Thursday, April 25, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemMarknadsföringAnnonsera på nätet –...

Annonsera på nätet – hur gör man?

Är du en av många företagare som funderar på att göra reklam för ditt företag på nätet men inte vet hur man gör? Det kan vara svårt att välja kanaler, strategier och bestämma en budget. Vi hjälper dig att navigera på den ocean av möjligheter nätet ger.
AV Elena Krivovyaz

Den största fördelen med reklam på nätet är att man kan styra över den på ett annat sätt än reklam via traditionella kanaler. Och man kan välja vilka som får se den. Resultat för vilka som har sett din reklam och när, hur många gånger och hur de betett sig är enkelt att mäta. På nätet betalar man enbart för klick på sin reklamannons. Du betalar alltså inte för att någon bara har tittat på din annons på listan över sökresultat – bara om de är intresserade och klickar på annonsen för att läsa mer. Då dras en särskild summa från din kampanjs budget, och på det sättet bestämmer du själv hur mycket pengar du vill spendera för hela kampanjen. Börja med lägsta budget om du är nybörjare, därefter kan du analysera resultaten. Om du ser att kampanjen går bra och du får många förfrågningar efter att du har publicerat din reklamkampanj – då kan du höja din budget för att öka din förtjänst.

Det finns flera olika kanaler för annonsering på nätet, bland annat Google, Facebook, LinkedIn, Instagram och Bing. Man ska inte välja för många, bara dem som passar en mest. Dem där önskad målgrupp finns.
Sökannonsering på Google handlar om att annonser visas för användare som sökresultat. Exempelvis, någon skriver snygga herrskor eller högtalare för dator och klickar på sök. Då visas först några korta texter som är markerade annons. Det här är betald reklam från annonsörer som valt respektive sökord i sina installeringar av sin reklamkampanj.

Reklam i sociala medier har oftast inte bara text som i Google, utan också en bild. När det dyker upp en bild i nyhetsflöde på Facebook som är markerad sponsored är det reklam på Facebook.
Reklam på Google passar bra om någon letar efter dina tjänster eller produkter, då finns chansen att locka dem med en relevant annons. De som går in på Facebook letar inte efter någon särskilt.
Det finns också reklam på andras hemsidor och remarketing. Då visar du reklam till dem som har varit på din hemsida på andra platser.
För att lyckas måste man vara så konkret som möjligt. Skriv ner en lista över dina tjänster/produkter. Att göra reklam för olika saker samtidigt blir förvirrande, välj ut någon tjänst/produkt i din kampanj. Var specifik och beskriv vad du kan erbjuda.

stats-2

Vanliga frågor svar om reklam på nätet

Hur vet jag att jag inte bara kastar bort pengarna?
Det viktigaste du behöver göra innan du kör en kampanj är att installera ett statistikverktyg på din hemsida, det vanligaste är Google Analytics. Annars kommer du att spendera pengar utan att kunna utvärdera resultatet ordentligt. Statistikverktyget visar hur människor reagerar på din annons och hjälper dig att spåra användarnas beteenden. Dess data kommer att visa dig varifrån de kom till din webbplats, ålder, kön, nationalitet, vilka sidor de har besökt tidigare, hur länge och vad exakt de gjorde där. Reklam på nätet är ett komplicerat område, därför kan det vara en idé att antingen rådgöra med specialister eller använda ett förenklat system för reklamkampanjer, som till exempel Aori. Det ger tillgång till olika reklamplattformar och ger dig en övergripande statistik för kampanjen.

Vad beror priset på egentligen?
Den viktigaste faktorn är vem meddelandet riktas till. Annonsering till personer bosatta i USA skulle kosta tio gånger mer än till exempel Östereuropa. Att visa reklam slumpmässigt till olika människor i hela landet kommer att ha ett lågt pris. Men om du vill berätta om din produkt bara för gifta män i en särskild ålder som bor i Malmö och tycker om att laga mat – då blir kostnaden per kontakt – det är den person som ser på dina annonser – betydligt högre. Men du kommer också att nå exakt den målgrupp som du önskar.

Hur lång tid måste en kampanj pågå?
Denna fråga har inget svar. Du kan övervaka realtidsresultat och hantera en kampanj beroende på situationen. Fungerar en annons bättre än andra? Låt den vara kvar. Är det ingen som köper något? Välj en annan målgrupp. Kommer kunder i massor? Lägg till mer pengar. Det som är viktigast är att svara i tid på de utmaningar som du får.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X