Tänk efter så att du inte sprider virus vidare i sociala medier

Virus och olika bluffgrejer har tyvärr ökat markant på Facebook och även i andra sociala medier. Nu är detta inte så märkligt eftersom desto fler människor som är där, ju fler chanser till blåsningar har de illvilliga typerna. Därför behöver företagare hänga med på vad som händer så att man inte riskerar att sprida de dåliga grejerna vidare, så inte de oseriösa aktörerna får ännu större utrymme.

Av Nina Jansdotter

Det allra viktigaste är att vi ökar vår källkritik. Kommer det konstiga meddelanden på din logg eller via PM, stanna upp och tänk efter innan du klickar och eller delar vidare. Ta ett par andetag och fundera över vad det kan vara och vem som kan stå bakom. Du kan även fråga personen bakom meddelandet om du känner dig osäker. Ofta har avsändaren ingen aning om att han eller hon sprider virus. Tipsa då den som har spridit viruset att rensa sin logg och att anmäla inlägget till Facebook. Det kan även vara bra att byta lösenord på Facebook samt scanna sin dator så den inte blivit infekterad av viruset den också.

Var alltid försiktigt med att ge ut lösenord samt personliga uppgifter till aktörer på Facebook som du inte känner till. Detta kan tyvärr även gälla till synes även oskyldiga appar med tester som till exempel ”vilket djur är du”. Sådant som du mer kanske upplever är en kul avkoppling från företagandet. Speciellt aktsam bör du vara med de appar som kräver att du godkänner att appen får tillgång till hela din vänlista. Sådant är inte så populärt i ens nätverk när de då riskerade att bli nerspammade. Detta gäller även spel på Facebook. Visst kan man spela även som företagare, men om du ständigt bjuder in andra till spel kan du riskera att de blir irriterade och inte vilja ha någon mer kontakt med dig.

Som sagt finns det många fallgropar att undvika. I värsta fall kan din dator krascha, samt att någon tar över din dator och till exempel kommer ihåg dina kontokort och tömmer dina företagskonton. Som tur är detta inte så vanligt. Det som däremot är en större risk om du är oaktsam med vad du klickar är att du får sämre personligt varumärke. Företagare som nätverkar på nätet har högre krav på oss att vara professionella än privatpersoner som hänger där mest på skoj. Det är en del av en företagares jobb att känna till både risker och möjligheter och att sprida bluffinlägg vidare skapar ingen godwill precis.

Visst kan alla göra misstag och få lärdomar men det blir ingen bra reklam för dig och ditt företag om du gång på gång klickat på sådant som inte är bra att förknippas med. I värsta fall kan andra tänka att du kanske är oseriös i din vanliga verksamhet också om du verkar helt okunnig i sociala medier.

Till sist, detta är en ny värld och alla gör vi fel i sociala medier någon gång. Om du klickat på fel länk, blivit lurad, varit ouppmärksamhet och/eller okunnig och detta drabbat någon eller några i ditt nätverk, be om ursäkt. Berätta att du har lärt dig och att du är ledsen för att du klickat fel och så vidare. Dela gärna med dig av dina misstag, då många bluffgrejer på nätet är oerhört välgjorda och scammarna hela tiden ligger steget vidare. Det gäller att vara på sin vakt och att vi lär av varandra.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

X