Thursday, April 25, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemInspirationIntervjuHenrik Fexeus - Slumpen...

Henrik Fexeus – Slumpen tog honom dit han är idag

Som ung förstod Henrik Fexeus sig inte på sociala koder vilket resulterade i mobbning. Han tvingades lära sig hur människor fungerar och byggde upp ett intresse för mentalism och tankeläsning. Idag är han en uppskattad föreläsare och författare där han på ett humoristiskt sätt lär ut verktyg att använda för att bland annat skapa relationer och nyttja sin hjärnas maximala kapacitet.

Text Maria Östlund, Foto Daniel Stigefelt

Henrik Fexeus är precis hemkommen från en författarturné i Brasilien.
– Det går nästan bättre där än i Sverige. De verkar gilla vad jag gör.
Förutom författare är han en uppskattad föreläsare och tv-personlighet. Hur han beskriver sig själv beror på vem han träffar.
– Jag brukar säga att jag skriver, föreläser och gör lite tv. Ofta tycker människor det är rätt ointressant. De vill hellre prata om sig själva.

Går man in djupare på hans person är han mentalist och tankeläsare . Hur han hamnade där kom sig av slumpen, som visar sig vara en röd tråd i Henriks karriär.
– I skolan var jag the odd one. Jag visste inte hur man leker med andra, blev mobbad och åkte på spö. Att jag var intresserad av trolleri gjorde inte det hela bättre. Jag hade ingen som helst överlevnadsinstinkt.
Han tvingades lära sig de sociala koderna.
– Mitt intresse för mentalism föddes där.
Under gymnasiet började han spela teater och pluggade organiserad religion, marknadsföring och psykologi.
– Jag studerade det jag tyckte var kul för stunden.

Första företaget startade han 1998. Då ägnade han sig åt grafisk formgivning vid sidan av sitt jobb som informatör.

Den röda tråden

2004 Henrik började känna sig rotlös.
– Jaha, var det här allt det blev. Jag tittade på allt jag gjort och hittade ingen röd tråd. Det var deprimerande.
När han tittade djupare insåg han att allt han gjorde handlade om att påverka människor.
– Jag trodde verkligen att jag skulle fastna för trolleri, men förvånande nog brann jag aldrig för det.

Anledningen är att tricken ser likadana ut oavsett om man har publik eller inte.
– Då insåg jag att min förståelse för att bygga illusioner kunde mötas med min förståelse för människor i mentalismen. Det är mer intressant när varje show blir annorlunda beroende på vilka personer som finns i publiken.

Det läskiga i att bygga föreställningar på det sättet är att man inte vet vad som händer.
– Jag vet aldrig vad som kommer att hända eftersom människor inte alltid reagerar som jag tänker att de ska göra.

Flera ben att stå på

2004, när Henrik gjorde debut som tankeläsare började telefonen ringa.
– Jag trodde att det var företag som ville boka gig, men de ville att jag skulle komma och berätta om kroppsspråk.

Henrik fick så många förfrågningar att han 2005 fick bestämma sig för att lägga av eller satsa helhjärtat. Han valde det sistnämnda. I samma veva började han skriva på sin första bok, Konsten att läsa tankar.
– Det fanns ingen plan på att bli författare. Jag pratade om så många olika saker på mina föreläsningar att de som bokade ville att jag skulle skriva en bok.

Han googlade på förlag och fick napp.
– Om folk ville läsa min första bok hade jag en annan på gång. Sen var jag färdig.
Eftersom förfrågningar dykt upp har det blivit ett par böcker till.
– Nu måste jag nästan se mig som författare, men fortfarande tänker jag, oj, det blev en till.

Som författare hamnade han långt ifrån underhållningsbranschen. Henrik saknade det och började skriva en tv-show som gick ut på att han skulle gå runt på stan och tankeläsa folk.
– Lite det som Brynolf & Ljung gör nu 10 år senare. Men jag fick inget napp.

Istället hörde SVT av sig. Resultatet blev programmet Hjärnstorm, där han utförde psykologiska experiment på människor som filmades med en dold kamera.
– Det är lite så jag jobbar. Jag önskar att jag vore skitsmart och hade en 10 år lång affärsplan, men så funkar det inte.

Att vara sitt eget varumärke

Henrik är både produkten, varumärket och logotypen i sitt företag.
– Det kan vara knepigt och är någonting jag måste hantera hela tiden.
Han har funderat på att skilja på privata Henrik och produkten Henrik.
– När jag gjorde Hjärnstorm märkte jag att människor är intresserade av karaktären, ingen är egentligen intresserad av vem jag är. Men jag måste vara den jag är annars skulle jag bli schizofren. Då blir det inte ärligt.

Men han är inte den som säljer produkten.
– Sälj intresserar mig inte. Min litterära agent, talarförmedlingar och min hemsida hittar kunder som är intresserade av produkten, men jag målgruppsanpassar mig inte. Jag gör min grej och människor är intresserade. Därför är det smart att fortsätta med det. Skulle folk tappa intresset får jag hitta på någonting annat.

Den omedvetna kommunikationen

Han berättar att tankeläsning handlar om att läsa av människors omedvetna kommunikation. Kroppsspråk, sinnesstämningar och känslor för att sen sätta det i en kontext och på så sätt få reda på vad som rör sig i huvudet.
– Alla är programmerade att se det, men vi börjar tappa signalerna. Det har jag skrivit om i boken Fingertoppskänsla. Det är inte som att lära sig att cykla, utan snarare som att gå på gym. Man måste underhålla förmågan att kunna läsa av andra människor.

Att det blivit så beror på hur vi byggt dagens samhälle.
– Vi har inte längre samma fokus eftersom det hela tiden plingar i fickan, vi överöses hela tiden med alldeles för mycket information och det blir allt färre fysiska möten.
Under föreläsningarna lär inte Henrik ut någon ny kunskap. Han påminner oss om det vi redan vet.
– När min publik använder sig medvetet av kroppsspråket för att skapa förtroende skäms de nästan eftersom det är så enkelt.

Det handlar om att anpassa sig till den man pratar med. Röra sig i samma hastighet och riktning. Prata lika snabbt.
– När man anpassar sig signalerar man att man har skapat en relation.

Nytta av sina kunskaper

Sin förståelse för människor har han nytta av i sitt företagande.
– Hela tiden. Att jag inte hade någon plan stämmer inte riktigt. 2007 skrev jag värsta 5-årsplanen som näst intill var ouppnåelig. Efter två år hade jag redan nått målen. Jag är helt övertygad om att det beror på att jag använder mig av mina tekniker för att få till bra samarbeten och för att få människor att förstå varför de ska anlita mig.

Det är också varför hans första bok sålt så bra.
– Verktygen jag använder mig av fungerar i alla möten. Människor är ju människor. Vi påverkar de vi möter i affärssammanhang med samma psykologiska variabler. Det är bara besluten som skiljer sig åt.

Närmsta tiden

Under hösten är han aktuell med föreläsningen Så får du mentala superkrafter -Bootcamp för din hjärna.
– Det är egentligen ett sidospår. Under min resa i det mänskliga medvetandet har jag funnit att vi besitter mer kompetens än vad vi själva ger oss cred för.

Han går in på tre områden: kreativitet, positivt tänkande och minnet.
– Publiken får programmera om sitt mentala tillstånd och uppleva att minnet är fyra gånger bättre än vad man tror. Jag tar bort missuppfattningar och förklarar hur det går till. Det räcker med förståelse för hur det fungerar för att kunna använda sig av de verktyg jag ger. I grunden handlar det om att vi inte tror tillräckligt mycket på oss själva.

Han kommer även ut med 2,5 böcker. Att det blev en halv beror på att det är dags att uppdatera den första boken.
När jag släppte Konsten att läsa tankar hade jag ingen aning att människor fortfarande skulle läsa den efter tolv år. Och forskningen har förstås gått framåt sedan dess. Jag har uppdaterat hela boken. Förhoppningsvis håller den nu i tio år till.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X