Saturday, December 14, 2024

Utvalt:

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...
HemVäxaRekrytering - Appen som...

Rekrytering – Appen som går helt emot branschen

 

Som egenföretagare ser Johan Hagegård rekrytering som det mest riskfyllda momentet. I och med att han inte har ett känt varumärke är det svårt att attrahera talanger och få av de som söker via annonser på Arbetsförmedlingen uppfyller de ställda kraven. Han har valt att göra något år saken och lanserar nu den Tinderliknande rekryteringsappen SwitchIn.

Det kom ett mail. “I oktober släpper vi en helt revolutionerande app (otippat va) som kommer förändra hur vi söker jobb framöver. Vi går tvärtemot trenden om AI och het teknologi för att satsa på personlighet” Klart man blev nyfiken och bjöd in avsändaren Johan Hagegård för ett samtal.
Johan har länge drivit en digitalbyrå, Fairfax, och har behövt anställa personal. Inte helt enkelt som egenföretagare.
– Egenföretagare har oftast inget starkt varumärke, då är det inte de allra vassaste kandidaterna som söker.

Själv sökte han en produktionsledare för ett par månader sedan.
– Jag har inte riskviljan att annonsera på aktörer som Monster och Blocket, där det kostar upp till 15000 kronor. Risken är att jag ändå får dålig kvalitet på de sökande, är det värt pengarna?
Han landade, som de flesta, hos Arbetsförmedlingen. I annonsen skrev han minst två års erfarenhet av att arbeta på en reklambyrå som krav.
– Jag fick 50 ansökningar. 5 stycken var hej kom och hjälp mig, vilket är helt naturligt eftersom man måste söka jobb för att få a-kassa.

40 av de sökande hade inte den erfarenheten som krävdes.
– Hade det inte varit viktigt hade jag skrivit ”bör”, inte att det är ett krav.
Att 5 av de sökande hade de kvalifikationer Johan sökte är mer än vad han fått förut. En gång var det ingen som uppfyllde kraven.
Att gå igenom en mängd irrelevanta ansökningar tar mycket tid.
– Det är frustrerande och man blir irriterad. Och så ser det ut när man rekryterar som egenföretagare, i de flesta fall.

Det mest riskfyllda momentet

För Johan är rekrytering det mest riskfyllda momentet i företagandet.
– Jag funderade på hur man kan lösa problemet, för jag är trött på det. Och alla jag pratar med himlar med ögonen när jag nämner Arbetsförmedlingen.

Han ville göra om jobbsökandet från grunden. Han tittade på vad företag som Uber och Airbnb gör, distrupters som har förändrat sin marknad.
– De struntar i hur marknaden fungerar och skapar en tjänst som de själva vill ha den.
Han började med att titta på om man kan ta bort CV-hanteringen och det personliga brevet.
– Det är bara svammel och old school. Varför skicka ett CV när man finns på LinkedIn?

Småföretagare är intresserade av att få in vettiga personer med relevant bakgrund. Han började med att titta på hur arbetssökande är mellan 18 och 24 år fungerar.
– Ett ord som kommer upp är swipa. Min första tanke var då, varför finns det inte Tinder för jobb? Varför kan man inte skapa en profil som kandidat och skriva en kort beskrivning, med länk till LinkedIn och möjlighet att ladda upp arbetsprover eller ett personligt brev? Sen kan man swipa mellan olika annonser.

Switcha mellan kandidater

Han realiserade idén och precis har appen SwitchIn sett dagens ljus.
Kandidaterna swipar, eller switchar som Johan säger, höger på intressanta annonser. Först då får arbetsgivaren upp kandidaten i sitt flöde.
– På bussen hem kan de sen switcha höger på de intressanta kandidaterna. Det sparar mycket tid.

Johans största problem i rekryteringen har varit att få in kvalificerade kandidater. Därför lägger han in ett poängsystem där kandidater och arbetsgivare kan betygsätta varandra.
– Har kandidaten de rätta kvalifikationerna, sätt fem stjärnor. Har den inte det, sätt en. Då bygger vi ett relevansbetyg, det första av fyra betyg vi kommer sätta på kandidaten. Söker man bara jobb man har kvalifikation för blir man belönad och hamnar först i flödet hos de som rekryterar.

Efter intervjun sätter arbetsgivaren betyg på olika delar av intervjun.
– Det löser nummer två på min problemlista som egenföretagare. När jag hittar kandidater vill jag skicka dem till någon annan för en second opinion, för jag är inte expert på att rekrytera. I appen kan jag se hur personen klarat sig på andra intervjuer. I dagens rekryteringssammanhang är betyget mer intressant än det långa CV:t. Får man ett jobb via sitt nätverk är man validerad, det här är ungefär samma sak.

För ungdomar blir det allt viktigare att välja sin arbetsgivare. Det hjälper SwitchIn till med i och med att kandidaterna också betygsätter arbetsgivaren.
– När processen är avslutad får kandidaten ett meddelande om att betygsätta arbetsgivaren utefter olika kriterier. På så sätt rensar vi ut oseriösa arbetsgivare. Vi lär även arbetsgivare att sköta sig om de ska attrahera ny personal.

Går emot en hel bransch

Johan berättar att rekryteringsbranschen mestadels pratar AI och machine learning just nu. Att en dator ska hitta kandidater baserat på CV:t och följebrevet.
– Vi gör precis tvärtemot. Det här är så old school, inga algoritmer är inblandade. En människa dömer kandidaten i en värld där det personliga mellan en chef och en arbetstagare är så mycket viktigare än för 15 år sedan.
Johan tror att han kommer kunna förändra branschen med SwitchIn.
– Absolut. Ungdomar gör saker mer effektivt än vad vi gör. De har inte ens datorer, utan är helt mobilbundna. Att erbjuda lättare vägar för dem är inte några konstigheter.

Och så länge appen har tillräckligt många användare kommer även annonsörerna.
– Vi har samma grundproblem som Uber ställdes inför i början. De fick inte förare för att de inte hade användare och tvärtom. För att lyckas handlar det om ett tvåfrontskrig.
Appen har redan tusentals annonser och kandidatbasen växer kraftigt.

Lanserar snabbt och justerar i efterhand

Johan tillämpar ett av de hetaste modeorden inom företagsvärlden, blitzscaling, inför lanseringen.
– Blitzscaling går ut på att man räknar på varenda krona och öre i ROI. Det hämmar bara tillväxt. Idag är det ett slag om användare, där ligger bolagets värdering och tillväxt. Ser man det ur det perspektivet förstår man varför våra unicorns är värderade så högt. Företag som Klarna och Spotify har enorma användarbaser, säger han och fortsätter:
– I sann Toyotaanda lanserar jag hellre en halvfärdig bil och fixar den i efterhand istället för Volvo som tar sju år på sig att lansera en bil. Är det något som inte funkar i appen fixar vi till det.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin app Hummy,...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...
X
X