni träffats. Fråga då nyfiket, hur kommer det sig att du verkar läsa mycket men jag ser dig aldrig kommentera?

Tänk långsiktigt innan du rensar dina vänlistor
Hur som helst är det ju deras beslut att läsa men inte skriva så mycket och det är ju inte egentligen något du kan göra något åt annat än att om du verkligen ogillar att vara vän med någon som aldrig skriver något så finns ju alltid möjligheten att ta bort dem som vän, vilket jag ser att en del företagare gör och då. Ibland skriver de då en status om att de ”rensar” listorna och att de som vill vara kvar som vän ska meddela detta. Det tycker jag ofta kan bli tokigt då det ju är Facebooks algoritmer som styr vem som ser vad och som sagt man kan ha engagerade följare som verkligen gillar det du skriver men som inte visar det genom att öppet föra dialog. De kan ändå bli de som blir dina bästa kunder eller samarbetspartners. För mig så tänker jag att det inte ”kostar” något att skriva till så många som möjligt och jag tycker visserligen att det är kul att någon svarar på mina inlägg men det är inget krav jag har för att man ska få vara connectad med i mig i sociala medier. Då hade jag inte alls haft lika många kontakter som jag har nu. Jag vill heller inte ha det kraven från andra. Så det har hänt att jag har tagit bort mig själv från någons vänlista när jag har sett ett inlägg från dem att man måste svara på ett inlägg om man vill vara kvar som vän. Därför skriver jag heller inte så till andra, för jag gillar inte den typen av kommunikation i sociala medier och det står jag för. Jag vårdar mina kontakter i sociala medier helt enkelt.

Ibland kan man följas intensivt av de som man inte vill ha så nära sig. Sådana personer som inte har så god intention utan som verkligen inte gillar dig och det du gör utan tvärtom. Dessa kallas till exempel troll eller haters. Om du tycker att det blir riktigt obehagligt och du råkar ut för personer som regelrätt stalkar dig kan du självklart alltid även blockera personen, men det är sällan som jag har behövt ta till så brutala metoder som att helt kapa av någon från min kommunikation. Ett annat alternativ är att du skapar olika listor med olika typer av vänner och vissa saker postar du bara till vissa och inte till alla, om det nu är någon information som du känner att du inte vill dela med dig till alla.

Testa vad som passar dig bäst
Pröva och experimentera dig fram till ett sätt som passar dig och gör det med det perspektivet att vi alla har olika strategier i sociala medier och att det egentligen inte finns rätt eller fel. Bara olika val vi gör. Kanske du också ibland då och då läser andras inlägg utan att gilla eller kommentera, fast du egentligen skulle kunna, fast lät bli. Konstigare än så behöver det heller inte vara.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X