Att börja sälja på Amazon kan innebära ett stort lyft för din försäljning. Amazon har flera 100 miljoner kunder som dagligen söker efter produkter på deras olika marknadsplatser runt om i världen. Genom att börja sälja på Amazon får du tillgång till alla dessa kunder och tillsammans med andra företag erbjuder ni kunder ett stort urval av produkter. Amazon har gjort det enkelt för dig som säljare att komma igång och börja sälja dina produkter, följ nedan 6 steg för att komma igång med din försäljning på Amazon. Ni kan ta del av hela guiden här: Sälja på Amazon.
Steg 1. Välj en försäljningsplan
Innan du påbörjar registreringen av ditt försäljningskonto på Amazon ska du först välja vilken försäljningsplan du ska använda, det finns två olika planer du kan välja, Individuell vs Professionell. För att utvärdera vilken plan du ska välja kan du utgå ifrån följande:
Individuell plan
- Försäljning understiger 40 produkter per månad
- Inget behov av att använda Amazon säljverktyg och program
Professionell plan
- Försäljning överstiger 40 produkter per månad
- Du har behov av att använda Amazon säljverktyg och program
När du använder den individuella planen kostar det 10 SEK per såld produkt medan den professionella planen kostar 410 SEK/mån och du kan sälja obegränsat antal produkter. Oavsett vilken plan du väljer kan du ändra plan när som helst.
Källa: Amazon
Steg 2. Registrering av försäljningskonto och lägg upp dina första produkter
Du registrerar ditt försäljningskonto genom att besök Amazon Sverige. Amazon har en gedigen registreringsprocess och det är viktigt att följa alla stegen och fylla i korrekt info och ladda upp korrekt dokumentation, annars riskerar du att fastna i registreringsprocessen. Ni kan läsa mer om registreringsprocessen här: Amazon registrering.
När det är dags att lägga upp dina produkter finns det två alternativ. Om din produkt redan säljs på Amazon kommer du att använda den redan befintliga produktsidan som finns, flertal säljare kan sälja en och samma produkt på Amazon. Ska du däremot börja sälja en helt ny egen produkt på Amazon behöver dessa vara registrerade hos GS1 som är en organisation som hanterar internationella kodstandarder (EAN eller UPC koder). Dessa koder får du tag på genom att registrera dig direkt på GS1 hemsida. Efter att du har dessa koder kan du börja lägga upp dina produkter med text, bilder och andra produktattribut som du behöver ange för att bli aktiv med dina produkter på Amazons marknadsplatser.
Källa: Amazon
Steg 3. Se över din logistiklösning
En viktig del av försäljning på Amazon är att du välja vilken typ av logistiklösning du önskar använda, det finns två modeller att välja på, Amazon FBA samt Amazon FBM.
Amazon FBA är den vanligaste modellen och står för “Fulfillment by Amazon”, vilket innebär att du skickar in ett större parti av dina produkter till Amazons logistikanläggning. Amazon hanterar och lagrar dina produkter, packar dem och skicka dem till slutkunder samt hanterar eventuella returer och kundservice. Produkter som använder FBA blir också FBA berättigade och får tillgång till Amazon Prime märket vilket medför en massa fördelar för Amazon Prime medlemmar, till exempel snabb och gratis frakt. Läs en heltäckande genomgång här: Amazon FBA Sverige.
Den andra modellen är Amazon FBM som står för “Fulfillment by Merchant”, vilket innebär att du själv är ansvarig för hela det logistiska flödet, allt ifrån hantering, packning, skicka produkter samt hantering av returer och kundservice. Dina produkter blir även inte FBA berättigad vilket innebär att de inte är lika attraktiva för Prime medlemmar som är några av Amazons lojalaste kunder som köper mest, vilket kan reflekteras negativt på din försäljning.
FBM är främst rekommenderat att använda när du har större produkter som är otympliga och blir kostsamma när du använder Amazon FBA eller om det finns andra viktiga anledningar till att hantera logistiken själv. Ett vanligt upplägg är att sätta upp två produktsidor där en är Amazon FBA och den andra är Amazon FBM.
Steg 4. Sälj och marknadsför dina produkter på Amazon
När du har valt vilken typ av logistiklösning du ska använda är det dags att börja med din försäljning och marknadsföring på Amazon. Förutom en bra produkt är det viktigt att innehållet på din produktsida är bra, många som slarvar med detta steg, det gäller text, bilder och eventuellt film.
Din produktsida består av en rubrik, punktlista och en produktbeskrivning och texten till detta ska vara sökoptimerade och tilltalande. Det är rekommenderat att använda olika typer av bilder, exempel på olika bildtyper kan vara produktbilder, lifestyle bilder eller bilder med infografer. Att utnyttja möjligheten att använda sig av film på din produktsida är ett bra sätt att stå ut gentemot konkurrerande produkter, för att kunna lägga upp filmer kräver Amazon att du registrerar ditt varumärke på Amazon. Amazon ger även utökade funktioner med text, bilder och film om du registrerar ditt varumärke på Amazon, vilket är rekommenderat.
En vital del i din försäljning på Amazon är annonsering, som går att efterlikna med Google Ads, Amazon använder samma PPC modell som Google gör. För att få synlighet och försäljning på din produkt är det viktigt att du annonserar på Amazons marknadsplatser. Läs en komplett guide på hur Amazon annonsering fungerar här: Amazon annonsering.
Steg 5. Få recensioner på dina produkter
En central del av försäljningen på Amazon är att kunder lämnar recensioner på produkter. Efter att du har fått igång försäljningen och marknadsföringen av dina produkter är det viktigt att börja tänka på en strategi för hur du kan få recensioner. Viktigt att du följer Amazon regelverk för hur du ber om recensioner, annars kan Amazon stänga ner produktsidor för “review manipulation”. Positiva recensioner på dina produkter kan ge oanade försäljningsvolymer och bättre försäljningskonvertering, vilket även ger lägre marknadsföringskostnader och förhoppningsvis lönsamhet på lång sikt. Negativa recensioner kan sänka en produkt och gör det kostsamt och svårt att få lönsamhet.
Steg 6. Uppföljning av utfall och analys
Sista steget till att börja sälja på Amazon är uppföljning av utfall och analys av försäljningsdata som kommer in, detta är framför allt viktigt när det kommer till den löpande optimeringen av annonsering för att sänka kostnader. Även andra viktiga nyckeltal att följa upp är lagerstatus, lönsamhet och annan värdefull data. Amazon har ett inbyggt rapporteringsverktyg där ett stort antal nyckeltal finns för analys och uppföljning.