Instagram ökar mest

Glöm inte Instagram som marknadsföringskanal.

Instagram är det sociala medium som ökar mest i Sverige. På ett år har användadet nästan fördubblats. I dag använder 28 procent av svenskarna bildtjänsten. Förra året var det Twitter som ökade mest bland svenskarna.

Instagram är populärast bland unga kvinnor. I åldern 12-15 år använder 62 procent av flickorna Instagram dagligen jämfört med 45 procent av pojkarna. I åldern 36-45 år använder 13 procent av kvinnorna Instagram dagligen jämfört med 5 procent av männen.

Men Facebook är fortfarande i populärast. I åldersgruppen 16-25 år besöker 95 procent någon gång Facebook. 81 procent gör det dagligen och 36 procent flera gånger om dagen. Nästan alla som är medlemmar i ett socialt nätverk är också medlemmar i Facebook. Undantaget är de yngsta i åldern 12-15 år där Facebookanvändningen minskat från 91 procent 2012, till 86 procent 2013 och 83 procent 2014.

Trenderna framgår av stiftelsen .Se:s senaste rapport “Svenskarna och internet” som du kan läsa mer om här. 

I nummer 3 av tidningen Starta & Driva Företag intervjuade vi Christian Ronnerstam, Senior Partner & Digital Director på Tatchit. Han poängterade att Instagram är en bra kanal för att nå ut till en specifik målgrupp. Då gäller det att hitta rätt ambassadörer för varumärket, som till exempel visar att de bär en viss klocka eller smycke och på så sätt lockar till sig likasinnade. Ett tips för att nå ut bättre är att analysera vilka hashtags som är relevanta för din målgrupp.

Läs den intervjun med Christian Ronnerstam, Senior Partner & Digital Director på Tatchit här.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Nästa artikel

Facebook för företag

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

X