E-handeln fortsätter att slå nya rekord. I år förväntas omsättningen för den totala e-handelsmarknaden överstiga 100 miljarder kronor. E-handelsstrategen Jennifer Schönknecht ger sina bästa tips till dig som vill haka på trenden eller förbättra redan befintlig verksamhet.
Fösta steget mot att lansera en webbshop är att fundera över vad du ska sälja. E-handelsstrategen Jennifer Schönknecht berättar att det är främst är tre saker att tänka på. Att välja ett produktområde du brinner för, har bra marginaler och att nischa in dig.
– Genom att välja produkter du har kunskap om och passion för kan du lättare identifiera dig med målgruppen, vilket underlättar för det kommande marknadsföringsarbetet. Då blir det även lättare och roligare att arbeta med din e-handelsbutik ifall det går tufft i början.
Hitta produkter med bra vinstmarginal och gör en budget där du kalkylerar med både uppskattad försäljning och alla tänkbara kostnader. Fråga dig hur mycket försäljning som krävs för att du ska gå med vinst.
– Det är bättre att nischa sig inom ett produktområde än att sälja allt möjligt. Speciellt om du verkar i en liten verksamhet utan stor startbudget. Ju mer du nischar dig desto snävare målgrupp – och därmed mindre konkurrens gällande marknadsföring.
När du valt produktområde är det bättre att testa för att se om du säljer något innan du skaffar dig ett stort lager.
– Beställ hem några prover och testa att sälja dessa på exempelvis Tradera. Då får du en bra bild av konkurrenssituationen samt om priset och produktpresentationen du har tänkt dig fungerar ut mot kund.
Val av system och hosting
Ett av de viktigaste kriterierna när du väljer teknik för e-handelssystem och tillhörande webbhosting är att din webbshop måste ladda snabbt. Detta ökar både konverteringen och din ranking på Google. Om din sajt kan ladda på 3-5 sekunder ligger du bra till. Hör med tilltänkta hostingleverantör om vad de har för teknik för att din valda e-handelslösning ska ladda snabbt. Be om referenser på webbshoppar som ligger på deras servrar och testa själv hur snabbt de laddar. Läs även tips på hur du får ner din laddingshastighet, bland annat genom att komprimera bilder och ta bort onödiga script och plugins
Innan du väljer e-handelslösning bör du lista ner dina viktigaste kriterier för vad din butik behöver.
– Tänk igenom kundens köpprocess och skriv ned den, då får du med alla funktioner du önskar. Vill du till exempel visa liknande produkter på produktsidan? Visa både storlek och vikt? Vilka betalningsmetoder vill du ha?
Det finns en hel uppsjö av system att välja för drift av e-handel. Som mindre butik med liten omsättning väljer man ofta mellan följande alternativ: En standardiserad e-handelslösning, som du hyr per månad. De kostar från någon hundralapp till flera tusenlappar per månad. Du behöver inte så mycket tekniskt kunnande och både betalningslösningar, support och marknadsföringsmoduler kan ingå. Några exempel är Shopify, Texttalk och Starweb.
Det andra alternativet är en open source-lösning, där du väljer ett gratisverktyg.
– Även om systemet är gratis krävs det mer resurser i början. Efter att installationen är färdig blir det en billigare månadskostnad, då man främst betalar för webbhostingen samt användningen av externa system som betalningslösningar.
Några exempel är WooCommerce, som är ett plugin till WordPress, Prestashop, Open Cart samt Magento.
Lansera i smyg.
Börja inte med dina marknadsföringsinsatser samma dag du lanserar din butik. Testa sajten först – helst med människor som representerar sajtens målgrupp. Då kan du rätta till eventuella fel.
– Det finns företag som specialiserar sig på användartester, annars kan du göra det billigt genom att be vänner och bekanta att testa din sajt.
Dock är det viktigt att du ger dina testare konkreta uppmaningar om vad de ska titta på och därefter komma med en detaljerad återkoppling. Gärna med skärmdumpar och exakta beskrivningar av vad de anser vara konstigt eller vad de saknar.
När du har testat webbshoppen och även gjort flera testorders, är det dags att börja marknadsföra butiken.
– Jag rekommenderar att ha Google som ditt första fokus i marknadsföringen, då de flesta använder denna sökmotor för att hitta dig. Här är det önskvärt att så fort som möjligt hamna högt uppe i Googles sökningar på dina två, tre viktigaste sökord.
För att bli hittad på Google brukar man tala om begreppen SEO och SEM.
Ekelt förklarat är SEO Sökordsoptimering, det vill säga hur du ska hamna högt upp i den organiska rankingen.
Med SEM menas sponsrade länkar, Google Adwords, vilket är de små annonserna som visas överst i alla Google-sökningar.
– Det lönar sig att lägga tid på att sätta dig in i reglerna för hur du rankas högt på Google. Om du inte själv kan optimera din sajt eller köpa sponsrade länkar blir du åtminstone en bättre beställare ifall du ska köpa in hjälp för detta.
Sociala medier och nyhetsbrev
Efter att du har uppfyllt grundkriterierna för att bli hittad på Google kan du börja arbetet med sociala medier. Vilken kanal du ska välja beror främst på var din målgrupp finns samt hur mediet fungerar i samband med dina produkter.
– Ditt främsta fokus i sociala medier ska vara att engagera din målgrupp. Ditt budskap ska ge värde och vara både informativt och underhållande. Välj ut din viktigaste sociala mediekanal och var aktiv istället för att vara med i alla sociala medier som finns. Du bör vara snabb i att svara på dina kunders frågor och komma med uppdateringar ofta.
En viktig kanal är regelbundet prata med din målgrupp via nyhetsbrev. Här har du ett utmärkt tillfälle att engagera dina kunder, då de antingen genom ett tidigare köp eller att ha anmält sig till ditt nyhetsbrev har visat intresse för just dina produkter.
– Ett effektivt nyhetsbrev innehåller en mix av både bra och för kunden värdefullt innehåll, samt lite kampanjer då och då. Ett tips för att få fler att anmäla sig till ditt nyhetsbrev är att synligt visa att du bjuder på något gratis på din sajt, som de får i tack-mailet efter anmälan.
Skapa en plan för hur ofta du ska skicka ditt nyhetsbrev. Det finns inga givna regler för hur ofta du ska skicka, detta måste du testa dig fram till. Börja med att abonnera på konkurrenters nyhetsbrev och notera vad du anser vara bra eller dåligt.
För att få uppmärksamhet för din e-handel och minska tröskeln för köp rekommenderar Jennifer att ha regelbundna kampanjer. Du kan ha kampanjer synliga för alla på din sajt, eller bara i nyhetsbrev och sociala medier, som länkar till speciella erbjudanden eller visar rabattkoder.
– En kampanj är ofta en rabatt, men kan även innebära att kunderna får med något extra i köpet eller fri frakt. Följ med i konkurrenternas marknadsföring. Då lär du dig deras mönster för kampanjer och kan ha detta i åtanke när du skapar dina egna kampanjer.
Nå genom bruset
För att nå igenom bruset och locka kunder att gilla och återkomma till din sajt är det numera väldigt viktigt att skapa bra och engagerande innehåll. Både genom produktpresentationer och egen blogg, men även innehåll på externa kanaler som länkar in till din butik.
– Dela med dig av värdefull information med viss regelbundenhet, för att dina kunder ska vara uppdaterade inom området. Försök inte att tillfredsställa alla i din målgrupp samtidigt. Låt varje artikel handla om ett specifikt ämnesområde som någon kundgrupp kan vara intresserad av. Dela även med dig av länkar till andra sajter.
Svara på kundernas frågor så fort som möjligt. Erbjud om möjligt en chat-funktion, för att både ge och få direkt feedback. Om flera kunder ställer samma fråga, gör ett eget blogginlägg eller en video.
I takt med en växande konkurrens i princip alla branscher, blir det allt viktigare att din e-handel är anpassad till kundernas önskemål – under hela köpprocessen.
– Större företag kan lägga mer resurser på att analysera kundernas beteende och anpassa både köpprocessen och marknadsföringen till speciella kundgrupper. Som mindre e-handlare med en begränsad budget gäller det att göra vad man kan för att optimera både upplevelsen av varumärket och köpupplevelsen till målgruppen.
Jennifer tipsar om att vara lyhörd för kundernas önskemål, via snabb och tillgänglig kundtjänst. Erbjud de betalningslösningar och fraktsätt som kunden föredrar och ge dem helst valmöjligheter mellan flera alternativ.
Optimera, optimera, optimera!
Så fort sajten har gått live bör du jobba med att förbättra konverteringen. Detta ska du sedan fortsätta med regelbundet.
– Många lanserar en webbshop och tror att man kan lämna sidan och bara kan fokusera sig på att driva shoppen och marknadsföra den. Det är helt fel tänkt. E-handelsbranschen förändrar sig hela tiden och du måste följa med i vad konkurrenterna gör och hur du själv kan förbättra din sajt. Det kan bli avgörande för om dina affärer går ihop eller om du måste stänga ner. När du testar nya saker är det väldigt viktigt att mäta det du gör.
För att kunna optimera din webbshop bör du innan lanseringen installera ett webbanalysverktyg så att du kan följa hur besökarna navigerar över sajten samt veta var de kommer ifrån. Ett vanligt verktyg är Google Analytics, som är gratis och ger mycket användbar data.
Det du bör tänka på i förbättringsarbetet är att se över designen av sidan. Är det balans mellan bilder och text? Är köpknapparna synliga? Är flödet logiskt? Se över allt textinnehåll, är det anpassad till vad målgruppen söker? Finns det några möjligheter till merförsäljning?
Om Jennifer
Jennifer Schönknecht är E-handelsstrateg och driver företaget Hej Online. Som e-handelsstrateg hjälper hon företagare med att definiera och optimera deras e-handel bland annat gällande riktning, upplevelse och funktionalitet. De får hjälp med hur de ska kunna öka omsättningen, hur de driver trafik till sin sida samt hur de skriver bra innehåll som är säljande.