De bröt ny mark på appmarknaden

De kastade sig ut från den välbetalda reklambranschen för att starta appen Kokbokshyllan.
– På den tiden fanns det ingen som gjorde kokböcker enbart för smartphones och surfplattor, säger medgrundaren Viveca Järhult.

Okej, ungdomar! Det här gör vi om tre veckor!
Stjärnkocken Leif Mannerström är en upptagen man – och ett bra dragplåster. Om han säger att han kan vara med på ens projekt om tre veckor, då tar man chansen. Så resonerade Viveca Järhult och Nicklas Gottrup som länge hade filat på en idé om en kvalitativ kokboks-app där recept varvades med filmer om kockarnas liv och matlagning, som praktiskt visar hur man till exempel halstrar en fisk. När Mannerström plötsligt tackade ja till att medverka i appen Kokbokshyllan blev det bråttom.
Viveca och Nicklas sade upp sig från reklambyrån där de arbetade. Men var skulle de få startkapital från? Almi kanske? Nej, det tog för lång tid. Efter femton år i reklamvärlden hade de ett stort nätverk med erfarna apputvecklare, filmare, fotografer och designers. Viveca hade dessutom lång erfarenhet som projektledare och Nicklas som art director. De startade företaget Pepper & Onion och lanserade Kokbokshyllan utan externt kapital, och fick leva snålt på sina sparade pengar. Deras främsta resurs var ett stort nätverk som ombads att bistå med sin tid och expertis.
De fick draghjälp, inte med riskvilligt kapital men med riskvillig tid för att filma, redigera och programmera appen. Senare finansierades Kokbokshyllan med sponsorer som Arla, Zeta och Electrolux, och snart tillkom nya böcker med andra stjärnkockar. I Kokbokshyllan är böckerna uppbyggda som en biografi av kockar som Daniel Räms, Jonas Lundgren, Alexandra Zazzi och Stefan Karlsson, där kockarnas recept och olika restauranghistorier spelar en central roll i berättandet om mat. Efter åtta månader började appen att bära sig, vilket innebar att folk som bidrog i uppstartfasen kunde få pengar retroaktivt för sitt nedlagda arbete samtidigt som grundarna kunde plocka ut sina första löner.
– Appen blev snabbt omskriven i media, framförallt i matmagasin, och i samband med det fick vi fler frågor om annonsering och sponsorskap. Vi tackade dock nej till många produkter som inte överensstämde med vårt eller kockarnas varumärken. Matintresserade började också fråga efter nischade appböcker såsom LCHF och veganmat, och vi började göra nischade produkter på engelska, för att bredda marknaden, säger Viveca Järhult.
Sedan starten 2012 har Viveca och Nicklas fortsatt att skapa egna, helt andra typer av produkter såsom Okobooko, en barnboksapp med animationer. Medan grundarna har tagit fram idéer, arbetat med innehåll och marknadsföring har de alltid använt sig av specialister till allt annat som de inte behärskar i app-världen, till exempel interaktionsdesign, utveckling, foto och copy. Pepper & Onion, som bolaget heter har idag egna appar som ett affärsområde, men har också ett ben kvar i reklambranschen.
– När våra kunder ser vilka bra saker vi gör i egen regi får vi ofta frågan om vi inte kan hjälpa dem med kampanjer, appar eller trycksaker. I mån av tid hjälper vi självklart till.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Föregående artikel

Med kunden i fokus

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

X