Salta Entreprenörer på deltid

För tolv år sedan kom Åsa och Magnus Plahn på att de ville utveckla tvål och schampo som kan användas i saltvatten, och grundade därför Sjö & Hav. De har varit entreprenörer på halvtid ända sedan dess.
– Det är lite av en love-hate-story, säger Åsa Plahn.

asaplahn_SV_Starta & Driva ForetagBarndomens somrar tillbringade Åsa och Magnus Plahn ute i skärgården. Här rådde enkla förhållanden: det fanns inget rinnande vatten, utan man var beroende av en klassiker som heter Saltsjötvål. Så en sommardag upptäckte de att tvålen var slut. De åkte in till Öregrund, men tvålen var slut på ICA, på macken, överallt.
– Vi tänkte: okej, den är slut, men hur kommer det sig? Den är inte särskilt mysig egentligen den där tvålen, ganska hård, ligger i någon skreva på klipporna och måsarna käkar på den emellanåt, säger Åsa Plahn.
Eftersom de båda jobbade inom reklamvärlden tänkte de först att de skulle hitta på någon ny förpackning åt tvålen. Men så kom de på en idé: att göra en egen saltvattentvål. När de promenerade på Kungsholmen i centrala Stockholm såg de ett badkar på trottoaren. De såg det som ett tecken – vi kör!
– Det är självklart att vi ska göra en produktutveckling, en flytande tvål för seglande människor. Vi ringde runt och hittade till slut en leverantör i Järfälla.
De fick sin första tvålleverans strax innan midsommaren 2003. Tillsammans med Magnus bror och hans fru åkte de på försäljningsturné längs västkusten, där vattnet är saltare än på östkusten.
– Vi började i Smögen, sedan åkte jag och min svägerska kusten ner. Vi åkte runt till klassiska bunkringsställen där seglare brukar hålla till. Och vi fick bra respons, berättar Åsa Plahn.
Hon kommer särskilt ihåg en man i en ICA-butik på Gullholmen som köpte tvålen på förmiddagen och ringde senare samma dag när Åsa Plahn och hennes svägerska satt på en uteservering på Tjörn. ICA-handlaren sa: ”Tjenare tjejer. Ni får komma tillbaka för tvålen är redan slut. Jag behöver fler.”
– Då beställde vi ett glas vin till.
Och så gick det på den sommaren och somrarna efter det. De stod för införsäljningen själva, knackade på och presenterade sin tvål. Och tvålen har blivit väl mottagen, med trogna kunder som ofta är seglare eller tillbringar somrarna som Åsa och Magnus hade gjort, i skärgården under enkla förhållanden.
Tanken med en saltvattentvål är att den ska löddra ordentligt och var så miljöanpassad som möjligt. På Sjö & Hav har de hela tiden arbetat efter tre parametrar: miljö, pris och kundens förväntningar på tvålen – den ska löddra och dofta. Sedan starten har de utvecklat tvålen och schampot något, men framförallt har de tagit fram ett insektsmedel som skyddar mot både mygg- och fästingbett.

”Om du ska starta en verksamhet vid sidan av ditt ordinarie jobb måste du tro på din idé. Du behöver kraft för att orka ge de där extra timmarna. Om du ser din affärsidé som en hobby har du stora förutsättningar att lyckas över tid.”

Parallellt med att starta och driva företaget har de båda fortsatt med sina ordinarie jobb inom reklambranschen. Magnus sysslar mycket med action marketing och digitala lösningar och Åsa Plahn arbetar med varumärkesstrategier och kommunikationsproblematik. Just nu har Magnus även påbörjat en utbildning vid Stockholms Universitet inom marknadskommunikation. Att de parallellt med sitt företagande också har arbetat på heltid inom reklam, kommunikation och design har inneburit att Hav & Sjö fått drivas efter ordinarie arbetstid.
– Det har betytt en hel del natt- och helgarbete. Det är lite av en love-hate-story. Vi har inte velat släppa det. Och vi har tänkt att det får växa organiskt, sakta med säkert, säger Åsa Plahn.
I fjol omsatte bolaget runt 1,5 miljoner kronor. De har diskuterat att ta in investerare, men kommit fram till att det ändå inte är aktuellt. Bolagets vd, Kim Persson, är den som kan ekonomi och affärer. Han har bland annat grundat Lenson, ett företag som säljer linser på nätet, vilket slukat mycket av hans tid.
– Vi har tryckt in det här företaget överallt. Från början såg vi det som ett varumärkesexperiment. Sedan blev vi snabbt indragna i företaget, vilket också har tagit oss till nya situationer. Jag har till exempel blivit expert på insektsmedel – det trodde jag aldrig!

mygga_hand_Starta & Driva ForetagSka ni försöka etablera er på andra marknader?
– Det är fortfarande lite Moment 22. Vi är lite begränsade utifrån ekonomi och tid. Vi är ju övertygande om att detta är, och framförallt kommer att bli ännu mer relevanta produkter. Det blir alltmer populärt att ge sig ut i naturen.

Vad är planen framöver?
– Jag har en vision om att vi kan bygga detta till något riktigt stort. Allt fler ger sig ut i naturen, outdoorsegmentet håller på att bli riktigt stort. Och då gäller det att ta fram produkter som är anpassade efter naturen – så miljövänliga alternativ som möjligt. Men det är lite speciellt att satsa på en produkt som man bara kan sälja några få månader om året. Nu har vi funnits i 12 år och vi går nätt och jämt runt.

Så här i efterhand, tänker du att ni borde ha satsat mer helhjärtat från början? Sagt upp er från era vanliga jobb till exempel?
– Nej, de tankarna har aldrig funnits. Förutsättningarna har inte varit på plats och dessutom gillar vi våra jobb – så det hade varit omöjligt att välja bort något av dem.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

X