Wednesday, April 24, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemEkonomiFinansiering7 sätt - lyckas...

7 sätt – lyckas bättre med din crowdfunding-kampanj

En crowdfunding-kampanj är ett bra hjälpmedel om du har en lysande idé som du tror kommer tas väl emot, men inte har finanserna till att sätta projektet i rullning. Du frågar därför om andra människor vill investera i dig och din idé. Venture Cup delar med sig av sju råd om hur du bäst lyckas med din kampanj.

1. Förberedelser, förberedelser,förberedelser.
Du kanske har hört talas om helt otroliga crowdfundingkampanjer där alla ställer upp och kampanjen drog in 250 procent av vad de strävade efter? Tycker du det verkar enkelt? Fel. Ofta ligger det lång och välarbetad planering bakom dessa slags projekt.

2. Välj vilken typ av crowdfunding som passar bäst för just din produkt eller tjänst.
Det finns olika sorters crowfunding. I en Kickstarterkampanj kan du fokusera på att ge små belöningar, som halva priset eller limited editions av produkten, till dem som backar tidigt. Använder du FundedByMe, som passar bättre vid app- eller idéutveckling, kan du erbjuda aktier mot investerat kapital. Det finns även rent donationsbaserade plattformar.

3. Involvera andra aktörer
Skaffa välkända samarbetspartners för att öka allmänhetens tillit till din produkt. Forskning visar nämligen att projekt som har fått en extern partner att garantera att din produkt är värd att satsa på har signifikant högre chans att lyckas.

4. Uppdatera ofta och engagera dig personligen med dina backare
Se till att dina potentiella backare blir positivt inställda genom att vara aktiv i din profils FAQ. Kontakta även gärna backare personligen och se om någon av dessa kan sprida kampanjen via sina vänner. En personlig rekommendation är alltid ett bra vapen att nå ut och igenom surret av allt som händer runt omkring.

5. Lär dig förstå varför din backare bidrar
Vissa av dina backare kanske bidrar för den goda sakens skull, medan andra ser det som en investering. Se till att du har många olika erbjudanden för att fånga in alla sorters backare.

6. Var specifik om vad du skall göra med pengarna
Den största anledningen till varför människor väljer att inte backa ett projekt är för att företaget inte skriver ut en tydlig budget och riskanalys. Var därför noggrann med att berätta hur du planerar att gå tillväga om du får in de pengar du behöver.

7. Allt kan räknas ut och så även en crowdfunding-kampanj
Fråga tidigare entreprenörer från crowdfunding-kampanjer hur mycket pengar de lagt på marknadsföring. På så vis kan du räkna ut vad varje backare i snitt kostar och vad de genererar, och därmed ha någotsånär koll på vad din kampanj kommer resultera i.

- A word from our sponsors -

Most Popular

Föregående artikel
Nästa artikel

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X