Är ni på jakt efter en ny kontorslokal? Då finns det många saker att tänka på. Därför tänkte vi dela med oss av fem viktiga punkter att tänka på när ni hyr kontorslokaler.
Hyra kontorslokal? Tänk då på detta.
Som tidigare nämnts finns det en hel del saker att tänka på när man är i färd med att hyra kontorslokaler. Åtminstone om man vill hitta en kontorslösning som bäst överensstämmer med förväntningarna hos såväl företagsledning som hos anställda. Nedan delar vi med oss av de saker som vi anser vara viktigast att överväga när man ska hyra kontor:
1, Läget på kontoret – Läget är alltid a och o när man är på jakt efter nya lokaler. Tänk därför på vad som är viktigast för er när det gäller platsen för ert nya kontor. Prioriterar ni till exempel närhet till city, kommunikationer eller finns det några andra krav?
2, Egna eller gemensamma lokaler? – När ni väl har kommit fram till vart det nya kontoret ska vara, är det dags att tänka på vilken typ av lokaler ni vill ha? Det är vanligt att de flesta företag vill ha sina egna kontor där endast deras personal har tillträde. Under senare år har dock andra typer av kontorslösningar ökat och blivit populära.
Ett exempel på en sådan lösning är kontorshotell, eller Coworking spaces som är en nyare form av kontorslösning, vilket innebär att man delar öppna ytor med andra företag. Det har visat sig vara en lösning som också ger många fördelar. Det innebär till exempel att företag från olika branscher samlas och kan hitta synergier med varandra, vilket i sin tur leder till både kunskapsutbyte, nya affärer och samarbetsmöjligheter.
3, Längden på hyresavtalet – Många fastighetsägare vill binda sina hyresgäster på långa hyreskontrakt som sträcker sig över flera år. Något som kan orsaka allvarliga problem om förutsättningarna för hyresgästen, vilket i detta fall är ni, förändras. Problemen kan bland annat skapa en inlåsningseffekt där ni är bundna till ett avtal som inte längre passar företaget. Tänk därför noga på vilken typ av hyresavtal som bäst passar ert företag. Alternativet är att hyra kontor med mer flexibla villkor, där det är möjligt att skala upp verksamheten vid behov, men också att skala ner om behoven förändras.
4, Vad kostar det? – Priset på kontorslokaler har ökat markant de senaste åren. Det är därför svårt att hitta en kontorslokal till ett rimligt pris. Framförallt i de mest centrala delarna av Stockholm, Göteborg och andra storstäder. Jämför därför priserna på olika lokaler och kontrollera också skillnaderna mellan egna och delade lokaler. Se också till att inkludera supporttjänster som möbler, IT-infrastruktur, reception, städning, köksutrustning, kaffe, säkerhet, återvinning, branding, kontorsmateriel etc.
5, Lokalernas utformning – Slutligen bör också lokalernas utformning tänkas över. Om företaget har mycket möten kan det vara värt att kolla om det finns tillgång till mötes- och konferensrum. Tänk även över om det finns några andra krav från er sida.
Teckna medlemskap hos CONVENDUM
På CONVENDUM etablerar vi moderna och kostnadseffektiva coworking spaces på attraktiva platser i centrala affärsdistrikt. Genom att kombinera premiumkontor med aktivitetsbaserade öppna coworkingytor, lounge, konferenscenter, restaurang, café och gym skapar vi en inspirerande plats som låter företag fokusera på sin kärnverksamhet. Resten sköter vi.
När ni tecknar medlemskap hos CONVENDUM får ni tillgång till samtliga våra toppmoderna coworking spaces i både Stockholm och Göteborg. Då lokalerna är tillgängliga dygnet runt har ni möjlighet att nyttja alla gemensamma ytor, takterrasser, mötes- och konferensrum, kök och gym under de tider som passar just er