Thursday, January 16, 2025
Html code here! Replace this with any non empty raw html code and that's it.

Utvalt:

5 tips för att förenkla företagets ekonomi 

Är du ekonomiansvarig och trött på att jaga kvitton...

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...
HemEntreprenörskapNästa stora trend: socialt...

Nästa stora trend: socialt företagande

När en affärsidé handlar om att skapa samhällsnytta snarare än bara ekonomisk vinst, kallas det för socialt företagande. Det är en trend som växer globalt som en reaktion på överkonsumtion och resursslöseri. Nu storsatsar Göteborg för att fler sociala företag ska kunna utvecklas.

År 2017 kan bli året då socialt företagande slår igenom på bred front i Göteborg. Business Region Göteborg lägger nu in en högre växel och drar i gång fyra så kallade acceleratorer. Totalt 48 sociala företagsidéer ska få chans att utvecklas och växa.

– Den här satsningen är något utöver det vanliga, där staden nu går in för att stötta affärsutvecklingen i sociala företag på nya sätt, säger Susanne Robertsson, som är gruppchef för socialt företagande på Business Region Göteborg.

Acceleratorerna startar till hösten och sista ansökningsdag är den 15 juni.

– Vår satsning riktar sig till företag och organisationer som drivs av en vilja att göra samhällsnytta snarare än ekonomisk vinst. Som ser företagandet som ett sätt att förändra samhället, säger projektledare Maria Lundin.

Goda förutsättningar
Socialt företagande har just nu alla förutsättningar att ta fart. Efterfrågan är stor på tjänster och produkter som leder till ett mer hållbart samhälle vad gäller ekonomi, miljö och sociala frågor. Och intresset att starta och driva företag blir allt större, samtidigt som det också blir mycket enklare, säger Bert-Ola Bergstrand, som forskar på hållbart företagande.

– Vi är inne i en period där intresse övergår i handling. Dessutom innebär digitaliseringen att det är enklare att bygga affärsmodeller och marknadsföra sina idéer. Numera är det ju också så mycket lättare att koppla samman idéer och passioner, finna gemensamma nämnare och skapa värde, säger han.

Han har under 16 år sett ekosystemet kring hållbara företagsidéer växa fram i Göteborg. Även om någon ordentlig socialt företagande-boom inte ägt rum ännu, bubblar det av initiativ och samtal, menar han.

– Jämfört med resten av Sverige ligger Göteborg långt framme vad gäller support, tack vare många initiativ från såväl politiker som engagerade människor i civilsamhället. På både Chalmers och universitetet är medvetenheten hög, här finns grupperingar som Kollaborativ Ekonomi och initiativ som Greenhack Göteborg, och arenor som Pecha Kucha och TedX där frågan lyfts och diskussioner förs.

Men problemet här, liksom i andra städer och andra branscher, är att det är tufft att vara entreprenör, konstaterar Bert-Ola Bergstrand. Där kan Business Region Göteborgs acceleratorer vara till god hjälp.
– Att labba, testa och lära av varandra inom socialt företagande är helt i linje med internationella trender. Teknologi och samverkan är lösningen. Det säger ju sig självt att det är bättre att bolla idéer med andra och dela kunskap än att få en liten summa pengar och sitta på egen hand och jobba med sin företagsidé, säger han.

Acceleratorerna ökar farten
Göteborgs Stad har ända sedan 2010 fokuserat lite extra på det som kallas social ekonomi. Då startades Idékom, ett samverkansråd som tog fram en kommunal handlingsplan. Business Region Göteborg fick efter det i uppdrag att stötta sociala företagsidéer med bl a utveckling, utbildning och finansieringsmodeller.

Totalt har ungefär 40 företag fått så kallade utlysningspengar och konsultcheckar på mellan 50 000 och 250 000 kronor för att utveckla socialt företagande. I höstas genomfördes också en pilot-accelerator med gott resultat. Det är med erfarenheterna från den som de fyra nya acceleratorerna nu drar i gång. Varje accelerator har plats för tolv deltagare och innebär 60 timmars affärsutveckling, idéarbete, seminarier, workshops och rådgivning under två månaders tid.

– Det är kostnadsfritt, men tidskrävande, säger Maria Lundin. Vi förväntar oss mycket av dem som deltar – men de får också mycket tillbaka.

De som deltar och går klart utbildningen får möjlighet att söka en utvecklingscheck på upp till 100 000 kr för att utveckla sin idé vidare.

Flera syften
Satsningen på acceleratorer har flera syften. Främst det uppenbara: att på längre sikt skapa ett bättre samhälle.

– Kanske att idéerna som växer fram skapar bättre livsvillkor för äldre, förhindrar utanförskap och mobbning i skolan, utvecklar mer hållbara transportlösningar och skapar jobb för dem som står utanför arbetsmarknaden, säger Maria Lundin.

– Men vi vill också synliggöra och stärka den här sektorn och visa att näringslivet kan vara en del av en hållbar lösning, menar Susanne Robertsson.

Det handlar också om att öka det ekonomiska kunnandet i företagandet.

– Traditionellt sett är många av initiativen inom socialt företagande bidragsberoende på ett eller annat sätt, men vi tror att rätt stöd och utveckling kan bidra till mer ekonomiskt hållbart företagande, säger Susanne Robertsson.

Finansiering behövs
För just ekonomin är en utmaning för sociala företag och det kan vara svårt att få banklån. Därför har staden gått in med fem miljoner kronor i Mikrofonden Väst, som ställer ut garantier för banklån.

– Generellt är det svårt för till exempel en förening som driver ett föräldrakooperativ att få ett banklån utan att medlemmarna tar en personlig risk. Vi avlastar och tar risken för dem, säger Jan Svensson, verksamhetsansvarig på Mikrofonden Väst, och konstaterar att det gått bra:
– Under åtta år har vi ställt ut 48 garantier och bara förlorat två procent av vårt kapital. Det är ett bevis på att det är hållbara case! Jag tror att det handlar om att människorna som engagerar sig i sociala idéer är ansvarsfulla, de har ett högre syfte och vill inte bara roffa åt sig. De tänker på barnen, samhället, framtiden, och då sköter man sig.

Affärsidéer som gör skillnad
Jan Svensson arbetar också som affärsutvecklare och rådgivare på Coompanion, som är en av de större rådgivningsorganisationerna i Göteborg, finansierad av bland andra Business Region Göteborg. Coompanion stöttar mellan 60 och 80 företag årligen och är dessutom en samarbetspartner i acceleratorprojektet. Han är övertygad om att satsningen kommer att förändra Göteborg till det bättre.

– Göteborg är som San Francisco, vi är hipsterstaden med fräcka idéer och hjärta. Men det behövs mer kompetens kring att skapa ekonomisk hållbarhet och släppa bidragstänket. Det kommer att göra stor skillnad och skapa affärsidéer som håller.

Faktaruta:

Varsågoda är en social accelerator dit du kan söka som är samhällsentreprenör och har en idé som kan lösa en samhällsutmaning i Göteborgs Stad. Hösten 2017 kan du som driver förening, kooperativ, stiftelse och aktiebolag med samhällsnytta i fokus få möjlighet att utveckla din bästa samhällsfrämjande idé.

Ansök senast den 15 juni eller 15 september 2017.

Vill du veta mer om affärsutvecklingsprogrammet Varsågoda Accelerator för sociala företag i Göteborg? Välkommen att läsa mer här>>

Länk: https://www.businessregiongoteborg.se/sv/starta-foretag/socialt-foretagande/varsagoda-en-accelerator-sociala-foretag-i-goteborg

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

5 tips för att förenkla företagets ekonomi 

Är du ekonomiansvarig och trött på att jaga kvitton och dessutom...

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin app Hummy,...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...
X
X