Nytt krogkoncept i sverige

Efter succén med finkrogen Bernhard Kök å Deli satsar krögarna Hallbäck & Sepehrazar på ett helt nytt restaurangkoncept som är inspirerat av e-handeln.
– Du har hela restaurangens meny i din ficka, tillgänglig när du vill, säger Lina Hallbäck.

Dagens teknik har gjort det möjligt att utveckla helt nya koncept inom restaurangnäringen, ett faktum som Lina och hennes man har tagit fasta på. Principen är densamma som inom e-handeln: du klickar i vilka produkter du vill ha, du väljer leveranssätt, och du betalar med kort. Precis så kommer menyn och beställningen att fungera på den nya restaurangen Ät som slår upp portarna i Nyköping första veckan i maj. På den nya krogen, med street food från världens alla hörn, klickar du i vad du vill ha, väljer om du vill äta inne på restaurangen eller ta med dig maten hem, och så bestämmer du vilket klockslag du kommer att vara där.
– Du kan också beställa på plats, säger Lina Hallbäck.
Idén till konceptet kom efter att paren hade etablerat en fine dining-krog, Bernhard, i Nyköping för två år sedan. Målet med den krogen var att hamna i den eftertraktade White Guide inom ett år. Det var ett mål som infriades efter mycket hårt arbete och stenhårt fokus. Men en finkrog kräver hög service och mycket personal.
– Vi ville göra något nytt, men kände att det inte var aktuellt att ändra på Bernhards koncept eftersom det har varit så lyckat. Vi brinner för ekologiska produkter och svenska råvaror, någonting som vi vill förmedla till allmänheten, som ett naturligt inslag i vardagen, säger Lina Hallbäck.
Att Nyköpingsborna tycker om street food hade de redan kunnat konstatera, efter att de utvecklat ett street food-koncept på den numera internationellt välrenommerade krogen Bernhard. På finkrogen serverar de enklare maträtter på fredagar, med samma fokus på råvarorna. Konceptet kallas för Fast Food Friday.
– Det har verkligen varit folkstorm hit på fredagar. Det är också många som tar med sig maten hem, säger Lina Hallbäck.
Under en inspirationsresa till London kläcktes idén till Ät. Det ska vara mat på kundens egna villkor, menade krögarna.
– Man ska få det man är sugen på, precis när man vill ha det, inlindat i lyxförpackning, men till ett husmanspris. Och när man kliver in på restaurangen vill man också veta hur lång tid det tar innan maten är klar.
De skissade på hur konceptet skulle fungera i praktiken, och tog därefter kontakt med webbyrån Tankbar i Nyköping. Tillsammans tog de fram en anpassad e-handelsmeny till webbsidan. Tanken var att göra menyn och beställningen lättillgänglig. Menyn skulle fungera oavsett plattform, och utan att kunden behöver ladda ner en applikation.
– Tröskeln ska bli så låg som möjligt och det ska vara så enkelt som möjligt. Vi vill hela tiden kommunicera med gästerna om vad som händer med deras matbeställning just nu, så att de kan följa matens väg.

Vad kallar ni det här konceptet?
– Konceptet heter Ät. Svårare än så är det inte. God ekologisk mat till ett bra pris, som kan njutas på plats med bra service och goda drycker eller tas hem på ens egna villkor. En drömrestaurang för oss själva, avslutar Linn Hallbäck.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1

Nästa artikel

En grym deal

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

X