Glad personal = Superb kundservice!
Av: Maria Lindahl-Pollard
Vad är det som skapar en fullständigt nöjd och glad kund? Det är många som säger att kunden alltid har rätt och att kunden är nummer ett, och nog kan det kanske vara så i många fall. Däremot vill jag addera att ifall du verkligen vill erbjuda den absolut bästa kundservicen, istället för att koncentrera dig enbart på kunden, se istället till att ditt TEAM, din personal, är nummer ett under ditt företagstak!
Att se din personal som nummer ett istället för kunden, tja.. det låter lite annorlunda, eller hur? Så vad kan man då få ut av denna omvändning? Jo, vi har märkt i våra hårvårdsföretag och i vår hårsalong, här i USA där jag bor, att när vi ser till att våra team är och förblir glada och motiverade, då höjs hela glädjekänslan så fort man stiger innanför våra businessdörrar. Kunden blir bemött på ett helt annat sätt än vad han/hon är van vid på andra liknande ställen.
Sättet vi införlivar superb kundservice på är att lyfta fram, och upp, vårt team. Vi ser till att inget lämnas åt chansen när det gäller vår företagskultur så vi har placerat in framgångsfulla system som är icke förhandlingsbara. Det är våra system och teamet arbetar inom dess ramar. Systemen genomförs via repetition och via klasser där vi lär ut systemen, och våra hårstylister t.ex. arbetar ett helt år som lärling hos oss, med våra system, innan det är dags att börja arbeta med salongkunder och deras hår. På så sätt integreras hela vår företagsatmosfär (roligare ord än regler!) in i vårt teams medvetenhet. Dessa system ger stor utdelning: fokus, utbildning, möjligheter, hjälper med ledarskap, skapar ansvar hos den anställde, och sist men inte minst så ger dessa system ett ovärderligt och konsekvent stöd åt varje medarbetares arbetsdag. De behöver aldrig gissa sig till hur saker och ting skall och bör hanteras.
Det gynnsamma med att ha starka företagssystem på plats, vilket inte alltid existerar inom småföretag, är att dessa system ger allt personalen och du som chef behöver för att växa och frodas inom dina businessväggar. Och när så sker minskar frustration, sladder, och negativitet. Sådana mörka drag är inte tillåtna i våra företag. Och när allt är sagt och gjort har vi ett team som arbetar jämnare, kan boka in fler kunder, tjäna mer pengar, och som gillar sin omgivning och sina kollegor. Detta i tur skapar en oklanderlig och förstklassig kundservice, något dina kunder kommer att märka varje gång han eller hon besöker din business.
Sammanfattning: En glad personal skapar glada kunder! När ditt team gör allt för att hjälpa både varandra och kunderna så skapar detta en positiv atmosfär som är smittosam, en feel-good stämning vilket resulterar i att dina kunder känner en akut önskan att vilja vara del av denna atmosfär igen. De kommer tillbaka oftare och rekommederar fler vänner, bekanta, och familjemedlemmar. Vad mer kan man önska sig som småföretagare? Förutom att ha hela världens respekt och 24 timmar till på dygnet!
“If you want a perfectly happy customer, let it begin with your team. This is my story and I’m sticking to it!” ~ Maria LIndahl-Pollard.
Delägare och företagsledare: Cool Beauty Consulting, Nova Salon, Quip Wear, LLC®