Efter tusentals år med kontanter kom betalkort som en utmanare. Snabbt seglade alternativet om och låg i närmare ett halvt sekel på toppen. Idag blir kunder mer krävande i utbud av alternativ att betala på, både i butik och på nätet. För att vara konkurrenskraftig gäller det att hänga med.
Svenskarna är ofta tidiga på att anamma ny teknik, så även betalkort.
– Redan i mitten på 90-talet började man koppla ihop handeln mot bankerna, säger Morgan Sellén, vd på Verifone.
Om tittar på hur tillvägagångssätt att betala har utvecklats under de senaste 10 000 åren har vi gått från byteshandel till mynt och nu en mängd olika tekniska lösningar.
– Mynt kom till för att folk började resa runt. Byarna blev större, samhällen bildades, landsgränser ritades upp och invånare skulle börja betala skatt. Det första som drev den utvecklingen var att människor inte kände varandra. Det levde kvar i tusentals år, säger Morgan Sellén, vd på Verifone.
Verifone är en fintech-leverantör som erbjuder handlare en effektiv och säker lösning. Detta med ett stort nätverk av partners som tävlar om att få vara handlarens inlösare eller finansieringsleverantör.
Du möter troligtvis Verifone dagligen, men tänker bara på det i den fysiska butiken när du ser varumärket. De finns även i exempelvis biljettautomater, i appar och på nätet när du checkar ut från en webbshop.
– När du betalar på nätet eller i en app där du lägger in din kreditkortsinformation ligger vi eller någon av våra konkurrenter i bakgrunden. Vi bygger infrastrukturer och skickar transaktioner från kunder till banken eller finansieringsaktörer som som validerar transaktionerna.
Nya lösningar var 10:e sekund
Först på 90-talet började kort och checkar komma.
– Vi är hyfsat lugna med kort och checkar till slutet av 90-talet. Då sa det bara boom. Kortanvändandet exploderade och internet kom. Nu lanseras olika betalningsmedel var tionde sekund känns det kom. Förr gick vår affärsutveckling i 3-årscykler. Nu går den i 3-månadersperioder.
Morgan berättar att Verifone försöker ligga i framkant och har hakat på den digitala trenden. Tänker man digitalt tänker man på nätet, men det händer spännande saker även i den fysiska miljön. Det behöver inte alltid handla om de klassiska terminalerna. Det går att få mer smidiga och integrerade lösningar.
– Besöker du exempelvis Liseberg och spelar på ett chokladhjul. Förut la man fram pengar, nu finns en liten chipläsare som känner av kontokort vid varje nummerbricka. Personalen vinner på att de slipper hantera kontanter och de får ett snabbare flow i betalningarna. Förut fick gästerna stå och vänta på att personalen skulle ta emot pengar.
Verifone har helheten när det kommer till betallösningar i den fysiska världen. På nätet är konkurrensen hårdare.
– I den fysiska handeln samarbetar vi med aktörer som Klarna och Svea, på nätet är vi konkurrenter.
Går mot kontantlöst samhälle
I handeln betalar endast två procent med kontanter. Fler och fler börjar till och med neka kontantbetalning.
– Vi kommer aldrig att bli helt kontantlösa, men vi är på väg ditåt.
Förr har man mätt förhållande kort och kontant. I framtiden kommer det inte finnas två motpoler.
– Vi pratar om cash, betalkort och alternativa betalmodeller. Men de aktörerna kommer inte vilja vara grupperade. Det kommer att vara ett runt diagram med massa tårtbitar. Något alternativ kommer att vara dominant, men dominansen kommer att vara mindre.