Den digitala vågen fortsätter svepa över Sverige. För att fortsätta vara konkurrenskraftig gäller det att hänga med och försöka anpassa sig i bästa möjliga mån. Vi tog hjälp av Acandos digitala proffs, Fredrik Hoel, för att få veta vad som händer under nästa år.
10.Digitala tvillingar – En digital kopia av verkligheten där tester och laboration kan genomföras. Bostäder, fordon och den mänskliga kroppen är exempel på vad som tar en allt större plats hos stora bolag i olika branscher. Det kommer innebära att vi snabbare kan testa saker samt få fram nya innovationer och produkter snabbare och säkrare.
9. Digitala assistenter och användargränssnitt – Tiden när vi letar appar och trycker oss fram på skärmar är förbi. Datorer kommer prata med oss , förstå våra ansiktsuttryck och tonläge. Vi kommer inte märka att vi interagerar med våra produkter än mindre behöva lära oss hur system fungerar. I Sverige kommer vi exempelvis se flera företag bygga rösttjänster som integreras i telefoner och smarta högtalare som Google Home där du enkelt med rösten bokar bland annat taxi, resor och kulturupplevelser.
8. Digifysisk shopping – Kombinationen av näthandel och fysisk handel är en intressant fusion. Genom att integrera den digitala tekniken än mer i de fysiska butikerna kan man erbjuda moderna kundupplevelser där personliga, inspirerande och smidiga köpupplevelser står i fokus. De kommer innebära ett mer spännande fysiskt besök med exempelvis digitala speglar som ger förslag på kläder och logistiklösningar där du hämtar ut hela shoppingcentrets inköp på specifik plats eller får det du handlat hemleverat.
7. Autonoma Affärsmodeller – Nya digitala ekosystem gör det möjligt för företag att bli mer agila och mer automatiserade. När teknik blandas i snabb takt skapas förutsättningar för automatisering och kontrollerade av algoritmer, i allt större skala. Affärsprocesser, handel och kundkommunikation kan ske mer eller mindre utan inblandning av människor, och när även tillverkning och transporter blir autonoma kommer vi nära det helt automatiserade företaget. Ett bra exempel är Alibaba som under Singels day i år lyckades hantera 1 miljard ordrar under 24 timmar!!!
6. Digitala Banker – Teknikbolagen tar bankernas roll. Jättar som Google, Amazon och Facebook utökar sina serviceerbjudanden med finansiella produkter som är meningsfulla för sina kunder, såsom direktöverföringar i sociala kanaler. I Asien, särskilt i Kina, har det redan hänt med främst WeChatPay och Alipay. Yngre generationer ser inga problem i att ha sina pengar hos teknikbolag , vilket ofta beror detta på ett gott rykte hos dessa bolag som konsumenterna litar på. Det kommer ge oss nya betallösningar och i Sverige kommer säkerligen Swish monopolställning att utmanas.
5. Digitala bilar (och andra fordon) – Digitaliseringen förändrar vad en bil kan göra, hur vi konsumerar tjänster kopplade till bilar och hur vi äger – eller inte äger – våra bilar framöver. Möjligheterna utökas snabbt i takt med att bilarna blir mer intelligenta. I takt med att bilar blir självkörande i olika grad så kommer dessutom vår användning av bilen förändras, tillsammans med vår relation till bilarna och deras roll i samhället. Gränsen mellan privat och kollektiv transport kommer troligen att gradvis suddas ut. Även drönare med möjlighet att transportera människor börjar byggas mer storskaligt och även om det inte sker 2019 är det inte långt bort innan vi ser drönare i trafik. Under 2019 kommer vi kunna se nya leveransmodeller och tjänster kopplade mot våra nyare bilar.
4. Digitala smarta produkter – Tack vare billigare och mindre elektronik får teknik plats i princip överallt. Samtidigt blir mjukvaran som körs på enheterna mer kompetent och lättanvänd. Autonoma fordon, inomhusklimat, hushållsmaskiner, leksaker med mera blir alla intelligenta och skapar möjlighet för företag att leverera tjänster ovanpå fysiska produkter. I kombination med kraftfull intelligens i molnet, så får vi ett digitalt nervsystem av enheter. Här flyttar man intelligens från molnet till de lokala enheterna. Med 5G och ny teknik blir möjligheten att kommunicera mycket energisnål och vi kommer ha billiga sensorer som har batteritid upp till 10 år. Det kommer ge oss smarta städer och smarta sensorer som kan göra mer än att bara mäta olika saker. De skulle kunna ge oss exempelvis talande produkter som ber att bli tillbakaställda om det hamnat på fel plats, eller sensorer som gör egna beräkningar och styr andra funktioner.
3. Digitalt förtroende – Att bygga förtroende kan vara den avgörande faktorn för framgång i företagsledningen i framtiden. Tillitskonstruktioner flyttar från personliga relationer till digitala anslutningar och skapar en ny dynamisk miljö som kan leda till osäkerhet, rädsla och misstankar. Transparens mot både anställda och kunder är därför extremt viktigt för att bygga förtroende. Det kommer ge oss säkrare och tryggare produkter och de som satsar på kvalitet och lyckas bygga starka varumärken kommer ha stora fördelar. Det kommer läggas mycket energi under kommande år på att bygga säkra och trovärdiga tjänster som ska få oss konsumenter att känna oss trygga med den digitala leveransen.
2. Mänskligare AI – AI har återigen drabbats av dålig reklam på grund av rädslan för massarbetslöshet. Därför måste bolag se till att vi upplever AI som positivt och framhäva AI som ett underlättande komplement. Med ett mänskligt perspektiv utgår man i första hand från vad man vill åstadkomma för kunder, medborgare eller medarbetare och hur vi med AI kan hjälpa människor fatta bättre beslut, bli mer kreativa och minska informationsstressen. AI kommer bli som el, alla kommer ha det men kommer inte tänka på att den finns där och för företagen kommer det finnas färdigpaketerade lösningar att köpa för att förstärka egna produkter och tjänster.
1. En bättre värld – Samhällsfrågor och miljöfrågor blir allt viktigare för de flesta människor och särskilt för de yngre generationerna. Samtidigt har inte de flesta stora teknikbolag legat i framkant vad det gäller samhällsansvar och miljö. Nya produkter och tjänster kan designas från grunden för att vara ”goda” och på sätt skapa nya nischer där man kan konkurrera på andra faktorer än pris. Tekniken kommer främst fokusera på att skapa en bättre värld och sekundärt på att maximera lönsamheten. Det kommer komma allt fler tekniska lösningar under nästa år som bland annat kommer minska utsläpp, rena haven, minska matsvinn och skapa nytta som räddar världen.
Om Fredrik
I sin roll som trendspanare och kontortschef för Acandos kontor i Dalarna ingår att definiera begreppet digitalisering samt hjälpa och inspirera kunder att fokusera på att göra rätta saker mer än att göra saker helt rätt.
– Det handlar om att se samspelet mellan människa och teknik och prioritera rätt digitala lösningar för att öka kundnyttan, den interna effektiviteten och lönsamheten hos företag, det vill säga öka den digital mognadsgraden hos kunder.
Han berättar att science fiction har blivit science fact.
– Du kan göra det mesta med teknik. Nu handlar det om att få folk att använda tekniken för att skapa värden utifrån företagens olika förutsättningar och digitala mognad.