När Jens Nilsson grundade Offerta för åtta år sedan var målet att det skulle bli marknadsplatsen där man enklare och tryggare köper sina tjänster. I dag får anslutna företag tillgång till 75?000 uppdragsförfrågningar per år från kunder som behöver deras tjänster här och nu.
I början på 2000-talet åkte Jens Nilsson till Auckland som utbytesstudent. I och med att man inte är berättigad studiebidrag fick han hitta andra sätt att försörja sig på.
– På campus hade de personer som satt i aulan och tog emot samtal från företag som ringde in uppdrag. De skrev ut tickets och satte upp på stora boards under olika kategorier. Där tog jag alla möjliga extraarbeten.
Inspirerad åkte han hem och slutförde sina studier. Samtidigt började han fnula på att digitalisera idén, först ut var en idé kallad Quickjob.
– Tanken var att studenter med ledig tid skulle matchas med arbetsgivare som behövde hjälp via en digital kalender.
Ganska snabbt blev det uppenbart att det dels behövs väldiga volymer och dels att det då skulle vara svårare att hålla koll på att den som skulle utföra uppdragen gjorde det på ett tillfredsställande sätt.
– Då gick vi över till att bara kontrollerbara firmor med ett organisationsnummer skulle kunna ta uppdragen.
I samma process föddes namnet Offerta.se av en av Jens medgrundare, Mattias Blomqvist. För att finansiera satsningen lånade han 300?000 kronor av sin mormor. Även några nära vänner gick in med kapital direkt i starten och så var de igång.
– Vi skulle bli en stor, schysst och rättvis marknadsplats där privatpersoner gör sina tjänsteköp. Och de små företagen skulle därigenom få direktaccess till kunder som behövde deras tjänster här och nu.
Trycket på marknadsplatsen bara ökar. I dag skickar de ut cirka 7?000 uppdragsförfrågningar i månaden. Genom marknadsplatsen flödar totalt sett i dag tjänsteuppdrag till ett värde av 3,5 miljarder kronor per år.
– Det är ett enormt intresse och förfrågningarna inom många uppdragskategorier blir besvarade på ett par minuter.
Alla företag på Offerta konkurrerar på lika villkor. Med sin företagsprofil, sina kundomdömen, referenser och med sitt bemötande mot nya potentiella kunder.
Just nu tittar Jens och hans kollegor även på hur de skulle kunna lyfta fram de företag som kontinuerligt får riktigt goda omdömen på ett ytterligare bättre sätt. Principen är enkel; bra företag som gör bra jobb med nöjda kunder ska premieras.
– Vi har kommit en bra bit på vägen, men det finns ännu mer att göra för att underlätta för människor att tryggt och enkelt köpa tjänster. Det bygger vi på i detta nu för lansering under 2017. Det finns även ytterligare utbildningsinsatser kvar att göra på marknaden för att skynda på beteendeförändringar. Dels hos befolkningen i stort när det kommer till tjänstekonsumtion och dels hos företagen för att på ett bättre sätt möta konsumenterna digitalt genom Offertas marknadsplats. Bland delar av befolkningen finns det kvar en nidbild av att det inte är fint att köpa tjänster, det är ju fruktansvärt. Tvärtom, bland det bästa man kan göra för både samhälle och miljö är att sluta konsumera en massa produkter man inte behöver och istället konsumera tjänster, som löser livspussel samtidigt som det driver sysselsättning på ett ojämförligt positivt och inkluderande sätt, sett ur ett samhällsperspektiv.