Fem snabba med Jan Åke på Jobbkompaniet

Många entreprenörer drar sig för att anställa. Att rekrytera rätt är en konst. För att förenkla processen har Jobbkompaniet utvecklat en coachande metod som hjälper såväl arbetsgivare som nyanställda att landa rätt.

Ni arbetar med coachande rekrytering till små- och medelstora företag. Hur kom ni in på det?
– Vi kom in på det genom att vi är certifierade coacher och har sett vad coachning kan göra för människor som vill nå sina mål. Jag har varit i rekryteringsbranschen i många år, och nu har vi lagt till coachning till rekryteringsprocessen.

Vad innebär begreppet coachande rekrytering?
– Vi lär känna klienten under hela rekryteringsprocessen, och den som slutligen får jobbet har möjlighet att få coachning under sina första veckor på sin nya arbetsplats. Coachningen sker under den första tiden då man ännu inte har någon relation till sin arbetsgivare. Under den perioden hjälper vi dem med att stärka självkänslan och självförtroendet. Det handlar om professionell coachning som gör att man kommer igång snabbare med produktionen.

Varför har ni nischat in er på lite mindre företag?
– Vi fokuserar på små- och medelstora företag eftersom många nya entreprenörer drar sig för att anställa. Det är svårt att hitta rätt personer. Dessutom tar det tid, vilket ofta är en bristvara när man är nystartad. Vi avlastar dem i det arbetet. Vi nischar inte in oss på en enskild bransch. Vi smakar på uppdraget, och om vi inte tror att vi kan hitta en kandidat så tar vi oss inte an det uppdraget. Det finns branscher som vi inte gärna går in i, till exempel restaurang- eller IT-konsultbranschen. I dessa branscher är folk så rörliga, det finns en ständig rotation på människor. Och i rekryteringsbranschen finns redan nischade aktörer som riktar sig mot de branscherna.

Hur gör ni för att hitta era kunder och få nya uppdrag?
– Min kollega och medgrundare, Jan Ahlberg, är mycket bra på att nätverka. Sedan ringer vi till företag och försöker få dem intresserade. Vi gör även en del kalla samtal. Därefter gäller det att följa upp de uppdrag vi har haft, för de flesta nya kunderna får vi genom rekommendationer.

Vad är ditt bästa tips till ett nystartat företag som måste börja rekrytera?
– Den första rekryteringen är alltid den mest kritiska eftersom man inte hunnit lära sig av sina misstag ännu. Mindre företag är också mer känsliga för felrekryteringar. När man anställer för första gången ska man göra en klar arbetsbeskrivning med begripliga arbetsuppgifter. Man bör dela upp det ganska ordentligt mellan sig. I ett litet företag behöver man vara generalister båda två. Men vi lägger mer vikt på de mjuka komponenterna än de hårda. Vi gör aldrig en kravspecifikation till exempel. Givetvis finns det affärskritiska variabler som man måste ha med. Om du ska anställa en person till din tandläkarpraktik måste man såklart vara utbildad tandläkare. Men vi ser också till mjukare värden, så kallade meriterande kompetenser som handlar om energi, om man är social eller om man kan ett främmande språk som kan vara till fördel på den nya arbetsplatsen.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

X