I och med att alla har blivit publicister med egna kanaler har spelreglerna för marknadsföring förändrats. Oavsett vilken väg man väljer att gå måste man tänka långsiktigt och bygga förtroende. Skapa kvalitativt innehåll och inte vara rädd att lyfta fram personerna bakom företaget.
En som är vass på just detta är Edit Künstlicher. Bilderna på väggen i det ljusa och färgglada konferensrummet skvallrar om att hennes PR-byrå editK just fyllt fem år. Under de åren har det hänt mycket i branschen.
– Dels tycker jag att man har fått en större förståelse för PR som verktyg och dess värde. Det har blivit något mer än en sak man gör vid sidan av.
Eftersom alla har egna kanaler och vi överöses med innehåll har människor fått upp ögonen för det kvalitativa i det redaktionella.
– Den stora trenden har varit rörligt innehåll, vi blir helt överösta med filmer. Folk klickar runt, men vad är det som gör att de kommer tillbaka?
Nyckeln är lojalitet och kvalitet, oavsett vilken kanal man bygger. Här kommer personliga varumärket in.
– Vi vill följa människorna bakom företaget, inte själva företaget.
Därför tror hon att vi kommer få se fler vuxna influencers som blir påverkare inom sin nisch.
– Äg en expertfråga och se till att bygga upp dina egna kanaler. Ska man bygga lojalitet och förtroende måste man lyfta fram människorna bakom. Titta på Ingvar Kamprad, han har varit jätteviktig för Ikea.
Spring snabbare än alla andra
För att bli framgångsrik inom PR krävs att man gillar att sälja, paketera, har ett stort nätverk, social förmåga och att kunna tänka konceptuellt.
– Du måste också springa snabbare än alla andra. Konkurrensen är benhård. Det finns inget som heter 8 till 5 i branschen.
Hon berättar att de får hundra procent av kunderna via rekommendationer. 80 procent av dem är ägarledda bolag.
– PR och den typ av kommunikation som vi jobbar med är trubbigt, det handlar inte om ettor och nollor. En strategi kan vara helt rätt för ett företag och helt fel för ett annat. Vi måste utbilda våra kunder och förklara vad de kan förvänta sig.
Edit jobbar bara med långsiktigt med sina kunder.
– Vi tackar nej till korta uppdrag. Inom PR måste man tänka långsiktigt, bygga relationer och förtroende.
För att lyckas krävs flexibilitet och att våga säga nej.
– Det är jag tydlig med från början. Vi är inte en partner som bara nickar och säger ja.
Förutom att bygga upp företags varumärken är Edit även agent för profiler och arbetar med att bygga personliga varumärken.
– Jag förhandlar och skapar olika typer av kommersiella samarbeten. Som agent handlar det inte bara om att sälja, man måste se det långsiktigt. Är det här samarbetet verkligen bra? Därför är jag inte en jasägare.
Har du förlorat kunder på grund av det?
– Ja, men jag kommer alltid vara trogen det jag tror på. Hela världen är full av jasägare, jag är inte en av dem. Det handlar om lojalitet. Jag måste kunna försvara mina råd.
Ingenting är gratis
Vill man använda sig av influencers i sin marknadsföring måste man ha en budget.
– Idag finns inte många influencer som gör någonting gratis. För de flesta är det ett heltidsjobb.
Beroende på budget kan man välja hur stora profiler man vill samarbeta med.
– Det finns ett bra segment inom mikro, de med upp till tusen följare. Men det kräver tid och att man känner marknaden.
Att anlita flera mikroinfluencers istället med att jobba med en stor är någonting som kommer allt mer.
– Har man en liten budget finns det ändå mycket man kan göra. Det finns företag i både Indien och Filippinerna som är specialiserade på mikroinfluencers i Sverige, med affärsidén att skapa samarbeten. Här har flera stora webbhandlare hittat den lösningen och genom det blivit framgångsrika..
Vänder man sig till de större profilerna är det viktigt att tänka på vem man vill associeras med. Hur ser deras flöden ut och är dina produkter eller tjänster relevanta?
– Det är viktigt att man bemöter influencers med respekt, har koll på deras nisch och vad deras följare vill ha.
Allt handlar om sälj
Edit visste tidigt att hon ville bli entreprenör.
– När jag var 3,5 år flydde vi hit från Budapest. Mina föräldrar kom hit för att arbeta, då fanns det inga andra valmöjligheter än att skapa sina egna arbetstillfällen. De jobbade dygnet runt.
Därför var det inte konstigt att hon som 20-åring startade ett importföretag.
– Det gick inte så bra, men det var en bra erfarenhet.
Hon har jobbat med att sälja och paketerat media på olika sätt sedan mitten av 90-talet.
– Jag var med tidigt på Metroresan. Det var nybyggaranda, cowboys and indians. Innan hade jag aldrig jobbat med sälj, grundaren tog en chansning på mig. Jag slog rekord efter rekord och fattade då att det är säljet som är min grej.
När någon berättar för Edit att de tänker starta företag är hennes första fråga: tycker du om att sälja?
– Om man inte älskar att sälja är det tufft. Som entreprenör måste du vara påskruvad på sälj hela tiden, annars överlever du inte.
Före sin tid
Efter en vända på Svenska Dagbladet och föräldraledighet var det dags att bli egen igen. 2007 startade hon företaget LivingGreen, tanken var att det skulle vara ett digitalt grönt Amelia.
– Jag var väldigt före min tid. Alla sa att det är så spännande, men varför är det bara digitalt? Under hela tiden jag drev LivingGreen fick jag konstant frågan om varför jag inte hade en printprodukt.
Hon höll ut i fem år, finansierade och drev allt själv. Under den tiden skapade Edit även ett enormt nätverk av bloggare.
– Det var innan iPhonen slog igenom, nu har pendeln vänt. Digitalt och mobilt går först. Att ha varit med på hela den transformationen på mindre än tio år är helt otroligt.
Målet var att komma in i ett större sammanhang. Hon förde dialog med bland annat Schibstedt och Bonnier, men ingen vågade satsa.
– Jag fick inte den bärighet som företaget behövde, jag hade behövt en partner med fokus på distribution. Att trycka på knappen och stänga av var jättesvårt, men nödvändigt.
15 oktober 2012 valde hon att stänga ner.
– Man ska sätta en deadline. Många går för långt och förlorar äktenskapet på köpet. Jag gjorde allt i min makt att få med en partner, men hade jag inte fått ja innan 15 oktober skulle jag stänga ner. Jag rubbade inte på det.
Vad skulle hon göra nu? Att ta en anställning lockade inte.
– Jag tror att jag är en sjukt dålig anställd. Det handlar nog om drivkraften. Jag vill vidare, jag vill utveckla. Det finns enorma fördelar att vara ensam ägare och bestämma själv, skrattar hon.
När människor förstod att hon hade lagt ned började telefonen ringa om alla möjliga saker.
– Jag hade jobbat med PR tidigare och hade både skills och det kontaktnät som krävs. Då bildade hon om LivingGreen till editK
Under de fem år företaget har funnits har det vuxit med en person om året. Under 2019 planerar hon att ta in två till.
– Att betala ut lön är ett jätteansvar. Man pratar man inte så mycket om vilka våndor småföretagare går igenom för att kunna växa. Att våga satsa är det svåraste inom företagande. Jag tar det väldigt allvarligt, det är många sömnlösa nätter.
En av Edits anställda knackar på dörren. Nästa person hon ska träffa har anlänt. Snabbt dukar de av kaffekopparna och ställer in nya. Innan jag går frågar Edit om det är något hon kan hjälpa mig med.
– Eftersom företagare är så dåliga på att be om hjälp brukar jag alltid fråga om jag kan hjälpa till med något. Det har lett till enormt bra grejer.
Edit tipsar
- Min bästa gren är att be om hjälp, det måste folk bli bättre på. Har jag möjlighet hjälper jag alltid till.
- Håll det du lovar. Går någonting snett måste du meddela det. Det ger mycket mer respekt och tillit. Och man gör affärer där tilliten finns.
- Skaffa en riktigt bra ekonomisk rådgivare. När jag la ner LivingGreen kunde jag använda det bolaget när jag startade en ny verksamhet och vända det till en lönsam affär.
- Nätverket är a och o. Du måste ha bra människor runt dig som öppnar upp sina nätverk.
- Ska man teama ihop med någon annan ska man vara skruvad åt samma håll. De måste förstå din drivkraft.