Thursday, April 18, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemEntreprenörskapPrenumerationsrevolutionen

Prenumerationsrevolutionen

Allt fler företag inom alla möjliga branscher hittar detta sätt att nå ut till sina kunder. I dag kan man prenumerera på det mesta, allt från bilbesiktning, tandläkartjänster och mjukvara till någonting som blir allt mer populärt – lyxiga treats i form av choklad, vin, hälsokost och skönhetsprodukter.

morten_starta-driva-foretagMicrosoft har övergått från att sälja sina program till att kunderna prenumererar på dem, likaså Adobe. Tandläkare har länge erbjudit sina kunder att betala en fast avgift månadsvis, biltvättföretagen börjar gå samma väg. Det ploppar upp allt fler företag som erbjuder vardagslyx i form av treats som levereras hem till dörren vecko- eller månadsvis. Och det är populärt. Nya innovativa prenumerationsföretag utmanar sina gammaldags diton. Att det har blivit så framgångsrikt ligger i bekvämligheten att få de varor och tjänster man vill ha kontinuerligt. Som kund kan man även spara pengar i och med att säljare ofta erbjuder rabatterade priser till lojala prenumeranter. Även för företagen som bedriver en prenumerationsbaserad verksamhet är fördelarna många, inte minst förutsägbarheten i hur mycket pengar som strömmar in varje månad.
Att de prenumerationsbaserade företagen utmanar sina konkurrenter råder inga tvivel om, titta till exempel på Netflix, som grundades av Reed Hastings 1998. Idén kom när han blev irriterad över att ha fått betala 40 dollar i förseningsavgift på en hyrfilm. Från början distribuerades DVD-filmer via posten, men när bredbandshastigheten ökade började Netflix i stället med att erbjuda produkterna online. Ett innovativt prenumerationsbolag som fått flera efterföljare och som förra året hade 50 miljoner prenumeranter. Bara ett lyckat exempel i mängden.
Varför har det då blivit så hett att erbjuda prenumerationer i stället för att sälja varor och tjänster? Vi pratade med Morten Suhr Hansen som 2011 startade bolaget Subscrybe. Han är expert inom området och hjälper företag som vill övergå till prenumerationer med nytänkande inom prenumerationsförsäljning, förvärvsstrategier, lojalitetsbyggande samt prenumerationssystem och processer.

Varför går allt fler företag över till att man ska prenumerera i stället för att köpa varor och tjänster?
– Min fasta övertygelse är att för att bli framgångsrik, oavsett vilken affärsmodell det gäller, måste den innehålla märkbara fördelar för både kunden och det företag som tillhandahåller tjänsten eller produkten. Den prenumerationsbaserade affärsmodellen gör just det. För företagare är den lätt att se varför det är en bra modell, det är helt enkelt en bra affär. Den ger ett ständigt kassaflöde, minskade försäljningskostnader, den främjar lojalitet hos kunderna och det ger en förutsägbar efterfrågan av produkten, vilket gör planeringen av produktionen både enklare och billigare. Fördelarna ur kundens perspektiv är bland annat bekvämligheten i att få varan eller tjänsten levererad kontinuerligt och att man sparar pengar då säljarna erbjuder lägre pris till prenumeranter.

“De framgångsrika företagen kommer att vara dem som förstår hur man bygger starka värden i sina prenumerationserbjudanden och hur man främjar lojaliteten hos prenumeranterna”

Blir företag som övergår till prenumerationsmodellen mer framgångsrika?
– Inte automatiskt. Företag som förstår dynamiken i prenumerationsmodellen och har möjlighet att utveckla starka processer i alla delar av sin prenumerationsverksamhet kommer att lyckas. De framgångsrika företagen kommer att vara dem som förstår hur man bygger starka värden i sina prenumerationserbjudanden och hur man främjar lojaliteten hos prenumeranterna.

Finns det några negativa sidor?
– Det kostar pengar att etablera en prenumerationsbaserad verksamhet. Och vill man lägga ned sitt företag blir det dyrt och tidskrävande. Man har förpliktelser till kunder som är svårare att dra sig ur jämfört med transaktionsbaserade företag.

Hur hjälper Subscrybe företag som vill övergå till en prenumerationsbaserad affärsmodell?
– Vi erbjuder stöd och vägledning till företag som har bra produkter och vill utveckla en prenumerationsbaserad affärsmodell. Vi har utvecklat ett unikt verktyg, How to build a subscription business, där man steg för steg får hjälp att bygga ett helt nytt prenumerationsföretag.

Vad är det viktigaste att tänka om man står i startgroparna?
– Att välja en prenumerationsbaserad affärsmodell är ett helt annat sätt att driva företag jämfört med ett transaktionsbaserade företag. Därför kräver det annan kompetens och kunskap.

Hur tror du att det kommer att se ut i framtiden, kommer flera att erbjuda tjänster och produkter via prenumeration?
– Jag är övertygad om att fler företag kommer att erbjuda tjänster och produkter genom prenumeration. Människor pratar om prenumerationsekonomi, eller till och med prenumerationsrevolutionen över hela världen. Dessutom är de flesta prenumerationsbaserade affärsmodeller en win-win-kombination för både kunder och företag. Så det är inte konstigt att vi har sett prenumerationsföretag frodas i de flesta branscher under de senaste åren och det är därför vi kommer att få se ännu fler prenumerationsbaserade företag lyckas under de kommande åren.

- A word from our sponsors -

Most Popular

Föregående artikel
Nästa artikel

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X