Med miljöcertifieringen ISO 140001 kommer kravet om en laglista som inkluderar de lagar och krav som påverkar verksamheten. En miljölaglista kan man ha i olika format. Det viktigaste är att den finns på plats och att den uppdateras så att ni inte förlorar certifieringen. Ännu viktigare är att ni finner en smidig arbetsmetod för att säkra lagefterlevnad. Om det inte redan finns en laglista för er miljö bör den skapas omgående i enlighet med en standardlista som kan anpassas till er specifika situation och arbetsplats.
Det finns inga regler för hur lång en laglista för miljö ska vara. Den kan bestå av många olika dokument som går in i detalj på hur olika områden på arbetsplatsen ska hanteras. I listan så bör det finnas information om de krav ni har åtagit er. Både krav som är i enlighet med svensk lag för miljö och de krav som ni själva tycker är rimliga att leva upp till.
Varje arbetsplats har en unik situation. Det kan till exempel vara så att ert företag har en specifik överenskommelse med ett eller flera andra företag. Dessa överenskommelser bör finnas med i laglistan. En skräddarsydd lista med plats för unika punkter är väldigt smidig. Med den så får ni med era rutiner såväl som tillstånd och annat som måste finnas på plats då det kanske blir kontroll.
En tjänst där ni får hjälp med sortering och underhåll av laglistan för miljö är en fördel. Den gör det lättare för er att kontrollera att ni verkligen håller er till det ISO-certifikat som ni har fått och att rutiner som ni har lagt upp efterföljs. Det finns digitala verktyg som hjälper er med detta, exempelvis Notisum kan hjälpa er bevaka förändringar inom miljö .
Lagefterlevnadskontroller är viktiga
En lista är en bra start men den är inte mycket värd om ni inte då och då gör egna kontroller. Det är med lagefterlevnadskontroller som ni kan förbättra och uppdatera. Kanske krävs det nya rutiner då ni märker att målen som har satts upp är för svåra att nå.
En kontroll som genomförs måste presenteras på ett bra sätt för att den ska ge effekt. Det är viktigt att ni verkligen kan få ut något av analyser som görs och att befintlig laglista kan uppdateras korrekt.
Även om ni använder er av en tjänst som samlar allt arbete omkring laglistan på en plats är det så att personer på arbetsplatsen måste ta ansvar och driva lagefterlevnadsarbetet vidare.
Rätt information till rätt person
Någon ska samla in och arkivera informationen som kommer via kontroller. Om ni har många anställda och kanske flera olika avdelningar kan det bli tufft för en enda person att sköta arbetet med er laglista för miljö ensam. Det vanligaste är att man har flera anställda som tar tag i lagbevakningen och som tillsammans jobbar med uppdateringar samt spridning av information.
Men alla måste ju inte vara insatta i allt. Om ni vill spara tid på arbetet med laglistan är det inte så dumt att olika personer fokuserar på olika delar. Exempelvis har vi en person på lagret som sköter de lagar som gäller hantering och skötsel av lager. Chefen för personalen har en annan typ av lagar att se över för att kunna ta ställning till ändringar och uppdateringar.
Genom att se till att rätt person får tillgång till rätt lagar och ny information så sparar ni tid. Arbetet med lagefterlevnad blir effektivare och faktiskt också mycket roligare för de berörda. Det är ju lättare för den som är insatt att vara med och påverka genom att skapa nya rutiner eller ändra de som redan finns på plats.
Ett arbete som ger mycket
När ni får in en god rutin för laglistan blir det ett arbete som kan ge så mycket. Det tar inte lång tid, men innebär ofta förändringar som gör arbetsplatsen bättre. Att välja en smart tjänst där ni får hjälp med det administrativa är inte så dumt. Det gör det mycket enklare att komma igång och att se till att laglistan sköts på ett exemplariskt och givande sätt.