Inom hälso, skönhets- och träningsbranschen är det extra viktigt att hjälpa sina kunder. Men samtidigt är rädslan för att sälja kanske allra störst där. Säljcoachen Max Söderpalm tipsar om hur du kan tänka.
Max Söderpalm är en erfaren säljtränare, föreläsare och författare till bästsäljande böcker om försäljning. Under de senaste 10 åren har han turnerat som säljcoach och föreläsare. Dessutom är han grundare till Izonen, säljträning online. För 5-6 år sedan jobbade han mycket med att coacha folk i hälso- och träningsbranschen. De ville utveckla sig och få bukt med alltför vanliga säljrädslan.
– Inom hälso- och träningsbranschen är rädslan för att sälja nästan större än någon annanstans, påpekar Max Söderpalm. I samband med det tränade han några gymägare, terapeuter massörer, frisörer… som behövde få ordning på affärerna. Det visade sig att alla behövde hjälp med samma sak. Då skrev han en bok som heter ”Våga sälja hälsa”.
– Jag trodde att det skulle vara en jättesmal bok och bara nå de närmast sörjande men det blev snarare en av mina mest sålda böcker, utropar Max Söderpalm förvånat på sin breda göteborgska. Inom hälso- och träningsbranschen är det extra viktigt att hjälpa, fortsätter han: Det är framför allt extra viktigt nu. När vi förhoppningsvis är i slutet av det här pandemieländet, är folk extra intresserade av att må bättre. Kanske känna att de ser bättre ut och framför allt leva lite längre. Det är det alla inom hälsa-, skönhet- och träningsbranschen egentligen säljer. Det är det folk helst vill ha.
Max Söderpalm anser inte att du ska behöva dra dig för att sälja, eftersom du säljer det folk helst vill ha. Under exempelvis gruppträning på gym vill du ha information om hur du kan må bättre. Men många instruktörer vågar inte berätta det i slutet av passet.
– Jag förstår inte det. Det är samma med någon som går på massage. Det gör vi ju för att vi vill ha hjälp med problem – exempelvis bli mjukare i kroppen eller lösa upp någon knuta.
Max Söderpalm fortsätter: Jag har frågat massor av massörer och det räcker med en behandling för att må bra? Nej, har alla sagt. ”Men varför säljer du inte ett paket med behandlingar då? Nej, det kan jag inte…”
Eller så har jag frågat ”Vore det bra om jag köpte med någon kräm? Något att använda efter behandlingen. Förlänger jag verkan av behandlingen då? Ja. Säljer du någon kräm? Nej, det vågar jag inte.”
Bli kvitt säljrädslan direkt – tre tips:
1. Förstå att du är en superhjälte
Motsatsen till att känna sig liten, ensam och rädd är att vara en superhjälte. För superhjältar gör saker trots att de är ensamma och rädda. Precis som jag är en superhjälte när det kommer till försäljning, är du en superhjälte inom ditt område. Du gör ju något där som inte alla andra kan. Förstå hur bra du är! Förstå hur gärna folk vill att du ska hjälpa dem!
2. Bli bra på att ställa frågor!
Du behöver kunna och bli bra på att ställa frågor. Är det något vi behöver göra för att jobba med hälsa, så är det på att ställa frågor. Fråga hur personen har det i dag för att ha något att utgå i från. Genom att ställa rätt frågor precis i början av samtalet, träningen eller behandlingen, kan du hamna i väldigt bra position inför slutet av samtalet. Det vill säga när du vill sälja.
Att ställa smarta, bra formulerade frågor som leder till att kunden tänker på att hon vill ta tag i något, är väldigt bra.
- Skriv det du vill säga så att det låter seriöst och du låter som en rådgivare istället för säljare. Någon som vill den andra väl och absolut inte är pushig.
Av Marie Hagberg