Vi kastar loss från Strandvägen och glider fram genom Djurgårdsviken. Båtlimousinen är liten, nästan nätt, klädseln består av vit läder och båten drivs av el. Det är tyst. Stilla. På ena sidan av viken stoltserar ambassader från världens alla hörn. På andra sidan breder Djurgårdens grönområden ut sig. Vi fäller upp våra laptops. I dag fungerar båten som vårt kontor.
I ett samhälle där vi använder våra lokaler 33 procent av dygnets alla timmar står de till största del tomma, och risken finns att allt fler lokaler kommer att gapa tomma i takt med att e-handeln breder ut sig. Samtidigt lever vi i ett kallt land där lokalytorna likväl måste värmas upp, oavsett om de används eller står tomma. Och vi lever i ett land där arbetsmarknaden i större utsträckning består av fåmansbolag och ensamma konsulter som varje dag tar sina laptops till kaféer och hotellobbys.
Rikard Hegelund kallar den här kontorslösa skaran för urbana nomader, och det är bland annat dessa nomader som Rikard och hans medgrundare vill nå ut till. Tillsammans med fyra medgrundare har han startat sajten Workaround där man kan hyra tillfällig kontorsplats. Sajten tar avstamp i en slags fastighetsfilosofi där en båt kan vara så mycket mer än en båt, där en bostad kan förvandlas till ett kontor och där en teater kan agera konferenslokal. Och det är tack vare den filosofin som vår kontorsplats för dagen är båtlimousinen som tyst glider förbi restaurangen Villa Godthem. Bokningen gjordes genom sajten Workaround, där Jeppe Larsen från Ekocharter har en annons med just den här båtlimosinen.
Tanken är att sajten ska fungera på ett liknande sätt som andra ”sharing communities”, där Airbnb kanske är det främsta exemplet. Men istället för att privatpersoner hyr ut sina hem till besökare fokuserar Workaround på arbetsplatser och konferenslokaler. Sajten blir en samlingsplats för dig som behöver någonstans att jobba i ett par timmar eller några dagar. Här kan du hyra en stol vid ett kontorshotell, ett konferensrum på en inkubator för startups eller en villa i Saltsjöbaden. Filosofin är att lokaler kan omvandlas till vad som helst, att allt kan fungera som ett tillfälligt kontor, att den flexibla arbetsplatsen för den utbredda skaran av urbana nomader inte längre behöver begränsas till offentliga miljöer och att företag inte ska behöva teckna femåriga hyreskontrakt.
– Det är en stor grupp av konsulter som har olika lokalbehov. Vi vill erbjuda något som är enkelt och smidigt, både för enskilda individer och för olika typer av mötesbokningar, säger Rikard Hegelund.
Innan vi hamnade här på båten satt vi i SUP46:s lokaler på Regeringsgatan i centrala Stockholm. Där pratade de flesta engelska med varandra. Miljön är verkligen internationell då de tar in startups som fokuserar på IT-innovationer, spel och smarta appar. Där satt vi, i konferensrummet, uppehållsrummet och köket. Uppehållsrummet är kanske inte världens lugnaste plats, men sofforna vid fönstret ger lite mer arbetsro och komfort. Samtidigt är det här en perfekt plats om man vill skapa kontakter och träffa nya, lite yngre entreprenörer.
Den som bara vill fokusera på att skriva eller läsa dokument kanske gör rätt i att slå sig ner på ett av de större hotellen som med tiden har blivit allt mer generösa med arbetsplatser. Det som förr ansågs vara snyltande är nu utbrett och ofta en del av en indirekt marknadsföringsstrategi. Innan vi gav oss ut på den här dagen, innan vi hamnade på SUP46:s lokaler på Regeringsgatan, passade vi på att ta en kopp kaffe och arbeta lite på Scandic Grand Central i Stockholm. Här är det ganska tyst vid arbetsstationen i mässing. Till skillnad från båten eller entreprenörsmeckat på Regeringsgatan finns här mycket godsaker att äta och dricka, men det kostar ju en slant. Även på SUP46 kan man faktiskt sno åt sig lite kaffe från en termos och det funkar också att värma maten i mikrovågsugnen.
Det är inte bara hotellen som tar fasta på de frilansande konsulterna, som blir allt fler i takt med att företag outsourcar arbetsuppgifter till mindre organisationer utanför de egna väggarna. Den växande gruppen av stadsnomader är kanske orsaken till att det har hänt någonting med det som tidigare statiskt kallades för kontorshotell. Allt fler ställen fokuserar på coworking och nischar in sig på enskilda sektorer. Om SUP46 fokuserar på IT så fokuserar till exempel Impact Hub på företagare som på något sätt vill påverka samhället till det bättre. Kontorshotell erbjuder även i allt högre utsträckning flexibla lösningar för sina medlemmar, beroende på om man vill ha tillgång till en växeltelefonist, ha någon som hanterar posten och kanske då och då även använda ett mötesrum.
När ett företag eller en privatperson lägger upp en annons på Workaround granskar någon från sidan först lokalen, och det finns riktlinjer för hur en annons och ett erbjudande ska se ut.
– De flesta annonsörer och användare är vana med peer-to peer. Just nu är en betaversion ute, men det kommer snart en framarbetad version, förklarar Rikard Hegelund.
Alla fem grundare har andra jobb vid sidan av. Rikard Hegelund som ryckt ut i dag är till vardags managementkonsult på Capgemini, med ett förflutet på Connecta. Just nu väntar ett arbete där de ska tala med investerare och ytterligare några affärsänglar som är intresserade av branschen och hela miljötänket.
– Målet är att skapa en annorlunda marknad för arbetsplatser, säger Rikard Hegelund. Det är så många som sitter i icke-funktionella lokaler. På sikt ska det finnas möjlighet att jobba där man trivs. Det blir en ny typ av community där man inte behöver sitta på ett företag utan kan arbeta med människor som sysslar med samma sak som en själv. En grafiker kan till exempel sitta med andra grafiker.
I framtiden är tanken att man ska kunna prenumerera på tjänsten, likt ett gymkort där man betalar en avgift varje månad. Först ut är Stockholm, sedan ska tjänsten ska växa till andra städer och bli skalbar. Och kanske ska man också kunna differentiera prisbilden lite, precis som inom hotellnäringen, där vissa tider eller veckodagar har ett lägre pris.
– Så som det ser ut i dag kostar ett rum alltid en viss summa. Samtidigt står många lokaler tomma på måndagar. Värdet är inte detsamma och därför borde vi kunna erbjuda rabatt på måndagar, säger Rikard Hegelund.
Målet för 2015 är att få in 1 000 bokningar, och Workaround har redan kommit en bit på vägen. Workaround-gänget lever dessutom som de lär, och i regel sitter de ute hos någon av annonsörerna från hemsidan, snarare än på ett kontor. Att lansera sajten samtidigt som de har jobbat heltid har dock inneburit en hel del arbete, inte minst då deras vanliga jobb sträcker sig en bra bit över 40-timmarsveckan.
– Under hösten knackade vi kod. Det var rätt kul, men man fick vara beredd att offra andra saker. Det här är ett entusiasmdrivet företag, avslutar Rikard Hegelund.
MEDGRUNDARNA AV WORKAROUND
Rikard Hegelund, CEO – Koncept och projektledning. Andreas Broryd, CMO – Marknad. Carl Emmoth, CTO – Teknik och kod.
Alex Kerber, Creative Technologist – Design/UX. Rebecka Carlsson, Visionär och ambassadör.