En efter en digitaliseras branscherna, för att underlätta både för företagen och dess kunder. Senast ut är försäkringsbranschen, där Fortnox nu klivit in. Tack vare mjukvara kan man koppla ihop bokföring och andra system med försäkringssystemet, och Fortnox Försäkringar kan se till att kunden alltid är rätt försäkrad.
Insurtech handlar om att använda mjukvaruteknik för att förändra upplevelsen kring försäkringar.
– Det kom i kölvattnet av fintech. Där har man förändrat finansbranschen, framför allt på konsumentsidan, genom att hitta nya vägar. Det försöker man nu göra på försäkringssidan också. Både genom nya produkter, men också genom att paketera dem på ett annat sätt. Vi förändrar upplevelsen både när det gäller köpa en försäkring och att vara försäkrad, säger Per Jakobsson Martin, produktutvecklare på Fortnox Försäkringar.
Många saknar försäkring
Att Fortnox valt att gå in i försäkringsbranschen var för att man såg att upp till en tredjedel av kunderna inte var försäkrade.
– Många ägare till mindre företag tror inte att de behöver någon försäkring. Man har sitt kontor hemma och driver kanske bolag samtidigt som man har en anställning. Då tror man att hemförsäkringen även täcker företaget, men så är det inte, säger Åsa Andersson, vd på Fortnox Försäkringar.
Och de som är försäkrade har allt som oftast inte rätt skydd.
– Många tecknar en försäkring när företaget startar, men intresset för att följa upp försäkringen är inte jättestort. Och försäkringsbolagen jobbar inte aktivt med att följa upp behovet hos kunden. Speciellt inte när det handlar om mindre företag.
Hon berättar att det är först när en skada uppstår som kunden märker att den inte är rätt försäkrad.
– Med vår tjänst kan vi se att kunden är rätt försäkrad, både vid tillfället för tecknandet, men även över tid. Tjänsten baseras på hur företaget ser ut idag, i morgon, om en vecka och om ett år.
Vad behövs?
Förutom egendomsskydd är det som företagare viktigt att teckna en försäkring som innehåller ansvars- och rättsskydd.
– Det är många omedvetna om. Hamnar man i en tvist med en leverantör eller kund och behöver rättslig hjälp kan det bli dyrt annars. När det gäller ansvar kan du få hjälp att titta om du verkligen är skadeståndsskyldig om en leverantör eller kund påstår det.
Just de försäkringarna är viktigt att teckna tidigt.
– Ingår man ett avtal i företagsstarten och man inte är försäkrad gäller inte försäkringen för det avtalet, säger Per.
På kundens villkor
Fortnox Försäkringar är en programmodul i Fortnox. Vid tecknandet görs en behovsanalys av vad företaget behöver.
– Analysen sker sedan löpande. Programmet ger signaler om när man bör titta över sin försäkring. När verksamheten förändras, förändras även försäkringsbehovet. Till exempel vid ökad omsättning, anställning eller om man köpt in något, säger Per.
Genom att jobba på det sättet är det möjligt att erbjuda mer individanpassade försäkringar.
– Många jobbar med paketering. Är du målare ska du ha den här försäkringen, men en målare kan bete sig på olika sätt. Vi tar det ett steg längre och anpassar oss exakt efter hur det ser ut i företaget, inte efter att du är målare, säger Åsa.
Även om systemet föreslår förändringar i försäkringen är det alltid du som kund som måste godkänna ändringarna.
– Vi skickar signaler om någonting avviker. Vi skulle aldrig göra en förändring utan kundens tillåtelse.
– Försäkringar är inte top of mind hos folk. Vi måste hitta balansen för hur mycket vi kan signalera. Det går inte att komma med nya grejer varje dag, säger Per.
– Varje gång vi hör av oss måste det finnas ett värde, annars blir det svårt för kunden att sålla bland all information, säger Åsa.
Feedbacken de fått på tjänsten, som släpptes i midsomras, är positiv.
– Kunderna gillar att inte behöva tänka på försäkringen själva, att den är levande hela tiden, säger hon.
I dagsläget vänder de sig till vissa branscher för att testa och få input från kunder.
– Vi vill ta fram en produkt som kunder vill ha och inte en produkt vi tror att de vill ha.
Samarbete över branschgränser
Fortnox Försäkringar är en förmedlare, i dagsläget är det Trygg Hansa som står för själva försäkringen.
– De har en vilja att jobba digitalt och är inte rädda för att testa nya vägar att gå. Både produktmässigt och säljkanaler, säger Åsa.
Hon berättar att inom insurtech har man kommit längre på i digitaliseringen privatsidan än på företagssidan.
– Företagsförsäkring är en komplex produkt. De kan spreta otroligt mycket, därför är det svårt att gruppera dem. Det krävs mycket information om företaget. Utan samarbete med aktörer som oss skulle det gå åt mycket resurser att erbjuda individanpassade företagsförsäkringar, säger Åsa.
Försäkringsbranschen har varit mogen för förändring länge, men den är hårt reglerad.
– Den hårda regleringen gör det svårt för mindre aktörer att etablera sig. Det krävs olika samarbeten för att det ska fungera, avslutar hon.