I takt med att samhället digitaliseras och automatiseras kommer allt fler säljare att försvinna. Då blir det ännu viktigare att alla på företaget har koll på grundstenarna. Vilket värde er produkt eller tjänst tillför och vilken målgrupp ni har. Då kan alla bli säljare.
Framtiden inom försäljning är digitalisering, automatisering och effektivisering.
– Allt fler säljare kommer att automatiseras bort, säger Patrik Nordkvist, som driver företaget Försäljningschefen. Själv är han redan där. Patriks blogg har över 20 000 följare i månaden och varje vecka skickar han nyhetsbrev till 10 000 prenumeranter. Men de får inte samma brev, han skickar ut nästan 400 olika varianter.
– Jag har automatiserat olika brev beroende på mottagarens intresse. Att ha koll på sin målgrupp är en av de viktigaste faktorerna inom försäljning. Mina tjänster säljer sig inte själva, men tack vare att jag jobbar på det här sättet får jag in många leads som redan känner mig. Jobbar man med automatisering kommer antalet kalla samtal man behöver ringa att minska. Och kalla samtal är dyrt.
Gör alla till säljare
När fler och fler säljare försvinner blir det allt viktigare att alla på företaget säljer.
– Företagare hakar ofta upp sig på att de inte är säljare. Man behöver inte vara säljare för att vara säljande.
För att det ska fungera är det viktigt att personalen verkligen förstår vad de säljer och till vem.
Hitta din grej
Du behöver inte vara extrovert för att sälja. Patrik berättar att han själv inte är så förtjust i nätverksmingel.
– På middagar leker jag hellre med barnen för att slippa kallprata, det är inte min grej.
Det finns flera sätt att sälja, vad är du bra på? Vad känner du dig bekväm med?
– Vissa är bra på att ringa, andra på att mingla eller vara aktiv på LinkedIn. Var finns dina kunder och vad är du bra på? Det viktiga är att matcha det.
Då är halva jobbet gjort
Vad du än säljer måste du väcka en insikt hos kunderna att det är din produkt eller tjänst de behöver.
– Som nystartad är man kär i sin produkt, men den är helt ointressant. Det som är intressant är vilket värde den ger kunden.
Det första grundrådet Patrik skulle ge är att ta reda på vem som är din kund.
– På den frågan svarar många alla, det funkar inte, man måste hitta en tydlig målgrupp som har ett behov av din produkt eller tjänst.
Nästa misstag är att inte lyssna på sin kund.
– Fokus läggs på att sälja in produkten, men kunden förstår inte vad de ska ha den till. Tar du till dig dessa två saker har du kommit halvvägs.
Ställ frågan
Hur bra du än är på att prata om din produkt måste du tillslut fråga om kunden vill köpa.
– Du måste leda processen. Väldigt sällan händer det att kunder säger att de vill köpa. Det finns en övertro på att när du väl har berättat så kommer kunder att köpa.
Problemet är att många är rädda för att få ett nej och undviker därför såna situationer.
– Var inställd på att få fler nej än ja. Det går inte att vänta på att kunder ska ringa dig, det gör de inte.
Underlätta beslutet
Trots att det är solklart för dig vad du säljer är det inte alltid det för kunden.
– Underlätta beslutet genom att ge förslag på vad de kan köpa. Då blir det enklare att både köpa och sälja. Paketera dina erbjudanden så att kunden förstår vad du erbjuder. Generellt är tjänstebolag dåliga på det.
Få in nya kunder
Ett vanligt misstag när man ska få in nya kunder är att lägga sig på ett för lågt pris. Ligger man lågt från början är det svårt att senare höja.
– Börja med att sälja in en instegsprodukt, som är enkel att förstå och köpa. I mitt fall är det enklare att sälja in en föreläsning än en lång utbildning. När de väl bokat föreläsningen är det enklare att sedan sälja in dyrare tjänster.
Även om instegsprodukten inte är din dyraste kan den ändå vara lönsam.
Får du många nej?
Hamnar du ofta i prisdiskussioner och får många nej behöver det inte alltid betyda att priset är för högt.
– Det kan handla om att du inte fått fram vad värdet av din produkt är eller att du försöker sälja till fel målgrupp. Ofta är det bättre att höja värdet än att sänka priset. Pris är bara en faktor, det är många fler saker som påverkar vid ett köp.
Ny på marknaden?
Ska du precis lansera en produkt eller tjänst är det viktigt att så snabbt som möjligt komma ut och prata med potentiella kunder.
– Ju mer du säljer desto mer information får du om kundens problembild. Lyssna på dem och kolla av om ditt koncept löser kundens problem. Försök inte att övertyga dem om att din lösning är rätt, försök istället att utveckla tillsammans med kunden.
Som att springa ett maratonlopp
Patrik träffar på många företagare som tänker att i dag ska jag sälja. Det funkar inte, man måste sälja hela tiden.
– Försäljning är som att springa ett maratonlopp. Det måste pågå hela tiden.
Ett vanligt misstag är att släppa försäljningen när man har mycket att göra.
– Jag säljer varje dag, trots att jag är helt uppbokad med annat. Många glömmer bort det, speciellt företag som säljer tjänster. Plötsligt står man där en dag och det är tomt i almanackan.
Han tipsar om att göra någonting försäljningsrelaterade varje dag.
– Tänk både på hur du kan få in en ny kund och hur du kan få en befintlig kund att köpa mer. Alltid när jag träffar befintliga kunder har jag en tanke om hur vi kan gå vidare.