Kastar du dina annonspengar i sjön?

Vet du hur din kampanj uppfattas av kunderna innan du betalar dyra annonspengar? Genom att testa annonsen eller bannern med eye tracking innan blir utfallet betydligt högre. Hittills har tekniken varit dyr och endast använts av storbolag, men Jason McMillion har gjort Eye Tracking tillgängligt för alla.

Jason McMillion har en lång bakgrund inom marknadsföring, bland annat på Gymgrossisten och Bodystore.
– Där började jag ifrågasätt mina egna marknadsföringsinsatser. Jag kunde allt om produkterna, men visste ingenting om vad kunderna såg i våra kampanjer.

unnamed-3_starta-driva-foretagHan började fundera på hur han kunde ta reda på hur konsumenterna uppfattade företagets information? Sen tidigare kände han till eye tracking och hade kontakter på Stockholms Universitet, som var tidigt ute med tekniken.
– Problemet är att det var en high end-marknad som bara riktade sig till storbolag.

Under två år funderade Jason på hur han skulle kunna erbjuda värdet av eye tracking till ett marknadsmässigt pris. 2014 grundade han Need Insights, då hade han utvecklat ett koncept som gav värde och fungerade praktiskt.
– Det finns inget liknande inom eye tracking. Just nu exploderar marknaden, så snart kommer nog konkurrenterna.

Jasons koncept baserar sig på en volymbaserad affärsmodell med många snabba och mindre projekt.
– Vi ser inte eye tracking som en premiumtjänst, det ska komma in i produktionsstadiet när man tar fram skisser på banners eller en ny hemsida. Då är det viktigt att se om de kommunicerar effektivt.

unnamed-5_starta-driva-foretag

“Att få feedback att jag ökat en kunds konvertering med 150 procent triggar mig”

Om Need Insights gör ett test till en kund går de back, eller plus minus noll. Men när andra kunden kommer dubblar de intäkten, men utgifterna ökar marginellt.
– I och med att vi har en volymmodell istället för en konsultmodell tror jag att konkurrenterna inte gett sig in i detta low end segment än. Jag ser Need Insights som en tjänsteleverantör inom eye tracking, det är vi unika med.
Beroende på vilket syfte man har kan man välja att testa sin banner innan, under eller efter att man lanserat kampanjen.
Ska man lägga upp en banner på en hemsida eller en annons i en tidning har man i bästa fall 3–4 sekunder på sig att förmedla sitt budskap.

För att få bästa resultat erbjuder Need Insight ett First Impression-test. Innan man lägger upp sin kampanj testar de 2-3 olika varianter i sin kontext för att få ett mått på hur många som uppfattar annonsen.
– Har man tre varianter och den första uppfattas av 20 procent, den andra av 35 procent och den tredje av 75 procent är det en enorm skillnad på hur många man når och hur många klick man får.

Efter att ha testat på 10–15 personer ser man ett tydligt mönster, men för att vara på den säkra sidan testar Jason bannern på 20 stycken.
– Vi har inga långa ledtider. Har man bråttom kan vi leverera en rapport på 24 timmar.

Allt online går att testa, men även offlinematerial som printannonser och flyers. Med hjälp av eye tracking-glasögon kan de även testa fysiska miljöer.
– Man kan titta på hur förpackningar uppfattas och produktplaceringar. Vilka skyltar som syns när man åker nedför en gata eller var man tittar på instrumentpanelen i bilen. Endast fantasin sätter gränser för vad vi kan testa.

Intresset för eye tracking-tjänsterna är högt, marknaden kokar.
– För ett år sedan börsnoterades Tobii, ett svenskt bolag som är världsledande inom eye tracking. Det blev positivt för hela marknaden. Fler känner till eye tracking och vilken hjälp man kan få. Vi har även konkretiserat vår tjänst så att folk lättare kan fatta beslut. Vi får fler kunder och de flesta är återkommande. De har fått svart på vitt att det fungerar och vill inte chansa nästa gång. Nu börjar vi bli ett fungerande bolag.

Fortfarande är det marknadsföringsbiten Jason brinner mest för.
– Att få feedback att jag ökat en kunds konvertering med 150 procent triggar mig.


Historien bakom
Vi har intresserat oss för hur ögat rör sig i flera hundra år. Var tittar ögat och vilken information tar hjärnan in? Förr tejpade man fast nålar på ögonlocken, men som tur är har utvecklingen gått framåt och tekniken förfinats. Under de senaste fem åren har tekniken blivit så pass bra att man praktiskt kan använda den i kommersiella sammanhang. Men det har krävts stora skärmar och det har kostat flera miljoner kronor. Sen kom glasögonen, men fortfarande har det kostat ett par hundra tusen kronor att använda tekniken. Fortfarande är det främst storbolag, universitet och forskningsinstitut som använder eye tracking. Det vill Jason och Need Insights förändra.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

X