Nu är det högtid för e-handelsbutikerna. I år väntar 40 procent av svenskarna att handla sina julklappar på nätet, en siffra som växer för varje år. För att få kunderna att komma tillbaka efter jul ska man främst satsa på att mobilanpassa sidan, ha enkla regler för returer samt bra villkor för frakt.
Det råder ingen tvekan om att december är den absolut viktigaste månaden för flera företagare inom detaljhandel. Allra viktigast är decemberhandeln för leksakshandeln, som hade runt en fjärdedel av sin årsförsäljning i julmånaden förra året, tätt följt av bok-, guld- och elektronikhandeln
Enligt Årets Julhandelsprognos från HUI Research är hushållens konsumtion stark i år, man har mer pengar att röra sig med, rekordhögt sparande och inflationen är låg. Det vi helst spenderar våra pengar på nu är hushållet. Heminredning, byggvaror och elektronik. Hittills har detaljhandeln varit stark i år, vilket talar för rekordår för julhandeln. Enligt prognosen kommer svenskarna spendera 75 miljoner kronor under denna period. Årets stora vinnare förutspås bli möbelbranschen. I och med att hälsotrenden fortfarande är stark kommer även sporthandeln gå bra, hur bra beror på vädret.
Men de stora vinnarna är e-handlarna, där tillväxten är stark. Under första halvåret steg omsättningen på nätet med 20 procent tack vare digitaliseringen och att våra smartphones har skapat ett nytt köpbeteende. Varför kunderna föredrar att handla över nätet beror på det större utbudet och framför allt bekvämlighet och tidsbesparing. Andra anledningar är ökad pristransparens och ökad prispress.
Få kunden att komma tillbaka
Hur ska man då få kunderna att stanna kvar efter denna intensiva period? Om man tittar på trender under 2016 är en av de viktigaste sakerna att hemsidan är responsiv och fungerar bra på såväl dator som surfplatta och telefon. Mobilanvändandet bara ökar, för att locka de kunderna krävs att utförandet är enkelt utan för mycket text. Ett bra tips är att använda sig av olika ikoner. Tänk på att även checkouten ska vara mobilanpassad och att det finns en länk till den vanliga hemsidan. En annan viktig parameter är enkla regler för returer, detta gäller speciellt om du säljer kläder. Just kläder står ut när det gäller returer. Om man tittar på teknikområdet returneras 3-4 procent av varorna, medan 19 procent av kläderna skickas tillbaka. Se även till att erbjuda bra villkor för frakt. 59 procent av dem som köper på nätet tycker att fraktkostnader är den viktigaste faktorn vid ett köp. Att erbjuda fria leveranser är mer attraktivt för kunden än rabatter. Se även till att erbjuda flera alternativ både vad gäller tid och plats för kunden att hämta sina varor samt olika betalningssätt.
Satsa på omnikanalhandel
I och med att nya kanaler för shopping har tillkommit är det viktigt att vara överallt där kunderna är. Man kan kolla mobilen på bussen till jobbet, springa förbi den fysiska butiken efter jobbet och göra beställningen av varan hemma i soffan på kvällen. Eller precis tvärtom, hur köpmönstret ser ut är omöjligt att förutspå. För att vara konkurrenskraftig krävs närvaro i flera kanaler och de olika kanalerna ska kunna kommunicera sömlöst med varandra. Det är viktigt att villkoren och priserna är lika oavsett vilken kanal kunden väljer att använda sig av. Statistiken visar att multikanalkunder spenderar mer pengar än kunder som endast använder sig av en kanal.
När PostNord och HUI Research frågande e-handlare om vilka digitala trender som påverkar verksamheten mest svarade över hälften sociala medier. På andra plats kom multikanalhandel, tätt följt av jämförelsesajter och rekommendationstjänster.