Med passion för information

Nu för tiden är det inte bara storbolagen som har råd att syssla med omvärldsbevakning. Med allabolag.se kan vem som helst hålla koll på konkurrenter, kunder och leverantörer.
– Vi kallar oss för småföretagarens bästa vän, säger söktjänstens vd, Caroline Spets, vars karriär rymmer allt från Financial Times till egen konsultfirma.

– I vägvalet mellan att bli revisor eller marknadsförare var jag lite för utåtriktad för att bli revisor, så jag satsade på marknadsföring, säger Caroline Spets när vi träffar henne en solig eftermiddag i mars. Våren har börjat tränga undan vintern och utanför konferensrummet där vi sitter står folk vid kaffemaskinen och pratar. Det är ett sorl som Caroline Spets längtade efter när hon var företagare, men vi återkommer till det.
För snart två år sedan klev hon in som vd för allabolag.se, en förmedlingstjänst för företagsinformation som lanserades 2007 av Henrik Tellving, Johan Walden och Niklas Boström tillsammans med Retriever AB. Om du någon gång har velat kolla upp ett företag på nätet har du med stor sannolikhet hamnat på allabolag.se, som ägs av kreditupplysningsföretaget UC. När du själv grundar och registrerar ditt företag kommer det också att dyka upp på sajten. Här kan man se Sveriges samtliga företag listade, och det finns även mer djupgående information att ta del av i tjänsten som samlar information från myndigheter som Bolagsverket, Skatteverket, Trafikverket och Statistiska centralbyrån. På allabolag.se får man en snabb överblick över hur ett företag mår finansiellt, och man kan också få reda på vilka nyckelpersoner som finns i och runt verksamheten. Grundläggande information är gratis och ligger öppen för allmänheten, och eftersom nättjänsten verkar under samma lagar som vilken nättidning som helst (tryckfrihetsförordningen) har tjänsten ett utgivningsbevis och en ansvarig utgivare.
– Vi vill ge ut så mycket information som möjligt samtidigt som vi värnar om den personliga integriteten, säger Caroline Spets.
Under större delen av sitt yrkesverksamma liv har hon arbetat med media, information och omvärldsbevakning i olika former. Det första jobbet var på företaget Esselte Info och tjänsten DataArkiv som var en av pionjärerna för digital affärsinformation. Då, i början på 90-talet, fanns inte internet på samma sätt som i dag. Information levererades via modem på plats hos kunden.

“Det var utmanande att vara egen. En sak vi lärde oss och ständigt arbetade med är det som alla konsulter måste ha: en pipeline”

Med nätets intåg skulle dock hela branschen komma att förändras. Den information som tidigare varit tillgänglig i telefonkatalogerna eller i taxeringskalendern (som Karl-Bertil Jonsson använder sig av när han tar reda på vem som är rik och fattig) var snart ett minne blott. Plötsligt kunde alla söka all tänkbar information på egen hand och de tidigare specialisterna, informatikerna eller arkivarierna behövdes inte längre i samma utsträckning. Samtidigt efterfrågades nya sätt att få affärsinformation på. Detta förstod ett antal företag tidigt, däribland mediejätten Financial Times som Caroline Spets började arbeta för. Här ansvarade hon för mediehusets digitala tjänster på den nordiska marknaden. En elektronisk databas med juridisk information byggdes upp.
Sådan omvärldsinformation är värdefull för att kunna fatta affärsmässiga beslut och olika söktjänster har utvecklats mycket sedan dess. Men i den här vevan, när Caroline Spets började på Financial Times, började företag att prenumerera på skräddarsydd information för att få koll på såväl klienter som konkurrenter, samt för att få tips som vilka upphandlingsärenden som ligger ute på marknaden. Caroline Spets gick vidare till Bonnierkoncernen där hon bland annat var affärsområdeschef på Presstext, en stor databas för redaktionellt material, men efter ett par år bestämde hon sig för att starta eget.
– Jag började jobba som konsult mot finansmarknaden. Tillsammans med en kollega sålde jag konsulttjänster och program för effektivisering och kostnadskontroll främst till banker och investerare i olika former.
I praktiken startade de ett dotterbolag för ett holländskt moderbolag.
– Det var jätteintressant och utmanande att vara egen. En sak vi lärde oss och ständigt arbetade med är det som alla konsulter måste ha: en pipeline. Efter att man har genomfört ett stort projekt måste man redan ha sålt in nästa. Annars har man ingenting att göra efter avslutat projekt och då blir det ingen lön.

Under tiden de drev bolaget tillsammans var hennes två döttrar ganska små. Att kunna disponera över sin egen tid var en stor fördel, ett sätt att kunna vara med barnen lite mer.
– Ibland när man är i karriären är det lätt att man hamnar i ett ekorrhjul. En stor fördel var att jag kunde styra min egen tid.
Att driva eget var givande, men tufft.
–Vi jobbade på och kunde leva på det men det blev ingen gasell direkt, och det berodde på flera saker. När vi drog igång 2001 var det stor finanskris. Det fanns andra saker som bankerna behövde fokusera på.
Efter fem år sökte hon nya utmaningar igen. Hon saknade ett större sammanhang och började sakna kollegor, att höra ett sorl som vi gjorde nyss vid kaffemaskinen utanför konferensrummet. I många fall var det ensamt att arbeta som konsult och företagare.
– Jag ville få mer inspiration, och sen ville jag faktiskt bli anställd igen.
Hon blev försäljningschef på informationsföretaget Infotorg. Plötsligt hade hon 30 personer under sig, och visst var det roligt men också ovant, eftersom det hade gått en ganska lång period då hon inte varit i någon chefsposition.
– Ränderna verkar dock sitta kvar ändå, att jobba med en så stor grupp av säljare var fantastiskt.
Efter ett par år blev hon vd för medieföretaget Svenska nyhetsbrev som dagligen bevakar och följer vissa utvalda branscher, såsom läkemedelsbranschen och försäkringsbranschen.
– Det var mitt första vd-jobb och det var stundtals ganska utmanande att jobba med journalister, säger Caroline Spets och skrattar.
När mediebolaget såldes till Bonnierkoncernen – det var ett mycket spännande uppdrag att sälja ett företag – var det dags att ta nya utmaningar.
– Det är inte alltid så att man följer med som vd, och samtidigt dök det här jobbet upp på UC Allabolag AB. Och jag kände att nu är jag tillbaka till mina hemtrakter, informationsbranschen. Det kändes riktigt bra plus att jag hade med mig många bra idéer och erfarenheter från Svenska Nyhetsbrev som har visat sig nyttiga här.

I början jobbade hon mycket med att skapa ordning och reda.
– Även om jag är mycket av en entreprenör själv så krävs det ett visst jobb med att skapa struktur i entreprenörstyrda företag. Så jag satte rutiner, systematiserade och arbetade med effektivisering. När ett bolag kommer upp till en viss storlek, både vad gäller antal anställda och omsättning, är det viktigt att skapa en bra plattform. En huvuduppgift på allabolag.se var att öka såväl omsättning som resultat, vilket vi har lyckats med bland annat genom att utöka erbjudandet av kringtjänster och genom att bygga upp en säljkår.
En sak som allabolag.se börjat med är att erbjuda redaktionell text som kompletterar den grundläggande informationen om ett bolag, eller information som underlättar och hjälper dig som företagare. Det kan handla om allt från hur du som företagare skapar tillväxt till hur du bäst deklarerar. Dessutom publicerar de nu varannan vecka ett nyhetsbrev som innehåller intervjuer med spännande egenföretagare och lite annat som berör företagande som helhet.
– Det är viktigt att hela tiden försöka förbättra sig.

Om Allabolag
På allabolag.se får du en snabb överblick gratis, och det går även att betala för tilläggstjänster.
– Det är till exempel bra att veta om en hel styrelse avgår i ett kundföretag eller om det sker många vd-byten. Genom att bevaka dina kunder, leverantörer och konkurrenter på allabolag.se får du direkt reda på om det sker någon förändring, så snart det registreras hos de olika myndigheterna, säger Caroline Spets.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Nästa artikel

Visitkortet lever

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

X