Friday, May 3, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemInspirationIntervjuMaria Forssén eldsjälen bakom...

Maria Forssén eldsjälen bakom Stockholm Beauty Week

Maria Forssén är eldsjälen som driver Stockholm Beauty Week. Här berättar hon deras koncept och vad som är det roligaste med sitt jobb, samt ger några bra tips till andra som också vill förverkliga drömmar om att skala upp sin verksamhet.

Det som utmärker Stockholm Beauty Week är att det är mycket inriktat på nätverkande. Det är ett enda stort mingel menar hon. Maria tyckte att många mässor var tråkiga och stela och att de låg för långt utanför staden. Hon ville hellre förlägga sitt event mitt i city.

– Jag ville arrangera eventet mer som en kombo mellan en butik och ett hotell, ett exklusivt boutiquehotell och så blir känslan nu på Berns, med sina kristallkronor och att vi har eventet på tre våningar i fina lokaler.

En annan sak som Maria vill lyfta fram är hur hennes event är överskridande vad gäller generationer. I Sverige är vi ofta fokuserade på ålder. Här blandas olika åldrar.

– En besökare kan vara en ung tjej som går på en stylistlinje, en annan kan vara en läkare som har en egen klinik. Jag tycker det är spännande när människor i olika åldrar möts och jag tror att vi kan lära oss mer av varandra då.

Numera är mässan två gånger om året. Prisutdelningen är på hösten och vid båda tillfällena är det en lång rad seminarium också och det kommer även att streamas en del från London. Samt pressevent som brukar vara populärt för mediepersoner och influencers att besöka.

Hur många utställare är det som är med?

– Det är 80 som är med och ställer ut och det är ungefär lika många varje år. Det är några som är med flera år i rad som till exempel Rosenserien och någon är ny för det är roligt med nyheter.

Marias devis är ”good people- good business”,  vilket I praktiken innebär att det blir ännu bättre när det är bra personer bakom ett märke eller företag.

– Det är klart att en bra produkt alltid är en bra produkt men det är genom goda relationer som gynnsamma affärer görs.

Hur många besökare brukar det vara och vem är besökaren?

– Besöksantalet brukar vara ett par tusen. Många är till exempel salongsägare och de kommer från hela landet, från Piteå i Norr till Höllviken i Söder samt även från både Norge och Finland. Representanter från de stora makeupkedjorna brukar också vara på plats samt många journalister. 

Vad är det roligaste med att arrangera ett sådant event?

– Det är otroligt kul att det är många invandrarkvinnor som driver klinik och att jag har kunnat supporta och hjälpa dem uppdatera sina kunskaper med relevant information. Många av dem har haft svårt att få andra jobb så det är värdefullt att de har startat eget.

Börja litet och ta steg för steg, råder  hon. För Maria har det varit en förutsättning att skapa ett stort event för att det ska finnas möjligheter för henne att få ut en lön för sitt arbete efter att alla omkostnader är betalda. Det är inte billigt att hyra exklusiva lokaler.

Marias tips till företagare

  • Börja liten skala och kämpa dig upp stegvis. Det är ofta svårt att göra större grejer på en gång för man har inte råd. Gör plus och minuslistor kring att ta in delägare och kapital eller ej. Det som är rätt för någon annan behöver inte vara det för dig.
  • Timingen är också viktig. Du behöver känna att det är dags att växa. Tänk långsiktigt och håll ut även i svackor. Det är en poäng att ”bli vid sin läst”.
  • Fokusera så att du blir riktigt bra på det du gör. Undvik att göra allt. Använd dig av din intuition. Säg nej när det inte känns rätt.
  • Samarbeta win- win med andra i dina projekt och välj vem du vill arbeta med samt vem du vill ha som kund.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X