Monday, January 13, 2025
Html code here! Replace this with any non empty raw html code and that's it.

Utvalt:

5 tips för att förenkla företagets ekonomi 

Är du ekonomiansvarig och trött på att jaga kvitton...

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...
HemEntreprenörskapEn push ut i...

En push ut i världen

Sverige är en liten marknad, här bor endast 0,14 procent av världens befolkning. Resan att ta företaget utanför landets gränser är en lång process, oftast tar det två år innan första affären. Acceleratorn Go Global hjälper hungriga företag att etablera sig på nya marknader. På ett halvår.   

Aktiviteten på Grönborg i Sundsvall är hög. Det är sista dagen i den intensiva startveckan i acceleratorprogrammet Go Global. Om en timme ska de fyra utvalda företagen presentera sina mål, strategier och en handlingsplan för Matts Nyman, ansvarig för all rådgivning på inkubatorn Bizmaker och även ansvarig för programmet.

– På såna här globaliseringsprojekt kopplar vi på alla muskler. Företagen som är med i programmet ska göra en tvåårig resa på ett halvår. De har varsin rådgivare med på resan och tillgång till upphandlade kommersialiseringsexperter.

Matts berättar att startveckan går ut på att sätta mål, söka information om prioriterade marknader och göra en handlingsplan för hur de ska nå sina mål.

– Ska man gå mot en internationell marknad krävs en oerhörd förberedelse. Vad finns för lagar, regler, kultur och affärsseder i landet? Krävs det tillstånd?

Målen handlar inte om jätteaffärer utan kan gå ut på att de ska ha skickat första internationella fakturan, skrivit tre kundavtal eller två grossistavtal.

– Vi värderar inte resultaten i pengar, företagen är inte klara om sex månader. Det här är bara en början.

För Bizmaker, liksom de flesta andra inkubatorer, är målet att gå utomlands med sina kunder.

– Sverige är en ofantligt liten marknad. Vi brukar fråga våra kunder varför de ska vända sig till 0,14 procent av marknaden och inte de övriga 99,86 procenten. För många företagare är det läskigt att börja sälja utomlands. Ta Kina som exempel, där är företagen rädda för att bli kopierade, men det är ju en oerhört stor marknad man i så fall missar.

I valet av vilken marknad som skulle vara lönsam att gå in på krävs ett gediget förarbete. Just nu händer även mycket i världen, det gäller att hänga med.

– Ta England som exempel, nu med Brexit. När de var med i Eu gällde frihandelsreglerna, nu vet de inte själva hur de ska hantera import. Där råder en stor osäkerhet.

För att få vara med i Go Global finns tre krav. Produkten ska vara lanserad, företagen ska ha råd att göra en internationalisering och de ska vara beredda att lägga ned tid, periodvis dygnet runt.

– Vi bekostar ingenting förutom tiden vår personal lägger ned. Vi har inga trollspön, utan tillhandahåller verktygen för att de ska lyckas. Vi följer dem hela vägen för att se till att de inte missar någonting. De har en spännande resa framför sig, men det krävs verkligen hårt arbete.

Matts tipsar

En av de viktigaste sakerna för att lyckas med en utlandssatsning är att fokusera på färre saker. Det går inte att vara spretig. Fokusera på en, två eller tre marknader och en, två eller tre kunder.

Ha respekt för de regulatoriska kraven och de kulturella skillnaderna. I andra länder funkar det inte som i Sverige. Lagstiftningen är annorlunda, man måste veta vad man ger sig in på.

Var väl förberedd på att det kostar både tid och pengar. Jobba med din budget, för att slippa hamna i en sits där satsningen dränerar hela kapitalet. Annars är det ingen rocket science, bara hårt arbete.

Årets satsande företagare

Vi passade på att ta ett snack med årets fyra satsande företag i acceleratorprogrammet Go Global för att höra hur de ser på sina kommande resor.

Strong Innovation

Syskonen Eva Magnusson och Anders Magnusson från Ånge utvecklar och tillverkar värmande produkter som hjälper sjukvårdspersonal att hålla patienter vid liv.

– Det känns rätt för oss att satsa utomlands nu. Företagen som är med, vi lär oss av varandra och hela Bizmaker bryr sig och står bakom oss. Vi har kommit långt i planeringen, nu blir det konkret. Nu tittar vi på budgeten för att se hur mycket muskler vi har. Man måste ju rätta munnen efter matsäcken, säger Eva.

Crystal Code

Arne Gustin har utvecklat Crystal Alarm, ett personlarm i mobilen för att personal ska känna trygghet i utsatta lägen, exempelvis vid ensamarbete. I Sverige har han kunder som SJ och SVT.

– Produkt, check. Mitt problem nu är hur kunderna ska handla produkten. Jag har fått tio stora kunder i Sverige och vill utvecklas internationellt. Jag är redo att påbörja resan i ett större perspektiv. Det kan bli allt från fiasko till hur stort som helst.

Marknaden för Arnes produkt är enorm, nu gäller det att hitta de rätta kanalerna.

– Mina mål är att delta på en internationell mässa, ha identifierat återförsäljare och genomföra en internationell affär. Fixar jag det är jag riktigt nöjd.

Anton Frans

Peter Antonsson startade företag för att utmana solglasögonbranschen.

– Det är en fyrkantig bransch där det nästan råder oligopol på marknaden.

När man köper ett par solglasögon med märket Anton Frans kommer en del av priset gå till ett välgörande ändamål, som kunden själv väljer.

– Alla har någonting i sin närmiljö, som Cancer eller Alzheimers. Jag vill inspirera till en annan typ av konsumtion, liksom ekologiska val av livsmedel. Konsumtionen kan bli mer medveten och jag vill vara en del av samhällsutvecklingen.

Initialt kommer Peter att vända sig till tullfria marknader dit han kan skicka produkter inom två dagar.

– Marknader där kopplingen till välgörenhet finns.

Runa of Sweden

Sanna Grannas har länge jobbat i skjorta och tyckte att det saknades ett sätt att uttrycka sig på. Därför tog hon fram utbytbara knappöverdrag, som ger skjortbäraren en möjlighet att visa sin personlighet.

– Tanken med Runa of Sweden, med byline make your mark, är att personen som använder produkterna med hjälp av gammal symbolisk historik kan berätta något om sig själv.

Sanna driver sitt bolag själv, men hoppas att i slutet av Go Global-resan kunna knyta till sig flera personer i företaget. Människor som brinner för samma sak som henne.

– Att få mentorer och rådgivare som jobbar med mig för att nå så stora resultat som möjligt, det kan man inte tacka nej till.  Målet är att nå utanför Sveriges gränser, långsiktiga målet är att nå Japan och Kina. Egentligen vill jag dit direkt, jag har fått respons därifrån, men jag måste stärka teamet först.

- A word from our sponsors -

Most Popular

Föregående artikel
Nästa artikel

More from Author

5 tips för att förenkla företagets ekonomi 

Är du ekonomiansvarig och trött på att jaga kvitton och dessutom...

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin app Hummy,...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...
X
X